Cash for car: een (bijna) doodgeboren kind?

Sinds de maand mei kunnen werknemers die over een bedrijfswagen beschikken deze inruilen voor een extra bedrag in cash dat sociaal en fiscaal gunstig behandeld wordt. Dit noemt men de mobiliteitsvergoeding, oftewel cash for car.

Uit eerste cijfers van HR-dienstenverlener SD Worx blijkt dat de maatregel voorlopig weinig succes kent: amper tweeëntwintig bedrijven maakten er tot nog toe gebruik van, goed voor drieëntwintig wagens die werden ingeleverd. En na een vraag van onze collega’s van De Tijd blijkt dat die vlieger ook opgaat bij andere HR-dienstverleners. Zo bevestigde Acerta bij de krant alvast dat “het aantal dossiers rond cash for cars op één hand te tellen is”.

“Dat lage cijfer moeten we wat nuanceren. Enerzijds zijn er nog maar twee maanden verstreken sinds de officiële publicatie van de wetgeving. Heel wat werkgevers hebben daarop gewacht om effectief met het systeem te starten. Anderzijds kunnen werkgevers voorwaarden verbinden aan wie voor het systeem in aanmerking komt, bijvoorbeeld door het alleen open te stellen voor werknemers van wie de huidige bedrijfswagen einde lease is”, zegt Veerle Michiels, mobiliteitsexperte bij SD Worx.

Getuigenis: “Cash for car is niet voldoende”

“Twee van onze werknemers opteerden voor de cash for car”, vertellen Isabelle Mattelet, Sr. Payroll Officer, en Nabavi Guissou, HR Director van Dentsu Aegis Network Belgium. “Beiden wonen ze in het centrum van Brussel, hebben ze moeite om parkeerplaats voor hun wagen te vinden en kunnen ze makkelijk hun werkplaats bereiken met het openbaar vervoer. Voor hen is dit een interessante oplossing. Toch blijft de bedrijfswagen nog altijd een optie waar veel vraag naar is, vooral door werknemers die buiten Brussel wonen, kinderen hebben en moeilijk op hun werkplaats of bij klanten raken. We proberen het aantal bedrijfswagens terug te dringen, maar daar is tijd voor nodig. Cash for Car is niet voldoende, maar kan wel helpen een mentaliteitswijziging teweeg te brengen. Hetzelfde geldt voor het nieuwe mobiliteitsbudget.”

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!