China richt pijlen op Europa om autonoom rijden te domineren

zelfrijdende auto

Aangezien de Verenigde Staten de deur dichthouden, richten Chinese bedrijven die autonoom rijden populair willen maken hun blik steeds meer op Europa. Ze willen bij ons hun technologieën testen en hun aanwezigheid versterken, met als uiteindelijke doel de verovering van de mondiale markt

De Chinese ontwikkelaars van zelfrijtechnologie, die in de VS worden geconfronteerd met strenge beperkingen, versnellen hun Europese expansie. Ze openen regionale hoofdzetels, sluiten datadeals en voeren testritten uit op de openbare weg — tot ongerustheid van lokale concurrenten.

In China, de grootste automarkt ter wereld, biedt inmiddels meer dan de helft van de nieuw verkochte wagens — zelfs in de lagere segmenten — autonome rijfuncties aan, vaak standaard. Peking stimuleert zijn bedrijven om wereldwijd de toon te zetten in de ontwikkeling van zelfrijdende voertuigen, ondersteund door nationale regelgeving die het binnenlandse speelveld afbakent.

Europa als springplank voor wereldwijde groei

Volgens verschillende bedrijfsleiders fungeert Europa als springplank voor hun internationale ambities, net zoals eerder gebeurde bij elektrische voertuigen.

“Wij richten ons op Europa voor onze wereldwijde toekomst,” verklaart Dong Li, technisch directeur bij QCraft, dat een nieuw Europees hoofdkwartier in Duitsland plant. “De Amerikaanse markt kent te veel barrières,” voegt hij toe, verwijzend naar veiligheidszorgen over dataverzameling.

Europa biedt een relatief open regelgevend kader, al blijven geavanceerde rijhulpsystemen voorlopig beperkt tot enkele luxemodellen.

Steeds geavanceerdere technologie rond autonoom transport

Volgens Canalys zullen dit jaar in China zo’n 15 miljoen auto’s — goed voor meer dan 60% van de verkoop — uitgerust zijn met rijhulpsystemen van niveau 2, die gedeeltelijke automatisering mogelijk maken maar menselijke aandacht vereisen.

In juni kregen negen constructeurs toestemming om in China niveau 3-systemen te testen op de openbare weg, waarbij bestuurders in de meeste situaties niet langer constant moeten opletten.

Concurrentie én kansen

Na het Amerikaanse verbod op Chinese connected car-technologie, ziet China Europa als een strategische markt. “Europa is de enige regio waar ze nog terechtkunnen. Ze moeten nú handelen,” aldus Tu Le, oprichter van Sino Auto Insights.

Alex Kendall, CEO van het Britse Wayve, pleit voor een open markt met eenvoudige regels. Volgens hem zal Chinese concurrentie de groei van de jonge autonome sector net aanwakkeren: “Hoeveel volledig autonome voertuigen er vandaag rondrijden? Niet veel. Er is nog enorm veel ruimte om te groeien.”

Chinese aanwezigheid in München

Tijdens de IAA in München presenteerden onder meer Momenta, QCraft, Horizon Robotics en DeepRoute.ai hun betaalbare autonome systemen naast Chinese EV-merken.

Momenta zal in München niveau 4-tests uitvoeren in samenwerking met Uber — opmerkelijk genoeg in de thuisstad van BMW, dat in China al partner is. “Dit is het startpunt voor een bredere Europese uitrol,” gaf Gerhard Steiger, voorzitter van Momenta Europe, aan.

Ook DeepRoute.ai deelt die ambitie: “Europa is een gigantische markt, van groot strategisch belang voor ons,” zegt CEO Maxwell Zhou.

EU wil regels rond autonoom rijden harmoniseren

Hoewel ook Europese spelers testen uitvoeren, beperken de meeste landen publieke toepassingen voorlopig tot niveau 2, waarbij de bestuurder altijd controle moet houden.

De Europese Commissie werkt aan een harmonisatie van de uiteenlopende nationale regels, om zo geavanceerdere systemen mogelijk te maken — voorlopig enkel toegestaan in landen als Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.

Lokale start-ups reageren

De Berlijnse start-up Vay test autonome toepassingen voor robotaxi’s en shuttles in Duitsland en biedt daarnaast op afstand bestuurde huurwagens aan in Las Vegas via Poppy Mobility.

Volgens medeoprichter Fabrizio Scelsi is Europese steun essentieel: “De Chinese concurrentie zal Europese spelers dwingen hun strategie razendsnel aan te scherpen,” zegt hij. De race naar autonomie wordt zo meer dan ooit een wereldwijde krachtmeting.

#Auto #Mobiliteit

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine