Brussel verbiedt diesel en elektrische wagens … tenzij u flink betaalt!

“We waren van plan om twee laadpalen te installeren, maar we kregen te horen dat het erg moeilijk zou zijn omdat onze buurt geen goede elektriciteitskabels had.”

Deze vaststelling, die een Brussels bedrijf in De Tijd liet optekenen, is voldoende om het bloed te laten koken. Temeer omdat 88% van de straten in de hoofdstad niet lijkt te kunnen worden uitgerust met snellaadstations.

Netbeheerder Sibelga is er vast van overtuigd dat het 230-voltnet geen probleem is … voor de Brusselaars die de mogelijkheid hebben om hun auto’s ’s nachts voor lange tijd te laten opladen. De anderen hoeven ‘alleen maar’ een zeer hoge prijs te betalen om een transformator te installeren die de oplaadtijd zal verminderen.

Eerlijkheidshalve moeten we zeggen dat Brussel het slachtoffer is van een keuze uit het verleden – de stad heeft honderd jaar geleden om economische redenen gekozen voor 230 volt kabels in plaats van 400 volt – maar het blijft een feit dat de zaken zich (opnieuw) in de omgekeerde volgorde afspelen.

Voor de invoering van een LEZ, die werd verondersteld om de duivelse diesel zo snel mogelijk te verbannen, was het misschien nodig om ervoor te zorgen dat de inwoners van Brussel en de pendelaars op volwaardige alternatieven konden rekenen.

Op fiscaal vlak wil de Brusselse regering zware, grote en vervuilende voertuigen bestraffen. Elektrische auto’s zouden op hun beurt een gunstig belastingregime moeten krijgen. Maar wat is het nut van een auto die niet rijdt omdat het hem aan stroom ontbreekt?

Misschien geeft Brussel er de voorkeur aan om grote betonblokken aan zijn ‘grenzen’ te plaatsen om vierwielers volledig te verbannen?

En dan te bedenken dat Paul Magnette voorstelde om in 2023 over te stappen op een volledig elektrisch bedrijfswagenpark … Ik ben er nog steeds om aan het lachen!

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Tags: Auto