De bedrijfswagen vijf keer zo duur voor de bestuurder? Je bent eraan ontsnapt …

Wij zijn ons bewust van de aversie van de Hoge Raad van Financiën (HRF) jegens de bedrijfswagen. Reeds in 2009 klaagde het HRF over dit systeem. Onlangs hebben enkele deskundigen van het HRF zelfs een soort fiscale ‘big bang’ voorgesteld waarbij ook de bedrijfswagen niet gespaard werd …

Een comité van deskundigen binnen de Hoge Raad van Financiën (HRF) had verschillende scenario’s opgesteld om de heffingsgrondslag te verbreden door alle aftrekmogelijkheden te sorteren en zo de tarieven te verlagen.

Een van deze scenario’s is een radicale aanscherping van de ‘dubbele inkomstenbelasting’.

Een ‘dubbele inkomstenbelasting’ bestaat uit het progressief belasten van inkomsten uit arbeid en het forfaitair belasten van andere inkomsten, zoals bijvoorbeeld inkomsten uit vermogen.

De deskundigen in kwestie wilden het minimum belastbaar bedrag verhogen tot het niveau van het leefbaar loon en de bijzondere sociale zekerheidsbijdrage afschaffen. Dit zou werken aantrekkelijker maken. De kosten van deze shift: 4 miljard. Daar komt minimaal 2 miljard bij voor de spreiding van de belastingschijven en de aanpassing van de tarieven. Totaal: 6 miljard op zijn minst.

Actuele VAA vervangen door …

Het enige wat nog gedaan moest worden, was in de aftrekposten snijden om de gemaakte put te kunnen vullen. En daar gingen de HRF-experts zonder taboes te werk. Geen vrijstellingen meer van de roerende voorheffing. Geen aftrekbaarheid meer van isolatiewerkzaamheden in huizen. Geen aftrek meer voor het woon-werkverkeer, inclusief de fiets.

Maar ook gedaan met de maaltijdcheques, ecocheques en andere cultuurcheques en… ook de bedrijfswagen. Want de deskundigen stelden voor om het VAA te vervangen door het reële voordeel dat tegen het tarief van de personenbelasting wordt belast. Het resultaat van de operatie: de bedrijfswagen zou de werknemer vijf keer meer kosten.

Bedrijfswagenbestuurders kunnen echter opgelucht ademhalen: dit deel van het rapport werd niet door alle HRF-leden goedgekeurd. Laten we voor de begunstigden van deze voordelen hopen dat deze officieuze nota ook niet tot teveel inspiratie zal leiden tijdens de federale onderhandelingen …

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!