Daarom zal Brussel zijn autobelasting in 2020 (waarschijnlijk) niet hervormen

Auto van te royale grootte? Dan zal hij ook royaal belast worden … Auto te zwaar? Dan zal hij ook zwaar belast worden … Dit zijn alvast bedenkingen die in de pers worden rondgestrooid. Nochtans zal in Brussel 2020 waarschijnlijk niet het jaar zijn waarin een hervorming van de autobelasting zal worden doorgevoerd… En dit is waarom!

Bovenop een (slimme) kilometerheffing wil Elke Van den Brandt (Groen), de Brusselse minister van Mobiliteit, een grote hervorming van de autobelasting doorvoeren. Hetzelfde geldt trouwens voor Wallonië.

Eerlijk gezegd is het de hoogste tijd om belastingen te heffen op basis van de milieuprestaties van voertuigen (zoals in Vlaanderen al enkele jaren het geval is) en niet op basis van de motorcapaciteit en het fiscale vermogen. Dit verouderde systeem moet verdwijnen: iedereen is het daarmee eens.

Toch zal in Brussel een hervorming van de autobelasting hoogstwaarschijnlijk niet worden doorgevoerd in 2020. Waarom is dat?

Brussel Fiscaliteit

Ten eerste omdat een akkoord over een dergelijke herziening van het systeem waarschijnlijk tijd zal vergen. Daar is niets nieuws aan.

Het tweede element van de toelichting is van “technisch-administratieve” aard: vanaf 1 januari 2020 neemt Brussel Fiscaliteit het beheer van de verkeersbelasting en de belasting op inverkeerstelling over.

Voor Brussel-Hoofdstad werd deze bevoegdheid, hoewel ze sinds 2014 geregionaliseerd is, nog steeds uitgeoefend door de federale overheid.

Dit is wat u kunt lezen op de website van Brussel Fiscaliteit, met betrekking tot deze belastingen op motorvoertuigen (auto, motor, enz.): “Als u vóór 1 januari 2020 een aanvraag hebt ingediend bij de FOD Financiën, hoeft u zich geen zorgen te maken, wij hebben de dossiers opgehaald. Gezien het grote aantal dossiers zal de verwerking enkele maanden in beslag nemen. U hoeft niets te doen, u wordt de komende maanden per post gecontacteerd”. Hetzelfde verhaal lezen we op de website van de FOD Financiën.

Hoewel het Brussels Hoofdstedelijk Gewest door de overname van deze bevoegdheden aan maturiteit wint, zal het – begrijpelijkerwijs – ook te maken krijgen met kinderziekten die de werking van de Brusselse fiscaliteit enigszins zullen beïnvloeden.

Het lijkt daarom niet redelijk om de chaos te vergroten door een hervorming van de autobelasting door te voeren.

Beste Brusselaars die absoluut een auto nodig hebben of die een motor of een bestelwagen hebben, jullie zijn waarschijnlijk veilig tot 2021 (minstens).

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!