Brussel | Autofiscaliteit, Good Move plan, metro: dit zijn de belangrijkste elementen van de Regeringsverklaring voorgesteld door de MR

De Mouvement Réformateur (MR), geleid door Georges-Louis Bouchez en David Leisterh, heeft in haar Brusselse Gewestelijke Beleidsverklaring, de basis voor haar kandidatuur voor een regering in het Brussels Gewest, onder andere haar mobiliteitsstrategie voor Brussel gedetailleerd. Belangrijke elementen zijn onder andere autobelasting, het Good Move-plan, beheer van het autoverkeer en openbaar vervoer.

Hervorming van de autofiscaliteit

De MR stelt een grondige herziening van de autofiscaliteit voor, waarbij wordt gestreefd naar een systeem op basis van gebruik, in coördinatie met de andere Belgische gewesten om het economische concurrentievermogen van Brussel te behouden. De belangrijkste punten zijn:

Overgang naar gebruiksgerelateerde belasting: De jaarlijkse wegenbelasting wordt vervangen door een kilometerheffing met gedifferentieerde tarieven voor piek-, dal- en piekuren. De belasting op inverkeerstelling (BIV) zou worden gehandhaafd en herzien.

Nieuwe belastingscriteria voor het BIV: De MR zal waarschijnlijk proberen om dichter in de buurt te komen van wat net in Wallonië werd gestemd voor het BIV. In elk geval zou volgens de memo de massa van het voertuig de motorinhoud vervangen als belangrijkste criterium voor de belasting, waardoor de milieueffecten beter zouden worden weergegeven en het gebruik van voertuigen die geschikt zijn voor stedelijke gebieden zou worden aangemoedigd. Er zou ook rekening worden gehouden met de CO2-uitstoot en de grootte van het voertuig, met een aftrek van 300 kg voor elektrische voertuigen om het gebruik ervan te bevorderen. Bedrijfsvoertuigen zouden worden vrijgesteld om de economische activiteit te ondersteunen.

Progressieve belastingen: de motorrijtuigenbelasting en de belasting op in verkeerstelling zouden progressiever worden om de belastingdruk op huishoudens met een laag inkomen te verlichten en tegelijkertijd de aankoop van stadsvoertuigen aan te moedigen.

Overgangsmaatregelen: In afwachting van een nationaal akkoord zal Brussel de belastingen aanpassen om de daling van de inkomsten als gevolg van downsizing en elektrificatie te compenseren, met de nadruk op externe milieueffecten zoals CO2-uitstoot en voertuiggewicht.

Herziening van het Good Move plan

MR is van plan om het huidige Good Move-plan in te trekken en te vervangen door een nieuw regionaal mobiliteitsplan dat verkeersdoorstroming, verkeersveiligheid en modal shift naar duurzaam vervoer in evenwicht brengt. De belangrijkste aspecten zijn:

Nieuw mobiliteitsplan: Dit plan zal voorrang geven aan verkeersdoorstroming, veiligere wegen en toegankelijkheid voor bewoners en bedrijven, terwijl alternatieven voor de eigen auto worden aangemoedigd. Het zal kleinere rasters voorstellen, aangepast aan de schaal van de wijken, en een herziening van het multimodale wegspecialisatieplan om tegemoet te komen aan ruimtelijke beperkingen en een realistische uitvoering te garanderen.

Versterkte openbare raadpleging: Er zal een “preferendum” (niet-bindende raadpleging) worden ingevoerd op buurtniveau om de mening van de burgers over de voorgestelde mobiliteitsmaatregelen te verzamelen. De uitvoering zal gefaseerd gebeuren om te zorgen voor een grotere betrokkenheid bij de projecten en coördinatie met verbeteringen aan de openbare ruimte.

Intelligent verkeersbeheer: Concrete modale filters zullen worden vervangen door intelligente oplossingen zoals ANPR-camera’s om de toegang tot gebieden met beperkte toegang te beheren en tegelijkertijd de toegang voor bewoners te garanderen. Eén enkele regionale autoriteit zal toezicht houden op de installatie van camera’s en administratieve sancties.

Stedelijke gezelligheid: Het plan legt de nadruk op het creëren van gebruiksvriendelijke openbare ruimten met veilige fietspaden, verbeterde voetpaden en voetgangerszones, die sociale interactie en de aantrekkelijkheid van lokale bedrijven stimuleren.

Verkeersmanagement en infrastructuur

Om verkeersopstoppingen tegen te gaan en de economische aantrekkingskracht te behouden, stelt MR een alomvattende aanpak voor verkeersmanagement en infrastructuurontwikkeling voor:

Behoud van belangrijke routes: Belangrijke wegen en de toegang tot economische gebieden worden behouden om een vlotte verkeersdoorstroming te garanderen en opstoppingen in woongebieden te vermijden. Er zal bijvoorbeeld een omkeerbare middenstrook worden toegevoegd aan het project voor de Van Praetlaan om de toegang tot het havengebied te verbeteren.

Renovatie van tunnels: De regering zal een meerjarig investeringsplan uitvoeren om de tunnels te renoveren, met prioriteit voor Vleurgat, Bailli en de Louizalaan vóór 2029. Voor de Louizalaan worden drie scenario’s overwogen: een volledige renovatie van de tunnels, hun vervanging door een stadsboulevard of hun verbinding door een nieuwe ondergrondse structuur gefinancierd via een publiek-privaat partnerschap (PPP). De renovatie van het Wet/Belliard-complex zal de verstoring van de mobiliteit tot een minimum beperken.

Parkeerbeleid: Het opheffen van parkeerplaatsen is geen doel op zich, maar maakt deel uit van een stedenbouwkundige visie. De overheid zal parkeren in winkelgebieden toegankelijker maken, de tarieven eerlijker maken en alternatieven buiten de straat bieden wanneer parkeerplaatsen in de straat worden opgeheven.

Vereenvoudigde coördinatie van bouwplaatsen: Het Osiris-platform zal worden vervangen door een vereenvoudigd systeem dat snelle toelatingen garandeert (6 dagen voor kleine bouwplaatsen, 11 voor de meest complexe) en een verbeterde bewegwijzering om de veiligheid en verkeersdoorstroming te verbeteren.

Ontwikkeling van openbaar vervoer en metro

MR zet zich in voor de versterking van het openbaar vervoer, met bijzondere aandacht voor de uitbreiding van de metro en operationele efficiëntie:

Uitbreiding van metro 3: De regering zal het metro 3-project van Albert tot het noordstation en de uitbreiding ervan tot Bordet vervroegen. Om de kosten onder controle te houden, zal Brussel Mobiliteit het project optimaliseren door de stations te verkleinen, mogelijk enkele stations te schrappen en goedkopere bouwmethoden te onderzoeken. De financiering zal bestaan uit partnerschappen met de Europese Investeringsbank (EIB), de Ontwikkelingsbank van de Raad van Europa (CEB) en PPP’s, waarbij 75% van het Beliris-budget aan de metro wordt toegewezen. Een groene obligatie, geïnspireerd op het project Greater Paris, wordt ook overwogen.

Zuidelijke uitbreiding: Een studie over de uitbreiding naar de pleinen Marlow en Héros in Ukkel, met de cut-and-cover-methode om de kosten te drukken, wordt verwacht in de herfst van 2027, met planningsaanvragen die worden verwacht voor het einde van de legislatuur.

Optimalisatie van het oppervlaktevervoer: De MIVB handhaaft het huidige aanbod zonder nieuwe uitbreidingen en concentreert zich op het verbeteren van de commerciële snelheid via het hervormde AVANTI-programma. De MIVB zal de projecten beheren, met de verplichting om de efficiëntie te verbeteren. Een “standstill”-beleid zal voorkomen dat er rijstroken voor het openbaar vervoer worden geschrapt, zonder te garanderen dat de dienstverlening niet verslechtert.

Verbeteringen aan Noctis: Het Noctis nachtbusnetwerk zal haltes op aanvraag introduceren tussen officiële haltes in het weekend en op feestdagen, voor een veiligere en gemakkelijkere toegang, met name voor kwetsbare gebruikers.

Financiële duurzaamheid: Om de daling van de dekkingsgraad van de uitgaven van de MIVB te verhelpen, zal de regering de preferentiële tarieven aanpassen aan de financiële draagkracht, de tarieven vanaf februari 2026 indexeren en de operationele kosten, met name het absenteïsme, verlagen om de investeringscapaciteit te verhogen.

Conclusie: er hoeft alleen nog maar een Brusselse regering gevormd te worden… We zouden lachen als de situatie in Brussel niet zo triest was…

#Auto #Fleet Management #Mobiliteit

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine