“Combinatiemobiliteit is de toekomst”

Aan het begin van de week van de mobiliteit zat FLEET.be samen met Robrecht Van den Broeck. Als Strategic Consultant EV van Alphabet komt hij dagelijks in contact met elektrisch rijden, maar ook met alle nieuwe mobiliteitsvormen. Hoe realistisch is het om in 2026 volledig over te schakelen op een elektrische vloot en welke mobiliteitsvormen zullen naast de bedrijfswagen bestaan? We gingen geen dilemma uit de weg.

Wat doe je precies bij Alphabet?

Mijn functie bestaat eruit de mobiliteitstrends van vandaag en morgen te bestuderen en deze binnen Alphabet uit te diepen. Ik ga klanten met andere woorden helpen met hun vragen over hedendaagse trends, maar ook al informeren over wat er in de toekomst aan zal komen, zodat zij hier eventueel op kunnen inspelen. Elektrisch rijden is vandaag the big thing, dat zal het nog wel even blijven, maar wat de toekomst zal brengen, is nog maar de vraag.

Inderdaad. Wat is volgens jullie the next big thing?

Nieuwe mobiliteitsvormen zoals het mobiliteitsbudget, dat zal volgens mij het volgende verhaal zijn.  Vandaag is daar al wat vraag naar, maar het wettelijk kader is nog niet helemaal rond. Wie wil, kan onder bepaalde voorwaarden zijn bedrijfswagen inruilen, maar de ervaring vertelt ons dat mensen daar nog niet echt voor open staan.

Het lijkt mij verstandig om dat mobiliteitsbudget uit te breiden naar de medewerkers zonder bedrijfswagen, want zij pendelen vandaag vaak met een oudere, meer vervuilende wagen. Bovendien is het systeem van het mobiliteitsbudget ook vrij ingewikkeld, dat helpt niet echt. Het idee van het mobiliteitsbudget onderschrijven we als Alphabet helemaal, maar het moet praktisch haalbaar zijn.

Nieuwe mobiliteitsoplossingen

Verdwijnt de auto dan definitief naar het achterplan?

Neen, dat denk ik niet. De wagen zal volgens mij altijd een belangrijke rol spelen, vooral in zijn elektrische vorm, maar daar gaan andere mogelijkheden bijkomen. Combinatiemobiliteit is de toekomst. De wagen zal misschien kleiner worden, maar dan gecombineerd worden met bijvoorbeeld een fiets of het openbaar vervoer. Wel moet er dan werk gemaakt worden van het openbaar vervoersnetwerk. Vandaag is dat nog niet altijd voldoende afgestemd op de noden. Zo ben ik met het openbaar vervoer minstens één uur onderweg naar Brussel, terwijl me dat met de wagen maximaal 30 minuten kost.

Wat wordt de katalysator voor die nieuwe mobiliteit?

We zien dat de populariteit van nieuwe mobiliteitsoplossingen vandaag een beetje blijft hangen. Veel trend watchers voorspelden nochtans dat een auto niet meer belangrijk is voor de jongere generatie, maar de ervaring leert ons dat zij eens zij aan een gezinsleven beginnen, zien dat en wagen best zijn voordelen heeft, en zij ook voor de optie van een eigen wagen kiezen, als bron van ‘vrijheid in mobiliteit’. Daarom dat ik eerder een toekomst zie in de combinatie van nieuwe mobiliteit en de auto. Maar dan moet het wettelijk kader wel in orde zijn.

Nochtans zitten we voor de shift van autobezit naar autogebruik wel al klaar. Zo kunnen klanten opteren voor verschillende autodeelformules zoals AlphaCity of gebruik maken van het mobiliteitsplatform via onze Mobility App. . We staan met andere woorden klaar voor wanneer het mobiliteitsbudget helemaal doorbreekt.

Plug-ins sneller naar het achterplan

Het wettelijk kader bepaalt inderdaad in sterke mate onze mobiliteit. Zie je al veranderingen door de Wet Van Peteghem, die enkel elektrische bedrijfswagens vanaf 2026 fiscaal interessant maakt?

Jazeker. De plug-in hybride tussenstap, die ik aanvankelijk op vier jaar had geschat, zal nu sneller uitdoven. Door die aankomende fiscaliteit gaat de overstap naar 100% elektrisch veel sneller gemaakt worden. Daarnaast is het aanbod aan volledig elektrische wagens de afgelopen maanden enorm uitgebreid. Elk merk heeft minstens twee à drie elektrische wagens in zijn gamma en de volgende maanden zal dat nog eens zo hard uitbreiden. De constructeurs merken trouwens zelf dat er iets beweegt op die elektrische markt en halen releases van 2022 al naar voor om hun positie zo sterk mogelijk te maken. Ook dat zorgt ervoor dat die elektrische golf alsmaar sterker wordt.

Welke valkuilen zien jullie nog voor de elektrische wagen?

De autoconstructeurs zullen klaar zijn voor 2026, wij ook, maar de vraag is of de infrastructuur dat ook zal zijn. Voldoende laadpalen zijn cruciaal in de elektrische transitie. De incentivering van de overheid voor de installatie van publiek toegankelijke laadpalen op bedrijvensites, maar ook bij particulieren, is daar al een stap in de goede richting.

Bij de consument is het vooral kwestie van informeren. Zo krijgen we veel vragen over de laadkosten. Ik zeg altijd dat je je werknemers in staat moet stellen om thuis en op het werk te kunnen opladen en dit te voorzien in je budgetten. Wij hebben daar bijvoorbeeld een geïntegreerd systeem voor waarmee de bestuurder via split-billing een vergoeding krijgt voor zijn thuisverbruik. Al die kennis zit bij ons gebundeld in AlphaElectric en die delen we graag met onze klanten.

Een tip van ons is trouwens dat je best de rechten en plichten rond die laadpaal in je car policy opneemt: wat met de kost van de thuislaadpaal indien de werknemer ontslagen wordt of zelf het bedrijf verlaat? Moet de werknemer, in dat geval een vergoeding betalen, aangezien hij eigenaar blijft? Zoiets zet je best op voorhand op papier.

Meer weten over elektrisch rijden bij Alphabet? Surf dan naar https://www.alphabet.com/nl-be/producten/alphaelectric

#Advertorial

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

FLEET Dealers FLEET Sector FLEET.TV TCO
Trending