Daling van de verkoop in België: welke fiscale impact en welk herstel?

De op dinsdag gepubliceerde inschrijvingscijfers en de resultaten van het onderzoek naar de aankoopintenties van automobilisten leiden tot de vrees voor een bijzonder gecompliceerd jaar 2020 voor de automobielsector.

Nadat de dealers en werkplaatsen al te maken kregen met een verplichte sluiting tijdens de lockdown, zullen ze dus nog langer te maken krijgen met een daling van de verkoop. Dit komt op een moment dat de nettorentabiliteit van de sector al zeer laag is: 1,5% voor de dealers van personenauto’s in 2018.

TRAXIO heeft al berekend dat de Covid-19-crisis de omzet van de automobielsector in 2020 met meer dan een vijfde zal doen dalen.

In België genereren de verkoop en de registratie van nieuwe en tweedehands auto’s alleen al meer dan 2,2 miljard euro aan fiscale opbrengsten per jaar. Dit bedrag werd voor het begrotingsjaar 2019 als volgt verdeeld:

  • BTW op nieuwe wagens: 1,604 miljard €
  • BTW op tweedehands wagens: 113 miljoen €
  • Belasting op Inverkeerstelling: 486 miljoen €
  • Inschrijvingstaks: 36 miljoen €
  • Gepersonaliseerde nummerplaten: 6 miljoen €

Een herstelplan, snel

Om een scherpe daling van de markt, de omzet van de sector en de belastinginkomsten van de overheid in 2020 te beperken, moet er snel een sterke en tijdelijke marktstimulans worden gegeven om de consument het nodige investeringsvertrouwen te geven.

Daarom vraagt de automobielsector de overheid om een aanzienlijke financiële stimulans voor de aankoop van voertuigen, die de verkoop van zal stimuleren, het wagenpark milieuvriendelijker zal maken en de elektrificatie van de mobiliteit zal versnellen.

#Auto
Trending