Christian Vollrath (Mitsubishi) : “Door de fiscaliteit wordt de keuze voor een bepaald type wagen louter rationeel”

Met Fleet Manager Christian Vollrath aan het roer is er bij Mitsubishi een herlancering in de fleetmarkt in volle uitvoering. De plug-in hybride technologie, die momenteel reeds aanwezig is op de Outlander, is dé grote troefkaart. Dat blijkt geen slechte zet, gezien de fiscale herziening die eraan zit te komen in 2020.

Wat zal volgens u de impact van de nieuwe fiscaliteit van 2020 zijn op de fleetmarkt?

De impact op de fiscaliteit is heel duidelijk vergroening alom: hoe langer de CO2, hoe beter. Hetgeen we natuurlijk zullen krijgen binnen de fleetmarkt is dat de keuze voor een bepaald type wagen niet langer emotioneel, maar rationeel, zal gebeuren. Wagens van minder dan 50 gram CO2 worden het belangrijkste. Het is dus niet onlogisch dat die focus daarop nu al gelegd wordt. Dat gebeurt niet alleen door de grote ondernemingen, maar ook de kleinere doen al mee.

Bent u eerder Fleet Manager of Mobility Manager?

Ik ben toch nog eerder Fleet Manager. Dat wil daarom niet zeggen dat we niet meedenken met onze klanten die een mobiliteitsoplossing zoeken. Gelukkig hebben we heel veel partners tussen de leasemaatschappijen zitten die ons daarbij kunnen helpen zodat we kunnen voldoen aan de vraag van de hedendaagse ondernemingen.

Particulieren keren diesel de rug toe. Hoe zit dat bij de vloten?

We zien een duidelijke verschuiving. Je spreekt natuurlijk tegen iemand die momenteel geen diesels meer in zijn gamma heeft. We zien een duidelijke tendens in de richting van benzine en alternatieve brandstoffen. Dat is ergens wel te verklaren, maar dat wil daarom niet zeggen dat diesel geen plaats meer heeft binnen de fleetsector. De aandrijving moet aangepast worden aan de vraag van de klant en het soort kilometers die gereden worden. We zien echter wel een enorme verschuiving naar onze plug-in hybride. Dat is natuurlijk heel aangenaam voor ons, dat steken we zeker niet onder stoelen of banken. We zien dat naar de toekomst toe alleen maar versterken.

Wat is momenteel uw bedrijfswagen? En wat wordt uw volgende?

Momenteel rijd ik met een Outlander plug-in hybride en mijn volgende zal opnieuw een Outlander plug-in hybride zijn. Hij is ruim en comfortabel met een laag VAA en is fiscaal zeer aantrekkelijk. Het is zonder twijfel hét paradepaardje bij Mitsubishi.

Autonome wagens: een goed idee of het einde van het rijplezier?

Autonome wagens kan ik ergens wel plaatsen, maar ik hou natuurlijk liever het stuur zelf in handen. Dat wil daarom niet zeggen dat ik, als ik op de ring in Brussel sta, graag wel eens het stuur overdraag aan een computer. Van zodra ik mijn volgende afrit neem, wil ik graag terug het heft in handen hebben.

Stem hier voor uw favoriete fleetmanager(s)!