De moto wint terrein in zones met intens verkeer

In de eerste drie maanden van dit jaar is er sprake van een herstel op de markt (+ 6%) van de gemotoriseerde tweewielers. Opvallend is dat de groei vooral geconcentreerd is in de provincies met sterke mobiliteitsproblemen.

De sector van de gemotoriseerde tweewielers heeft de introductie van de Euro4-norm verteerd. Dat valt te concluderen op basis van de cijfers van de inschrijvingen in de eerste drie maanden van dit jaar die een stijging van 6% vertonen ten opzichte van vorig jaar (6.206 exemplaren nu tegen 5.855 in 2017).

In 2017 moesten alle nieuwe motoren aan de strengere Euro4-norm voldoen. Euro3-motoren mochten nog in 2016 ingeschreven worden om zo nog in 2017 op de markt te kunnen komen. Dat betekende een verschuiving van inschrijvingen van 2017 naar 2016 en een daling van het aantal inschrijvingen vorig jaar. Die vertekening in de cijfers is nu verdwenen en is er weer aangepikt met groei. Januari en februari waren sterke maanden. Maart was minder. Door het koude weer in die maand is er sprake geweest van uitstel van aankopen en in verkeersstelling.

Provincies

Een analyse van de cijfers leert ook dat in het eerste kwartaal van dit jaar de meeste nieuwe inschrijvingen in de provincie Antwerpen gebeurden. Daar was sprake van een groei van 14,5% ten opzichte van 2017 – meer dan het dubbele van de nationale groei. Met 17,2% heeft Antwerpen ook het hoogste aandeel van de nieuwe inschrijvingen. Een verklaring is wellicht de mobiliteitsproblematiek in en rond de stad Antwerpen.

Het recente Rapport Verkeersindicatoren Snelwegen Vlaanderen 2017 leert dat er een sterke toename (tot 18%) van de filezwaarte is geweest in 2017 vergeleken met 2016. Motoren en scooters mogen in fileverkeer tussen de rijen doorrijden als de snelheid ervan gedaald is tot onder vijftig kilometer per uur. Voorwaarde is wel dat het snelheidsverschil niet meer dan twintig kilometer per uur mag zijn.

Ook de inschrijvingen in Brussel Hoofdstedelijk Gewest liggen boven het nationale gemiddelde. Brussel kent eveneens mobiliteitsproblemen. In de meeste andere provincies was er ook een vooruitgang te noteren.

Alleen in West-Vlaanderen, Waals-Brabant en Luik daalde het aantal inschrijvingen.

Mobiliteitsoplossing

Dat de motor en scooter een mobiliteitsoplossing zijn, blijkt eveneens uit de evolutie van de ‘woon-werk-verkeer’-vriendelijke segmenten: bij de zwaardere scooters was er een stijging van 32,4% en bij de trailmotoren (reisenduro) van 22,4%.

De meeste inschrijvingen (22%) werden genoteerd in het segment van ‘basic-roadster’.

Opvallend was verder de groei bij de motoren tot 125 cc: plus 20%. De gemotoriseerde tweewielers tot 125 cc die ook met een rijbewijs B gereden mogen worden (op voorwaarde dat het rijbewijs B twee jaar in het bezit is) nemen bijna een kwart in van de inschrijvingen.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!