De nieuwe Audi e-tron weegt maar 12 kilo …

… het is dan ook een combinatie van een elektrische step en een skate board. Het ingenieuze ding heet officieel Audi e-tron Scooter en zal vanaf eind 2020 beschikbaar zijn.

Met een nieuw concept voor een elektrische scooter reageert Audi op de trend naar multimodale mobiliteit in de stad. De Audi e-tron Scooter werd ontworpen voor sportieve rijders en combineert de voordelen van een elektrische scooter met die van een skateboard. De elektrische scooter weegt 12 kilogram en kan meegenomen worden in de auto, op de bus of op de trein. Hij is opvouwbaar en kan eenvoudig achter in de auto opgeborgen worden, of indien gewenst voortgetrokken worden als een trolley.

De Audi e-tron Scooter valt vooral op vanwege zijn rijgedrag, dat dezelfde sensaties biedt als surfen. De rijder heeft steeds een hand vrij, en kan dus rondkijken en handsignalen geven.

In de stuurhendel, die extra stabiliteit biedt, zitten de batterij en de elektronica. Een display geeft de status van de batterij weer. Rijders accelereren en remmen door middel van een draaigreep.

Het rijbereik bedraagt 20 kilometer dankzij de recuperatie van kinetische energie die vrijkomt bij het remmen. De hydraulische voetrem verleent het voertuig extra veiligheid.

Ook voor de vloten?

Eind 2020 zullen particulieren de Audi e-tron Scooter kunnen kopen voor ongeveer 2.000 euro. Voor specifieke gebruikersgroepen, zoals bewoners van een moderne stadswijk, behoort een fleetconcept eveneens tot de mogelijkheden. Daarnaast zou de elektrische scooter ook als een extraatje aangeboden kunnen worden aan kopers van een Audi e-tron.

De elektrische scooter zou via een specifiek stopcontact opgeladen kunnen worden in de koffer van de auto. Gebruikers kunnen dan de laatste kilometers, bijvoorbeeld van een parkeerplaats of oplaadpunt naar hun bestemming, afleggen met een maximumsnelheid van 20 km/u.

De Audi e-tron Scooter is uitgerust met de wettelijk verplichte ledlichten: een koplamp, dagrijlichten, een achterlicht en een remlicht. Een bluetoothinterface maakt het mogelijk om de rijeigenschappen individueel af te stellen en biedt bescherming tegen diefstal. Verder werken de ontwerpers aan een voetsteun in hout of koolstofvezel en een grijs en zwart design.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!