De boete rechtstreeks naar de bestuurder: AFFM zegt nee!

flash

Tijdens de traditionele Renta Happening werd het boeteplatform (Fines Management Services) voorgesteld. Dit laat toe om PV’s voortaan rechtstreeks naar de bestuurder te sturen, zonder dat de werkgever of leasingmaatschappij daar nog een rol in speelt of zelfs maar op de hoogte is.

 

“Burgerlijk aansprakelijk”

Vertegenwoordigers van de Association Francophone des Fleet Managers (AFFM), die 55 leden telt en goed is voor een totaal wagenpark van ongeveer 30.000 voertuigen, waren ook aanwezig en zij hebben zo hun bedenkingen. ‘Wij betreuren dat de vlootbeheerders totaal niet betrokken zijn in het debat rond de ontwikkeling van dit platform”, zegt Jean-Marie Lejeune van de AFFM. En dat om meerdere redenen. “Zo vraagt men ons toch steeds om aan preventie te doen op het vlak van veiligheid. De PV’s die we ontvangen, zijn één van de weinige tools die we hebben om het gedrag op de weg van onze bestuurders in kaart te brengen. Met dit nieuwe systeem wordt dit onmogelijk.” Jean-Marie Lejeune voegt er nog dit aan toen: “Het boetebeheer kost leasingmaatschappijen misschien veel geld. Maar we betalen er dan ook voor via de leasingprijs.”

Hij wordt in zijn kritiek bijgetreden door de vice-voorzitter van de AFFM, Frédéric Bastin: “We zijn als werkgever burgerlijk aansprakelijk voor wat er met onze werknemers gebeurt tijdens de werkuren. En dat betekent ook wanneer ze op de weg zijn. Het kan toch niet dat we daar nu geen zicht meer op hebben.”

En wat met de poolwagens?

En de AFFM haalt nog andere zaken aan die over het hoofd gezien werden bij de ontwikkeling van het platform. Eén daarvan is de het beheer van poolwagens, zoals bijvoorbeeld bestelwagens waar meerdere bestuurders mee rijden. “Naar wie zal die PV gestuurd worden”, stelt men zich de vraag bij AFFM.

Zowel Renta als het kabinet van Jacqueline Galant, Federaal Minister van Mobiliteit, zijn zich bewust van de problemen die dit soort voertuigen met zich meebrengt. Het antwoord is eensluidend: “Dat maakt deel uit van de ontwikkelingen die we nog gaan doen aan het platform, net zoals de parkeerboetes die worden uitgeschreven door parkeerbedrijven.”

Op het kabinet van de Minister van Mobiliteit denkt men aan verschillende pistes. Eén daarvan is de integratie van een “time management”-systeem. We gaan ervan uit dat het een soort agenda zou zijn die door de fleetowners wordt ingevuld. Maar uiteindelijk is er nog niets beslist. Vooraleer er beslissingen worden genomen, zal er waarschijnlijk geproefdraaid worden op verschillende FOD’s.

 

 

Tags: Fleet