De 3 belangrijkste lessen voor de B2B-markt in de eerste helft van 2020

Jato heeft zojuist de B2B-marktresultaten (exclusief zelfstandigen) voor de eerste helft van het jaar 2020 vrijgegeven. Hier zijn de drie belangrijkste bevindingen!

1. De cijfers

Alleen al in juni liep de B2B-markt (exclusief zelfstandigen) 18% – of ongeveer 5.000 eenheden – achter in vergelijking met juni 2019.

Over de eerste zes maanden loopt de achterstand op tot ongeveer 53.000 eenheden (34%) ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.

2. BMW op kop

Aan het einde van de eerste helft van het jaar nam BMW het voortouw in de B2B-verkopen (nog steeds exclusief de verkoop aan zelfstandigen), met 12.179 verkochte eenheden (11,8% marktaandeel).

Daarna volgen Volkswagen en Mercedes-Benz op een zakdoek, met respectievelijk 10.896 (10,6%) en 10.705 stuks (10,4%).

Audi en Peugeot sluiten de top 5.

3. Mercedes-Benz A-Klasse: de favoriet

In de rangschikking van de favoriete modellen in de B2B vinden we dezelfde merken, maar dan in een andere volgorde.

Hier neemt Mercedes-Benz de eerste plaats in, met 3.059 verkochte A-Klasses. BMW stijgt naar de tweede plaats door de verkoop van 2.532 eenheden van de 3 Reeks. De Volkswagen Golf staat op het derde podiumtrapje met 2.308 verkochte exemplaren.

Ook de Volvo XC40 en Skoda Octavia staan in de top 5.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!