
Compact en vooral veelzijdig. Op het moment dat Europa nadenkt over een project voor een elektrische microcar geïnspireerd op het Japanse kei car-concept, verschijnt deze nieuwe Dacia Hipster op exact het juiste moment op het toneel.
Sinds de introductie van de Logan speelt Dacia een voortrekkersrol in betaalbare mobiliteit. De constructeur wist miljoenen bestuurders te overtuigen met lage prijzen, praktische bruikbaarheid, compacte afmetingen en eenvoud. Twintig jaar later wil het merk die succesformule herhalen met een 100% elektrische wagen. Na de Dacia Spring, die met haar beperkte prestaties en relatief hoge prijs niet volledig kon overtuigen, lijkt de Hipster de zaken beter aan te pakken. Althans op papier, want voorlopig blijft het nog bij een concept.
Van “altijd meer” naar het essentiële
Om de kosten te drukken, kiest Dacia bewust een andere koers dan de meeste constructeurs. In plaats van groter en technologischer, focust de Hipster op het essentiële, zowel qua ontwerp als qua gebruik. Het resultaat is een hoekige, compacte stadswagen die vooral functioneel is. Zijn achterklep beslaat de volledige breedte en opent in twee delen om de toegang tot de koffer te vergemakkelijken. De achterlichten zijn geïntegreerd achter het glas van de klep, zonder extra bescherming. In lijn met die eenvoud is er slechts één koetswerkkleur beschikbaar.



Ook de afmetingen volgen die minimalistische filosofie. De Hipster is 3 meter lang, 1,53 meter hoog en 1,55 meter breed, en biedt voldoende plaats om vier volwassenen comfortabel te vervoeren. Zijn koffer is moduleerbaar, met 70 tot 500 liter laadruimte afhankelijk van de configuratie. Het interieur laat zich personaliseren via het YouClip-systeem, met bevestigingspunten op het dashboard, de portieren en in de koffer. Zo kunnen accessoires als bekerhouders, armsteunen of verlichting eenvoudig worden toegevoegd. Deze elektrische SUV werd ontworpen om te beantwoorden aan de mobiliteitsnoden van een gemiddelde gebruiker die ongeveer 40 kilometer per dag aflegt.

Dacia Hipster: de toekomst in Europa?
Het Hipster-concept kwam er kort na de aankondiging van een Europees initiatief voor elektrische microcars, geïnspireerd op de Japanse kei cars. Die kleine, zuinige voertuigen hebben in het land van de rijzende zon een ware autodemocratisering op gang gebracht. Hun afmetingen zijn wettelijk beperkt tot 3,40 m lang, 1,48 m breed en 2,00 m hoog, met een motorinhoud van maximaal 660 cm³ en een vermogen van 64 pk (47 kW). Op Europese schaal zou dit soort compacte elektrische voertuigen een belangrijke stap kunnen zijn richting betaalbare e-mobiliteit. De Dacia Hipster past perfect binnen die logica, met gelijkaardige afmetingen en een duidelijk herkenbare inspiratiebron.
Vernieuwd aanbod


Tegelijk met de onthulling van de Hipster stelde Dacia ook een volledig vernieuwde modelreeks voor. De Sandero, Sandero Stepway en Jogger krijgen alle drie een facelift met nieuwe lichtsignaturen en een digitaal instrumentenpaneel met een 10,1-inch centraal scherm. Ook de Dacia Spring is bij de tijd gebracht. Hij krijgt voortaan twee motorversies (70 en 100 pk), gevoed door een batterij van 24,3 kWh, en dankzij de introductie van een DC-snellader van 40 kW kan je zijn batterij van 20% tot 80% opladen in slechts 29 minuten.
Lees ook:
Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!
Selected FLEET Dealers
| Renault Motors Wavre | 1300 Wavre |
| Renault Motors Genval | 1332 Genval |
| Renault Motors Jodoigne | 1370 Jodoigne |
| Renault Motors Nivelles | 1400 Nivelles |
| Renault Motors Waterloo | 1410 Waterloo |
| Renault Motors Wauthier-Braine | 1440 Braine-le-Ch |
| Renault Motors Genappe | 1472 Genappe |
| Group Pashuysen Leuven | 3012 Leuven |
| Group Pashuysen Aarschot | 3200 Aarschot |
| Group Pashuysen Diest | 3290 Diest |
| Group Pashuysen Tienen | 3300 Tienen |
| Group Pashuysen Genk | 3600 Genk |
| Group Pashuysen Sint-Truiden | 3800 Sint-Truiden |
| Renault Motors Seraing | 4100 Seraing |
| Renault Motors Hannut | 4280 Hannut |
| Renault Motors Huy | 4500 Huy |
| Renault Motors Namur | 5020 Namur |
| Renault Motors Gembloux | 5030 Gembloux |
| Renault Motors Marche | 6900 Marche-en-Famenne |
