De eerste 35 elektrische bestelwagens van Engie zijn gearriveerd

Het plan “EV Boost 2020” van Engie begint zich te concretiseren: vrijdag ontving de energieleverancier de sleutels van de 35 eerste Renault Kangoo Z.E.’s en Peugeot Partner Electrics. Tegen 2020 wil Engie beschikken over een vloot van 191 bestel- en 690 personenwagens met 100% elektrische aandrijving.

Afgelopen september kondigde Engie – dat over een wagenpark van 7.000 voertuigen beschikt (4.600 bedrijfswagens en 2.600 bestelwagens waarvan 1.000 lichte) – de activering van haar “EV Boost 2020 programma”, dat de integratie van zowat 900 elektrische wagens (personen- en bestelwagens) in het wagenpark tegen 2020 vooropstelde.

In tussentijd werden de eerste bestelwagens geleverd. Afgelopen vrijdag, meer bepaald in Technopolis in Mechelen. Het ging om 35 Renault Kangoo Z.E.’s en Peugeot Partner Electrics.

“Tegen 2020 zal Engie 191 elektrische bestelwagens in gebruik nemen”, zegt men ons bij Engie. “Dit doel is gebaseerd op het aantal voertuigen dat wij jaarlijks vervangen (200 per jaar) en het aandeel elektrische voertuigen dat onder de nieuwe wagens valt: 20% in 2018 (42), 30% in 2019 (64) en 40% in 2020 (85).”

Deze bestelwagens rijden jaarlijks 15.000 km en verbruiken gemiddeld 7 liter per 100 km. Engie berekende dat de elektrische vloot jaarlijks een besparing van 361 ton CO2 oplevert.

Om die CO2-besparing te verwezenlijken, gaan de kosten van het elektrische wagenpark van Engie wel voor een aantal zaken de hoogte in: “De TCO van een volledig elektrische bestelwagen ligt ongeveer 5% hoger dan die van het dieselequivalent.”

De auto’s…

De ambitie van Engie is om 15% van haar wagenpark volledig elektrisch te hebben, oftewel 690 wagens, goed voor een jaarlijkse CO2-reductie van ongeveer 2.000 ton.

Om werknemers te stimuleren die op vrijwillige basis aan het einde van hun leasingcontract willen overstappen op de elektrische mobiliteit, dacht Engie enkele stimulansen uit.

  • De installatie van een laadpaal thuis met een terugbetaling van de kWh’s die daar worden geladen.
  • Een betaalkaar waarmee de gebruiker kan laaden bij ongeveer alle publieke laadpalen in België en in het buitenland (meer dan 28.000 laadpalen).
  • Prioritaire toegang tot de ondergrondse parking van de Engie Tower en andere vestigingen van Engie in België( waar tegen 2020 ongeveer 420 laadpalen geïnstalleerd zullen worden).
  • Het recht om 25 dagen per jaar over een wagen met verbrandingsmotor te beschikken voor de langere trajecten.
  • Mise en place d’une communauté d’ambassadeurs internes.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!