CO2: de raad van de Europese Unie tempert!

De saga van de Europese strijd tegen de uitstoot van CO2 gaat door (en is nog niet afgelopen) …

Herinner u: de Europese Commissie stelde een vermindering van 30% voor vanaf 2030. De Commissie Milieu van het Europese Parlement sprak zich dan weer uit over een reductie van 45% in datzelfde jaar, met een tussenstap van 25% in 2025. Vervolgens viel er een akkoord tijdens de plenaire zitting van het Parlement: -40% in 2030. Gisteren moest de Raad van de Europese Unie een akkoord vinden over dit onderwerp.

Deze raad bestaat uit de Ministers van Milieu van de lidstaten en die toonden zich sterk verdeeld. Na 13 uur vergaderen, werd op dinsdag eindelijk een gemeenschappelijke positie gevonden:

  • De CO2-emissie moet voor personen- en bestelwagens met 15% verlaagd worden tegen 2025.
  • In 2030 moeten die dan weer 35% lager liggen voor personenwagens.
  • Tegen diezelfde termijn, moeten de bestelwagens hun CO2-uitstoot met 30% doen afnemen.

En er werd nog een andere beslissing genomen: het aandeel wagens met geen of bijna geen uitstoot moet 35% zijn tegen 2030, waarmee de raad het advies van het Europees Parlement volgt.

Is dit het laatste woord van de Europese raadsleden? Niet echt. Vanaf vandaag beginnen nieuwe onderhandelingen tussen de Raad van de Europese Unie, het Europese Parlement en de Europese Commissie. Binnenkort een nieuwe aflevering van de saga, dus.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Tags: Auto