De hele vloot van de Gumption Group wordt plug-in hybride en premium

Tegen eind 2020 zal de 200 wagens tellende vloot van de Gumption Group volledig bestaan uit plug-in hybride en premium bedrijfswagens. Waarom deze keuze? Bart Embrechts, CEO, en Benjamin Kindt, fleetmanager, geven antwoord.

De Gumption Groep, die zich profileert als een business accelerator voor jonge adviesbureaus, vervangt zijn volledige vloot van 200 bedrijfsauto’s door plug-in hybride modellen. “Dit vertaalt zich in een reductie van 1.470 ton CO₂ per jaar”, legt Bart Embrechts, CEO van de Gumption Group, uit.

Bart Embrechts

Enkel premium

Medewerkers hebben de keuze uit een plug-in hybride Mercedes, BMW of Mini. Een zeer bewuste keuze. “Auto’s zijn belangrijk voor mensen”, zegt Benjamin Kindt, wagenparkbeheerder. “We willen het beste voor onze medewerkers op het gebied van veiligheid, comfort en kwaliteit. Premiummerken waren een voor de hand liggende keuze.”

De eerste modellen zijn al besteld. “De coronaviruspandemie heeft de vervanging vertraagd omdat de auto-industrie leveringsproblemen heeft gehad”, zegt Bart Embrechts. “In de tussentijd hebben we hard gewerkt om het plan en de car policy uit te rollen.”

Het volledige wagenpark, in leasing bij ALD Automotive, zal tegen eind 2020 volledig vernieuwd zijn.

“Een VAA dat tot 50% lager ligt”

Dankzij deze nieuwe car policy hebben de werknemers aan het einde van de maand een hoger nettoloon.

“De overheid biedt zowel de werkgever als de werknemer een fiscaal voordeel voor ecologisch rijden”, zegt Bart Embrechts. “Het maandelijks nettosalaris gaat omhoog. Onze medewerkers hebben een comfortabelere, krachtigere en tegelijkertijd milieuvriendelijkere auto. En het voordeel alle aard, dat onder meer wordt berekend op basis van de CO2-uitstoot, kan tot 50% worden verminderd. Iedereen wint.”

Benjamin Kindt

Waarom geen 100% elektrisch wagenpark

Gumption heeft overwogen om over te schakelen op een 100% elektrische vloot in plaats van plug-in hybrides, maar keerde op haar stappen terug.

Om praktische redenen, aldus Benjamin Kindt: “Onze consultants rijden veel kilometers. Niet iedereen heeft de mogelijkheid om thuis een laadpaal te installeren. Bovendien is de infrastructuur in België nog niet voldoende ontwikkeld om waar u ook bent een auto gemakkelijk op te laden. Daarom hebben we gekozen voor plug-in hybride modellen.”

Quid de laadpalen?

Op de parkeerplaatsen van Gumption zullen de laadstations natuurlijk als paddenstoelen uit de grond schieten. “Bovendien kan elke werknemer thuis, op kosten van het bedrijf, een laadpaal laten installeren. Gumption Group zal de oplaadkosten van elke werknemer betalen.”

Een CenEnergy-expert zal een bezoek aan huis brengen om de installatie te evalueren en de beste oplossing voor te stellen.

CenEnergy, sinds 2018 onderdeel van de Gumption Group, is gespecialiseerd in laadinfrastructuur voor EV’s. “De knowhow van CenEngergy moedigde ons aan om deze stap te zetten”, besluit Bart Embrechts. “Hun experts hebben alle nodige kennis en zijn perfect geplaatst om ons op dit punt te adviseren.”

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!