
Op het moment dat we Danny Olemans onze eindejaarsvragen voorlegden, was hij nog verantwoordelijke fleet & used cars bij Nissan BeLux. Ondertussen is hij in de hiërarchie opgeklommen tot commercieel directeur. Andere functie, maar zijn expertise over fleet is nog altijd even groot.
Welke tips geeft u uw klanten betreffende hun car policy vandaag in vergelijking met twee jaar geleden?
De transitie naar CO2 neutrale bedrijfswagens is ingezet. Wij trachten onze fleet klanten te wijzen op de nieuw aangekondigde fiscale regels en de daaruit voortvloeiende TCO. De aftrekbaarheid, CO2-bijdrage en VAA worden belangrijke parameters bij de samenstelling van een vloot of fleet policy. Uiteraard adviseren wij fleet managers ook met betrekking tot autonomie, laden en laadinfrastructuur en de aangepaste mindset bij gebruikers van EV wagens. Nissan heeft met Leaf meer dan een decennium EV ervaring en is vandaag een haast onklopbare E. Nissan zal zijn EV ervaring voluit inzetten bij de lancering van Nissan Ariya, een grote EV SUV in 2022.
Hoe pakt u het probleem van de latere leveringen aan door de problemen met halfgeleiders?
Onze verdelers beschikken nog over voorraden en Nissan blijft ons voorlopig nog behoorlijk aanleveren. Maar wij kunnen de productieproblemen zeker niet ontkennen en de productie is momenteel erg volatiel. Daarom trachten wij onze verdelers en eindklanten zo goed mogelijk te informeren en zal eens te meer onze orderplanning en communicatie erg belangrijk zijn.
Is er veel animo bij uw klanten voor het mobiliteitsbudget of blijf de bedrijfswagen Koning?
Bedrijfs- en salariswagens blijven erg populair in ons land. Cafetaria plannen houden goed stand en het aandeel van de bedrijfswagens in de inschrijvingen blijft stijgen. Door de elektrificatie in onze sector en het beleid met betrekking tot deze elektrificatie zet vele vlootbeheerders aan tot het aanpassen van de fleet policy.
Wat zijn de belangrijkste bezorgdheden bij uw klanten in de transitie naar een volledig elektrisch wagenpark?
Ongetwijfeld blijft voldoende openbare laadinfrastructuur een topic. TCO wordt een belangrijk argument om de hogere aankoopprijs van een elektrische voertuig te verantwoorden. Als merk trachten wij onze verdelers en hun verkopers goed te informeren en werd een opleidingstraject met aandacht voor fiscaliteit op poten gezet. Kennis en correct advies worden steeds belangrijker in de contacten met het cliënteel in deze transitie.
Heeft het Autosalon in Brussel nog een toekomst op lange termijn?
Ik mag hopen van wel! Het was altijd de hoogmis van onze sector maar we moeten wel vaststellen dat we ook zonder autosalon goede verkoopresultaten gerealiseerd hebben. Daarenboven zien we vergelijkbare initiatieven die (helaas) ook annuleren (Geneve, Parijs, Frankfurt…)
Wat is u het meest bijgebleven van 2021 en waar kijkt u naar uit in 2022?
De verkiezing van Joe Biden als 47ste President van de US, de overstromingen die ons land teisterden, de Olympische Spelen, de strijd Hamilton-Verstappen, mijn overstap naar Nissan maar uiteraard de alles overheersende en niet-aflatende Covid19 saga.
Voor 2022 kijk ik uit naar het einde van de pandemie, iedereen een goede gezondheid en een geslaagde lancering van Nissan Ariya.
#Auto