Het is geen mythe: elektrische auto’s stoten minder CO2 uit.

“Plugfest E-Mobility” at Audi Brussels

Elektrische voertuigen (EV’s) produceren tijdens hun levensduur minder CO2 dan modellen met een verbrandingsmotor (ICE). Dit is zelfs zo wanneer rekening wordt gehouden met de opwekking van elektriciteit en de aanlevering van materialen.

Wetenschappers van de universiteiten van Exeter, Nijmegen en Cambridge hebben de levenscyclus van de markt voor elektrische voertuigen en woningverwarming, twee van de meest elektriciteitsintensieve sectoren, geanalyseerd.

Hun bevindingen die gepubliceerd werden in Nature Sustainability zijn duidelijk: 95% van de auto’s in de wereld zijn CO2-efficiënter in vergelijking met conventionele auto’s en verwarming op fossiele brandstoffen. De enige uitzonderingen zijn landen die sterk afhankelijk zijn van steenkool, zoals Polen.

De gemiddelde CO2-uitstoot van elektrische auto’s ligt tot 70% lager dan die van benzineauto’s in landen als Zweden en Frankrijk (die het grootste deel van hun elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen en kernenergie halen), en ongeveer 30% lager in het Verenigd Koninkrijk.

“Het idee dat elektrische voertuigen of elektrische warmtepompen de uitstoot kunnen verhogen is in wezen een mythe”, concludeert hoofdauteur Florian Knobloch van de Universiteit van Nijmegen in Nederland.

80 ton CO2 bespaard bij een hoge kilometrage?

Een andere (minder neutrale?) studie kwam op hetzelfde moment uit. Het is afkomstig van de lobby-organisatie Transport & Environment (T&E), die vond dat de gemiddelde elektrische auto die in 2020 in de EU werd verkocht, ongeveer 90g CO2/km uitstoot tijdens zijn levensduur, vergeleken met 234g voor een dieselauto en 253g voor een benzinewagen. Dit omvat de emissies die stroomopwaarts, d.w.z. in het productieproces van het voertuig, worden geproduceerd.

Volgens T&E presteren EV’s in alle scenario’s beter dan diesel en benzine, zelfs op koolstofintensieve netwerken zoals die in Polen, waar ze ongeveer 30% efficiënter zijn dan conventionele wagens. In het beste geval (een EV die op schone energie draait met een batterij die met schone elektriciteit wordt geproduceerd) zijn EV’s ongeveer vijf keer schoner dan hun conventionele tegenhangers.

T&E concludeert als volgt: “EV’s betalen hun ‘koolstofschuld’ die vrijkomt bij de productie van de batterij na iets meer dan een jaar af en besparen meer dan 30 ton CO2 tijdens hun levensduur in vergelijking met een conventioneel equivalent. Voertuigen die veel kilometers maken, besparen tot 85 ton tijdens hun levensduur (in vergelijking met diesel).

#Auto

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

FLEET Dealers FLEET Sector FLEET.TV TCO
Trending