Christof De Waele, wagenparkbeheerder Jan De Nul: “Vandaag is full hybrid voor onze lichte werfvoertuigen de meest logische keuze”

Christof De Waele (Jan De Nul) en Frederik Van Den Bossche (Toyota)

Jan De Nul Group is een van de grootste baggermaatschappijen ter wereld met thuisbasis in België. Ook in deze sector staat CO2-reductie hoog op de agenda. Dat speelt bijvoorbeeld een rol bij het binnenhalen van openbare aanbestedingen. En daarbij wordt eveneens richting de vloot gekeken.

Onlangs nam het bedrijf 54 Toyota’s Yaris in dienst. Full hybrid dus … in een tijdperk waar plug-in hybrids en batterij elektrische voertuigen de agenda domineren. Maar volgens wagenparkbeheerder Christof De Waele een objectief berekende keuze … waarbij er simpelweg geen beter alternatief was.

Jan De Nul heeft een eigen vloot van 900 auto’s in België en die werd onlangs aangevuld met 54 Toyota’s Yaris. Het gaat in totaal om een bestelling van 75 voertuigen waarvan de levering gespreid zal worden over de komende twee jaar. De voertuigen zijn bestemd voor werknemers die op de werven van Jan De Nul werken.

CO2-prestatienormen

Jan De Nul behaalt het hoogste niveau (5) op de CO2-prestatieladder en moet hierbij vooropgestelde doelstellingen met betrekking tot CO2-reductie behalen. Hierbij bekijkt Jan de Nul alle mogelijk scenario’s om die doelen te halen. Bij de bedienden – een vloot van 600 wagens – hebben de medewerkers vandaag de keuze tussen een voertuig met verbrandingsmotor of volledig elektrisch. De keuze-optie voor elektrisch is er pas sinds september 2021 maar die blijkt toch populair bij de bedienden. Sindsdien zijn er 35 voertuigen met een verbrandingsmotor gekozen en 75 met een elektrische krachtbron.

Plug-in hybrides zijn geen optie “gezien de beperkte co2-reductie t.o.v. full elektrische wagens”, zegt Christof De Waele.

In de vloot van de arbeiders – 300 voertuigen – zit een groot aandeel bestelwagens. Daar is het aanbod van elektrische voertuigen volgens Christof De Waele niet groot genoeg om de switch al te maken. Bij de lichte werfvoertuigen kiest men voor full hybrid omdat dit de enige oplossing is die in de praktijk werkt en het deels de hogere uitstoot van de bestelwagens compenseert.

Tot 30% minder uitstoot met full hybrid

De keuze voor full hybrid is vandaag de meest logische, en daarvoor baseert Jan De Nul zich op objectieve parameters.

Christof De Waele: “In vergelijking met onze vorige leverancier hebben de Toyota’s Yaris een CO2-uitstoot die toch tot 30% lager ligt. We zijn grondig te werk gegaan en hebben vergeleken met verschillende merken. We hebben een 15-tal medewerkers gevraagd om met de Yaris hun gewone trajecten af te leggen zonder hun rijstijl aan te passen. Dat leverde realistische verbruikscijfers op rond de 4,5 à 5,5 l/100 km. Bij onze huidige benzinevloot ligt dat rond de 7,5 liter en bij de diesels 6,5 liter.”

Last but lot least is er ook de praktische kant. De meeste arbeiders kunnen thuis niet laden, waardoor het niet mogelijk is om nu al een volledige elektrische vloot te hebben.

“We staan dus nog voor een flinke denkoefening met 2026 in het vizier”, besluit Christof De Waele.

#Auto #Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine