Cedric Dedobbeleer (Škoda) “Vandaag is de Belg nog steeds verknocht aan zijn bedrijfswagen”

De wijzigingen waaraan de bedrijfswagenmarkt onderhevig is, maken van de functie fleet manager – of moeten we binnenkort mobility manager zeggen – een enorm uitdagende job. Ook bij Škoda, het van oorsprong Tsjechische broertje in de Volkswagen-groep, zijn deze veranderingen voelbaar. FLEET.be nam poolshoogte bij Cedric Dedobbeleer die sinds 2017 Fleet Manager van Škoda is.

Wat zal volgens u de impact van de nieuwe fiscaliteit van 2020 zijn op de fleetmarkt?

Die zal volgens mij een erg bepalende factor zijn naar de keuze en de bepaling van de wagenlijsten. Ook zal er meer en meer gekeken worden naar de alternatieven die aangeboden kunnen worden. Neem het zoals je het wil, maar de kostprijs van het wagenpark zal in de toekomst wel duurder worden dankzij die nieuwe fiscaliteit.

Bedrijven zullen meer zoeken naar mobiliteitsoplossingen en -alternatieven om aan te bieden aan de werknemer. Ik denk dat ook de werknemer vandaag vragende partij is om die alternatieven voorgeschoteld te krijgen.

Bent u eerder Fleet Manager of Mobility Manager?

Vandaag ben ik zeker en vast nog eerder fleet manager, als ik zie dat de fleetmarkt nog altijd stijgende is in dalende markt in het algemeen. Ook Škoda stijgt nog steeds in de fleet. Vandaag is de Belg dus zeker nog steeds verkocht aan zijn bedrijfswagen.

Dat neemt niet weg dat we meer en meer beginnen nadenken over onze toekomst van morgen en daarom ook alvast beginnen kijken naar de mobiliteitsaspecten van morgen. Zo hebben we tijdens het Salon van vorig jaar combinaties gezocht om extra services aan te bieden naast de salariswagen. Dat kon bijvoorbeeld door een step aan te bieden.

In de toekomst zullen zo’n combinaties aan belang winnen. De vraag zal zijn hoe je je offerte beter kan toespitsen op de vraag van de klant en naar zijn specifieke mobiliteitsbehoefte, in combinatie met de verkoop van een salaris- of dienstwagen.

Particulieren keren diesel de rug toe. Hoe zit dat bij de vloten?

We zien dezelfde tendens bij de vloten. De laatste twee à drie jaar is er een daling te merken van dieselwagens ten voordele van benzinewagens en wagens met een alternatieve aandrijvingsvorm. Bij Škoda betekent dit concreet een daling van ongeveer 4 procent in dieselwagens ten opzichte van benzinewagens.

Het moet toch gezegd: het merendeel van de verkochte wagens voor Škoda zijn nog altijd dieselwagens, zo’n 56 procent. Twee à drie jaar geleden was dit echter wel nog zo’n 80 procent. Ik vermoed dat dit naar de toekomst toe nog zal afnemen met de nieuwe alternatieve aandrijvingen die eraan zitten komen. Dan heb ik het over geëlektrificeerde modellen, plug-in hybrides en CNG. Zo’n aandrijvingsvormen zullen meer en meer knabbelen aan het volume van de dieselwagen vandaag.  

Wat is momenteel uw bedrijfswagen? En wat wordt uw volgende?

Momenteel is mijn bedrijfswagen een Kodiaq SportLine 1500 TSI DSG, een fantastisch mooie wagen met een hoge afwerkingsgraad. Het is trouwens een zevenzitter.

Mijn volgende wagen wordt de Škoda Scala 1500 TSI DSG, iets compacter, wat gezien de huidige omstandigheden van downsizing, lichtere motorisaties zonder in te boeten aan rijplezier en -comfort dé perfecte keuze is.

Autonome wagens: een goed idee of het einde van het rijplezier?

Ik denk niet dat de volledige autonome wagen voor morgen zal zijn. Vandaag zijn er wel al veel functies die het rijden aangenamer maken, zoals de adaptive cruise control. De échte autonome wagen die je van punt A naar punt B brengt, ik denk niet dat dat voor morgen zal zijn.

Vandaag de dag is er ook niet veel rijplezier meer te vinden in constant in de file te staan. Om die reden denk ik wel dat dit een goede evolutie zal zijn naar de toekomst toe en zeker en vast ter ondersteuning van de veiligheid op de weg in het algemeen. 

Stem hier voor uw favoriete fleetmanager(s)!