Daimler: goed nieuws en slecht nieuws

Daimler, het moederbedrijf van Mercedes-Benz en smart, maakte vandaag zijn resultaten voor 2019 bekend. Met bijna 2,4 miljoen verkochte voertuigen in 2019 wordt een nieuw record neergezet, maar het bedrijfsresultaat daalde met 53% ten opzichte van het voorgaande jaar. De nettowinst bedraagt 2,7 miljard euro, wat 64% minder is dan in 2018.

Investeringen zetten marges nog meer onder druk

De resultaten van Daimler voor 2019 zijn deels te verklaren door een aantal uitzonderlijke uitgaven voor lopende overheids- en juridische procedures en maatregelen met betrekking tot Mercedes-Benz dieselvoertuigen en uitgaven voor het terugroepen van Takata-airbags. Maar toch is er meer aan de hand, en niet alleen bij de Duitse constructeur …

Zo verwijzen de analisten van GlobalData naar de enorme investeringen die alle autoconstructeurs moeten doen in nieuwe technologieën. De transitie naar elektrische aandrijvingen is er maar één van. Zo legt de EU ook strengere eisen op wat betreft de veiligheid van nieuwe voertuigen en wordt er ook nog veel geld gepompt in autonome technologie. Al deze factoren zetten de marges van de automobielindustrie verder onder druk.

Meer fusies

“De vraagvooruitzichten zijn wereldwijd verre van sterk, met grote automarkten zoals China, Noord-Amerika en Europa die vlak of dalend zijn”, zeggen de analisten van GlobalData.

“Hogere kosten en een verhoogde concurrentiedruk zullen de verdere industriële consolidatie dit jaar versterken. We verwachten meer fusie- en overnameactiviteiten om de zware investeringen te kunnen dragen.”

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Tags: Auto