CO2: wat wil het Europees parlement?

Enkele weken geleden schreven we al een artikel over de wil van de Commissie Milieu van het Europees parlement om de gemiddelde CO2-uitstoot van wagens en bestelwagens in 2025 en 2030 sneller te doen dalen. De stemming vond woensdag plaats tijdens de plenaire zitting. Wat is er beslist?

Op woensdag stelden de Europese afgevaardigden een reductie van 40% CO2 tegen het jaar 2030 voor, geldend voor het hele Europese wagenpark, met een tussentijdse drempel van 20% in 2025. Gelijkaardige doelen gelden voor nieuwe bestelwagens. Dat is alvast iets minder zwaar dan de eisen die de commissie Milieu vooraf stelde, namelijk 45% tegen 2030. De Europese Commissie stelde daarentegen een mindering van 30% tegen 2030 voor …

De constructeurs die deze gemiddelde CO2-waarde overstijgen, moeten een boete betalen aan de Europese Unie, die het bedrag zal gebruiken om de vaardigheden van werknemers die getroffen zijn door ontwikkelingen in de automobielsector te vergroten, om hen op te leiden dus.

Fabrikanten moeten ook garanderen dat voertuigen met nul of bijna nul emissie (elektrische wagens of modellen die minder dan 50 gram CO2 per kilometer uitstoten dus) 35% van hun verkoopsaandeel bij de wagens en de bestelwagens zullen uitmaken in 2030, wederom met een tussenstap van 20% in 2025. De commissie Milieu toonde zich wederom ambitieuzer voor dit onderdeel, met 40% voor 2030 en 30% voor 2025 als eis.

Volgende etappe

Het rapport werd aangenomen met 389 stemmen voor, 239 stemmen tegen en 41 onthoudingen. De ministers van de EU zullen zich op 9 oktober uitspreken. De onderhandelingen met de gedeputeerden voor een akkoord in eerste lezing vinden plaats op 10 oktober.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Tags: Auto