De communicerende auto

MC_useCase_top_02Amper een halve eeuw geleden deed de driepuntsveiligheidsgordel zijn intrede in de auto. Vandaag maken auto’s gebruik van camera’s, radars of zelfs lasersensoren om hun inzittenden te beschermen. En binnenkort gaan ze met elkaar communiceren…

Het project heet CAR 2 CAR. En het is geen sciencefiction, want er is al een groot aantal constructeurs en toeleveranciers bij betrokken.

Het doel is om tegen 2016 een gemeenschappelijke technologie te ontwikkelen om alle auto’s – ongeacht hun merk – met elkaar te laten communiceren. Een ambitieuze doelstelling, maar niet onrealistisch, want de uitwisseling van informatie verloopt via een draadloos netwerk (van het WLAN-type) en doet een beroep op bestaande rijhulpsystemen, zoals het gps.

CAR 2 CAR heeft trouwens een specifieke frequentie toegewezen gekregen om ervoor te zorgen dat de voertuigen die in een bepaalde zone rondrijden, automatisch met elkaar in verbinding worden gesteld om onderling bepaalde gegevens te kunnen uitwisselen, zoals hun positie, hun snelheid en hun richting. Bovendien zal het communicatienetwerk nog worden uitgebreid met de installatie van zenders in onderdelen van de wegeninfrastructuur, zoals verkeersborden en -lichten.

Talloze toepassingen

BMW, Daimler, Honda, Opel, Renault, Volkswagen en Volvo hebben zich geëngageerd voor dit technologische avontuur, dat uitzicht biedt op talloze mogelijkheden .

  • Een vlotter verkeer: dankzij de integratie van een zender in de verkeerslichten kan de bestuurder op de hoogte gesteld worden van de ideale snelheid voor een ‘groene golf’.
  • Hulpdiensten: ambulances, brandweerwagens en politievoertuigen worden realtime ‘aangekondigd’ tijdens hun interventies.
  • Wegwerkzaamheden: werfvoertuigen en zwaar materieel kunnen automobilisten waarschuwen lang voordat ze de werfzone bereiken.
  • Trage voertuigen: weggebruikers die traag rijden (bijvoorbeeld door een technisch defect) sturen een signaal uit om onaangename verrassingen te voorkomen.
  • Files: de automobilist wordt gewaarschuwd voordat hij de zone met vertraagd of stilstaand verkeer bereikt.
  • Weersomstandigheden: de automobilist ontvangt informatie over plaatselijk slecht weer (zoals zware regenval, sneeuw of ijs).
  • Motorfietsen: de automobilist wordt gewaarschuwd voor naderende motorfietsen op gevaarlijke plaatsen (zoals kruispunten).

De wegtrein

MC_useCase_streetPerspective_02Een ander communicatieproject is SARTRE (Safe Road Trains for the Environment), waarbij zeven Europese partners (onder andere Volvo) betrokken zijn. Bedoeling is om de mogelijkheden te onderzoeken van geautomatiseerde wegkonvooien, waarbij de bestuurder de controle over zijn of haar voertuig overdraagt aan de technologie. In de meest recente tests ging het om konvooien van één leidende vrachtwagen waaraan drie personenwagens werden ‘gekoppeld’.

Alle volgende voertuigen rijden autonoom dankzij een mix van bestaande en experimentele technologieën: enerzijds een radar en een camera in combinatie met een adaptieve cruisecontrol, een automatisch noodremsysteem (City Safety), een spoorassistent (Lane Assist) en een dodehoekcontrolesysteem (Blind Spot Assist) en anderzijds een prototype van een interface waarmee de voertuigen van het konvooi onderling kunnen communiceren.

Zien in het donker

Bij nacht zijn alle katjes grauw… Ondanks de ongelofelijke vooruitgang die de voorbije jaren werd geboekt op het vlak van verlichtingstechnologie (met innovaties zoals xenon- en bixenonverlichting, meesturende koplampen of adaptieve lichten), is ’s nachts rijden nog altijd niet vrij van (onaangename) verrassingen.

Caméra infrarougeSinds enkele jaren bieden sommige constructeurs op hun topmodellen een nachtzichtsysteem aan, dat gebruikmaakt van een infraroodcamera. Maar een van de meest ongelofelijke nieuwigheden is het detectiesysteem voor wilde dieren, dat momenteel in eindontwikkeling is bij Volvo.

Dit systeem herkent dieren op basis van hun silhouet en hun manier van bewegen om eventueel automatisch de remmen te activeren, zowel overdag als ’s nachts. Een buitengewone technologie waarmee talloze ongevallen als gevolg van plotse uitwijkmanoeuvres vermeden zullen kunnen worden.

Waarschuwen voor vermoeidheid

Verscheidene constructeurs bieden systemen aan om het gedrag van de bestuurder in de gaten te houden. Zo genereert het Attention Assist van Mercedes-Benz een individueel profiel dat permanent vergeleken wordt met een reeks gegevens die worden aangeleverd door sensoren.

Naast de snelheid van het voertuig en zijn acceleratie (zowel overlangs als dwars) registreert het Attention Assist ook de stuurbewegingen, de activering van de richtingaanwijzers, de druk op de pedalen, het gebruik van diverse functies én een aantal externe invloeden, zoals zijwind of de slechte staat van het wegdek. Als het systeem tekenen van vermoeidheid vaststelt na analyse van de verschillende parameters, stuurt het een visueel en akoestisch signaal uit.

Frédéric De Backer

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine