
2020 was voor Mercedes-Benz het jaar van de lanceringen van de plug-in hybride varianten in het segment van de compact cars. Momenteel is nagenoeg één op de drie verkochte compact cars in België en Luxemburg een plug-in hybrid. Maar ook in de rest van het gamma gaat de elektrificatie snel. Claire D’Haese kijkt dan ook uit naar een elektrisch 2021.
Wat waren de meest opvallende trends tijdens 2020 bij uw klanten?
Heel wat van onze klanten kozen er voor om op een normaal ritme te blijven bestellen. Slechts enkele lasten een bestelstop in door middel van de verlenging van huidige contracten. Daarnaast zien we een resolute opmars van zogenaamde x-EV voertuigen – zowel Plug-in Hybrids als volledig batterij-elektrische voertuigen. Tot slot, zien we dat mensen terugkeren op hun stappen wat diesel betreft. Daar waar de diesel tot voor kort werd verketterd, stellen mensen nu toch vast dat diesel onmiskenbaar voor een lagere CO2 uitstoot staat in vergelijking met benzinemotoren. In die zin combineren onze unieke diesel Plug-in Hybrids het beste van twee werelden.
Zette de trend naar elektrificatie zich door bij uw klanten? Wat verwacht u op dat vlak van 2021?
We zien een duidelijke stijging in het aanbod, maar vooral ook in de vraag naar plug-in Hybrids. Tegelijkertijd zien we ook de interesse in 100% elektrisch aangedreven voertuigen groeien. De groeiende EV-maturiteit van de markt gaat natuurlijk hand in hand met de evolutie van de technologie. Daar waar de eerste generatie plug-in hybrids nog een beperkte elektrische range had, hebben onze compact cars ondertussen een elektrische rijbereik van 70 km daar waar de GLE PHEV en straks ook de nieuwe S-Klasse met PHEV motor tot 100 km elektrisch kunnen. Naast het groeiend aantal Plug-in Hybrids in ons gamma, schakelen we in 2021 ook een versnelling hoger met ons elektrisch offensief. EQC, smart EQ en EQV krijgen binnen afzienbare tijd het gezelschap van EQA en EQS. Voor elk wat wils dus.
Hoe zijn de verhoudingen vandaag (in verkochte aantallen) van de verschillende aandrijfvormen?
2020 was voor Mercedes-Benz het jaar van de lanceringen van de plug-in hybride varianten in het segment van de compact cars. Momenteel is nagenoeg één op de drie verkochte compact cars in België en Luxemburg een plug-in hybrid. Bij leasemaatschappijen ligt dit aandeel zelfs hoger, en zien we dat dit aantal maand na maand stijgt. Batterij-elektrische voertuigen blijven onder de 5%. De consument blijft nog wat aarzelen. Met ons elektrisch offensief in 2021 willen we hen graag over de streep trekken.
Hebt u tijdens de lockdown periodes ook positieve zaken ontdekt/geleerd?
Ja hoor. Het is eigenlijk heel prettig om de digitale wereld en tools niet alleen voor het werk te gebruiken. De digitale apero met vrienden en familie is de normaalste zaak van de wereld geworden. Ik heb zelfs een digitale wijncursus gevolgd. En dat smaakt naar meer.
#Auto #Fleet Management