Dacia Hipster: de toekomst van de Europese auto?

Dacia Hipster Concept 2025

Compact en vooral veelzijdig. Op het moment dat Europa nadenkt over een project voor een elektrische microcar geïnspireerd op het Japanse kei car-concept, verschijnt deze nieuwe Dacia Hipster op exact het juiste moment op het toneel.

Sinds de introductie van de Logan speelt Dacia een voortrekkersrol in betaalbare mobiliteit. De constructeur wist miljoenen bestuurders te overtuigen met lage prijzen, praktische bruikbaarheid, compacte afmetingen en eenvoud. Twintig jaar later wil het merk die succesformule herhalen met een 100% elektrische wagen. Na de Dacia Spring, die met haar beperkte prestaties en relatief hoge prijs niet volledig kon overtuigen, lijkt de Hipster de zaken beter aan te pakken. Althans op papier, want voorlopig blijft het nog bij een concept.

Van “altijd meer” naar het essentiële

Om de kosten te drukken, kiest Dacia bewust een andere koers dan de meeste constructeurs. In plaats van groter en technologischer, focust de Hipster op het essentiële, zowel qua ontwerp als qua gebruik. Het resultaat is een hoekige, compacte stadswagen die vooral functioneel is. Zijn achterklep beslaat de volledige breedte en opent in twee delen om de toegang tot de koffer te vergemakkelijken. De achterlichten zijn geïntegreerd achter het glas van de klep, zonder extra bescherming. In lijn met die eenvoud is er slechts één koetswerkkleur beschikbaar.

Ook de afmetingen volgen die minimalistische filosofie. De Hipster is 3 meter lang, 1,53 meter hoog en 1,55 meter breed, en biedt voldoende plaats om vier volwassenen comfortabel te vervoeren. Zijn koffer is moduleerbaar, met 70 tot 500 liter laadruimte afhankelijk van de configuratie. Het interieur laat zich personaliseren via het YouClip-systeem, met bevestigingspunten op het dashboard, de portieren en in de koffer. Zo kunnen accessoires als bekerhouders, armsteunen of verlichting eenvoudig worden toegevoegd. Deze elektrische SUV werd ontworpen om te beantwoorden aan de mobiliteitsnoden van een gemiddelde gebruiker die ongeveer 40 kilometer per dag aflegt.

Hipster interieur

Dacia Hipster: de toekomst in Europa?

Het Hipster-concept kwam er kort na de aankondiging van een Europees initiatief voor elektrische microcars, geïnspireerd op de Japanse kei cars. Die kleine, zuinige voertuigen hebben in het land van de rijzende zon een ware autodemocratisering op gang gebracht. Hun afmetingen zijn wettelijk beperkt tot 3,40 m lang, 1,48 m breed en 2,00 m hoog, met een motorinhoud van maximaal 660 cm³ en een vermogen van 64 pk (47 kW). Op Europese schaal zou dit soort compacte elektrische voertuigen een belangrijke stap kunnen zijn richting betaalbare e-mobiliteit. De Dacia Hipster past perfect binnen die logica, met gelijkaardige afmetingen en een duidelijk herkenbare inspiratiebron.

Vernieuwd aanbod

Tegelijk met de onthulling van de Hipster stelde Dacia ook een volledig vernieuwde modelreeks voor. De Sandero, Sandero Stepway en Jogger krijgen alle drie een facelift met nieuwe lichtsignaturen en een digitaal instrumentenpaneel met een 10,1-inch centraal scherm. Ook de Dacia Spring is bij de tijd gebracht. Hij krijgt voortaan twee motorversies (70 en 100 pk), gevoed door een batterij van 24,3 kWh, en dankzij de introductie van een DC-snellader van 40 kW kan je zijn batterij van 20% tot 80% opladen in slechts 29 minuten.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine