De nieuwe BMW X5

P90123420-lowResDe BMW X5 – de grondlegger van het segment van de Sports Activity Vehicles en wereldwijd de meest verkochte wagen in zijn klasse met meer dan 1,3 miljoen eenheden sinds de lancering van de eerste generatie – begint aan een nieuw hoofdstuk in zijn succesvolle geschiedenis.

Met de derde generatie van de X5 stelt BMW opnieuw de norm met krachtig design, veel interieurruimte en luxe, veelzijdigheid, rijplezier, efficiëntie en innovatieve uitrustingskenmerken. De nieuwe BMW X5 biedt de klanten een overtuigend totaalpakket en is uitgerust om aan de strengste en meest uiteenlopende eisen te voldoen.

Klanten die de configuratie van koetswerk en interieur een iets persoonlijkere toets willen geven, kunnen de basisuitrusting aanpassen met het M sportpakket en de “designwerelden” Pure Experience en Pure Excellence. Het interieur van de nieuwe BMW X5 is een exclusieve reisomgeving met een luxueus design, kwaliteitsmaterialen en innovatieve functies die het comfort verhogen.

De intelligente vierwielaandrijving BMW xDrive, die standaard is (uitgezonderd op de BMW X5 sDrive25d), kan worden aangevuld met Dynamic Performance Control als onderdeel van de optionele adaptieve chassispakketten Dynamic en Professional. Het adaptieve chassispakket Dynamic bevat ook de actieve Dynamic Drive rolstabilisatie voor een doelgerichte verbetering van de sportieve wendbaarheidseigenschappen. Als optie is ook het actieve chassispakket Comfort verkrijgbaar. Deze uitvoering verbetert het rijcomfort dankzij een luchtvering op de achteras en Dynamic Damping Control. De adaptieve M ophanging, verkrijgbaar als onderdeel van het M sportpakket, biedt Dynamic Damping Control, luchtvering op de achteras en een specifieke sportieve afstelling van de ophanging.

Het adaptieve chassispakket Professional combineert de kenmerken van Comfort en Dynamic. In dit geval kan de bestuurder  altijd kiezen tussen twee standen, één met duidelijk verbeterd comfort en de andere met de onnavolgbare sportiviteit van BMW.

Het motorenaanbod bestaat bij de lancering uit een V8 met 330 kW/450 pk voor de BMW X5 xDrive50i en de 190 kW/258 pk sterke diesel met zes cilinders in lijn voor de BMW X5 xDrive30d. Deze versies worden aangevuld met een M Performance model in de gedaante van de BMW X5 M50d. Alle modellen voldoen standaard aan de EU6-emissienorm.

Dankzij de BMW EfficientDynamics technologie verenigen alle versies van de SAV briljante prestaties met lage verbruiks- en CO2-waarden. De verlaging van het verbruik werd verkregen door maatregelen zoals de intelligente lichtgewicht constructie en aerodynamische verbeteringen die de nieuwe BMW X5 xDrive30d bijvoorbeeld een voor deze klasse ongeëvenaarde luchtweerstandscoëfficiënt (Cx) van 0,31 geven.

Het gamma BMW ConnectedDrive kenmerken is ruimer dan ooit en omvat innovatieve rijhulpsystemen waarvan sommige uniek zijn in het segment van de BMW X5. Dit Sports Activity Vehicle model maakt ook indruk met zijn praktische karakter. Zo beschikt de wagen standaard over een 40:20:40 deelbare/neerklapbare achterbank, een bagagevolume van 650 tot maximaal 1.870 liter en een als optie verkrijgbare derde rij met twee extra zetels.

Koetswerkdesign: een elegante combinatie van robuuste uitstraling en dynamische flair.

Typische designkenmerken van BMW gecombineerd met een onmiskenbare uitstraling, robuustheid en veelzijdigheid geven de BMW X modellen hun karakteristieke uiterlijk. Voor de nieuwe BMW X5 kreeg deze designtaal een moderne en opvallende update. De proporties van de derde generatie van dit Sports Activity Vehicle worden zoals voorheen bepaald door een korte vooroverhang, een lange wielbasis, verticale A-stijlen en een korte afstand tussen de vooras en het dashboard. Het bijzonder gespierde design van het BMW radiatorrooster met de nieren, gevat in de driehoek van de dubbele ronde koplampen en mistlampen en de X-vormige omtrekken van de bumper maken hem meteen herkenbaar als een lid van de BMW X familie.

P90123448-lowResDe nieuwe BMW X5 heeft een opvallend breed radiatorrooster die tot tegen de lichtblokken reikt. De typerende dubbele ronde koplampen lopen door tot ver in de zijpanelen van de wagen. Hun lichtringen zijn aan de onderzijde afgevlakt en worden aan de bovenzijde overlapt door een LED-accentlicht. Golvende chroombiezen en het in het oog vallende driedimensionale design van de lichten benadrukken het verfijnde karakter van de wagen. LED- mistlampen vooraan zijn als optie verkrijgbaar. De eveneens optionele Adaptive LED Headlights zijn herkenbaar aan de horizontale lichtbronnen in het midden van de lichtringen. De BMW X5 xDrive50i en BMW X5 M50d zijn standaard uitgerust met xenonkoplampen.

De voorschort met zijdelingse luchtinlaatopeningen in de uiterste hoeken vestigt de aandacht op de grote spoorbreedte en de stabiele uitstraling van de nieuwe BMW X5. De stevige beschermingselementen aan de onderzijde van het koetswerk benadrukken zijn robuuste en veelzijdige karakter. Voor het eerst is een BMW X model uitgerust met aerodynamische Air Curtains. Deze verticale openingen leiden de instromende lucht rond de wielkasten, waar ze een luchtgordijn vormt vóór ze gecontroleerd ontsnapt via Air Breathers in de zijpanelen.

Het design van de flanken verraadt de kracht en de sportieve capaciteiten van de BMW X5. Nauwkeurig getekende, naar de achterzijde oplopende lijnen geven de wagen een dynamische wigvorm en onderbreken de strakke oppervlakken rond de voorvleugels, de deuren en de achterwielkasten. Zo ontstaat een spel van licht en schaduw dat de spierkracht en de wendbaarheid van het Sports Activity Vehicle tot hun recht laat komen.

Door de verticale voorzijde met zijn naar voor gerichte radiatorrooster met de BMW nieren, oogt de wagen bijzonder opwindend in profiel.

P90123436-lowResDe vertrouwde zadelvormige BMW lijn loopt geleidelijk vanaf de koplampen omhoog en verbindt die via de deurgrepen met de achterlichten. In combinatie met de karakterlijn die bij de Air Breathers begint en een andere, meer opvallende vouw boven de zijschorten rekt ze de nauwsluitende oppervlakken van de flanken krachtig naar achteren uit.

De scheiding tussen het gespierde koetswerk en een passagiersruimte die haar licht en ruimtelijk gevoel aan grote ruiten ontleent, is duidelijk zichtbaar vanaf de achterzijde en de zijkanten. Horizontale lijnen op de tweedelige achterklep en rond de achterschort beklemtonen de brede en robuuste uitstraling van de nieuwe BMW X5. De smalle driedimensionale LED- lichtstrips van de tweedelige L-vormige achterlichten geven de wagen een opvallende look in het donker. Bovendien is de nieuwe BMW X5 het eerste model van het merk met aeroblades. Deze zwarte, luchtgeleidende elementen sluiten aan tegen de dakspoiler en helpen hem de aerodynamische eigenschappen van de wagen te optimaliseren.

Het lakwerk van de nieuwe BMW X5 is verkrijgbaar in 11 kleuren waaronder de nieuwe metaalkleur Sparkling Brown Brillanteffekt.

Interieurdesign: kwaliteitsmaterialen, luxueuze sfeer, geavanceerde functionaliteit.

Het interieur van de nieuwe BMW X5 is elegant en toch ruim bemeten. De horizontale structuur van de gelaagde oppervlakken benadrukt de breed golvende  vorm  van  het  dashboard  en  dus  ook  het  indrukwekkende ruimteaanbod van de wagen. Het driedimensionale design van de oppervlakken zorgt voor fascinerende contrasten.

P90123450-lowResDe sfeerelementen in het lichtpakket benadrukken de visuele eenheid tussen het dashboard en de deurpanelen. In een hoekomvattende omtreklijn opgestelde LED-lampen geven een bekoorlijk effect. Blauw, wit en oranje licht kunnen afzonderlijk of in negen voorgeprogrammeerde combinaties geselecteerd worden via het iDrive-systeem. De interieurmaterialen van de nieuwe BMW X5 bepalen mee de exclusieve sfeer in de wagen. De decoratieve lijsten en de sierlijsten lopen door op de deurpanelen vooraan en keren terug op de panelen van de achterdeuren. De standaard decoratieve lijsten in Oxidsilber dunkel matt (BMW X5 xDrive30d), edelhout Pappel Maser (BMW X5 xDrive50i) of Aluminium Hexagon (BMW X5 M50d) zijn nu aangebracht op een hoogglanzend zwart oppervlak, dat aan de onderzijde afgebakend wordt door een sierlijst in Perlglanz Chrom.

Het vrijstaande, tot  10,25″ grote Control Display dat  met  het  standaard gemonteerde iDrive-besturingssysteem verbonden is, benadrukt die aantrekkingskracht. De displays van de airconditioning- en ventilatiesystemen beschikken over Black-Panel-technologie, die als optie ook gebruikt kan worden voor het instrumentenpaneel.

De zetels zijn als optie verkrijgbaar in leder Dakota of – als onderdeel van de interieurlijnen Design Pure Experience en Design Pure Excellence – in een uitvoering in exclusief leder Nappa met uitgebreide kenmerken. De klanten kunnen kiezen tussen zeven bekledingskleuren.

Slimme personalisering: Design Pure Experience en Design Pure Excellence voor koetswerk en interieur.

Om de wagen een doordachte persoonlijke toets te geven, kunnen twee nieuwe “designwerelden” voor het koetswerk en het interieur van de nieuwe BMW X5 worden besteld als alternatief voor de standaarduitvoering. Elk pakket biedt een evenwichtige combinatie van design, kleuren en materialen. De designwerelden voor het koetswerk en het interieur kunnen onafhankelijk van elkaar worden gekozen – de klanten kunnen ze dus naar believen met elkaar of met de standaarduitvoeringen combineren.

Bovendien zijn de twee interieurdesignpakketten verkrijgbaar in combinatie met het M sportpakket. De designwerelden bevatten ook afstandsbediening met knoppen die een buitengewoon kwaliteitsvol design kreeg.

Design Pure Experience: uitstraling en robuustheid

Met stijlvolle beschermingselementen in geborsteld roestvrij staal voor de onderzijde van het koetswerk, nieuw ontworpen luchtinlaatlijsten in mat zilver en een afwerkingsstrip achteraan die, net zoals de spijltjes in de nieren, een matzilveren kleur heeft, voegt het Design Pure Experience elegante toetsen toe aan het koetswerk en benadrukt het nogmaals het SAV-karakter van de BMW X5. Andere elementen van deze designwereld zijn buitenspiegelhouders en B- en C-stijlen in hoogglanzend zwart en de afwerking BMW Individual Exterieur Line Aluminium gesatineerd voor de zijruiten. De uitlaateindpijpen hebben een sierafwerking in mat chroom.

Het Design Pure Experience wordt gekenmerkt door donkere, maar warme kleuren die een stijlvolle en luxueuze sfeer oproepen in het interieur van de nieuwe BMW X5. Ze bestaat uit zetels in exclusief leder Nappa met uitgebreide kenmerken in de kleurencombinatie Mokka/Schwarz met contrasterende stiknaden, en decoratieve lijsten in edelhout Fineline Pur gestructureerd. De gevolde lederen oppervlakken van het dashboard en de armsteunen zijn zwart met contrasterende stiknaden in Nut Brown. Het onderste deel van het dashboard is in Mokka uitgevoerd.

Design Pure Excellence: modern en luxueus.

Het Design Pure Excellence voor het koetswerk bestaat uit stijlvolle beschermingselementen voor de onderzijde en wielkastverbreders in koetswerkkleur, zwarte spijltjes in de nieren met glanzend verchroomde voorzijde, T-vormige staven voor de buitenste luchtinlaatopeningen en latten voor de onderste opening, een chroombies voor de achterschort en Chrome Line Exterieur sierelementen voor de zijruiten. De buitenspiegelhouders, B- stijlen en C-stijlen zijn afgewerkt in hoogglanzende zwarte lak.

Het Design Pure Excellence geeft het interieur een elegante, standingvolle sfeer door het gebruik van exclusief leder Nappa en uitgebreide kenmerken in Elfenbeinweiß met contrasterende stiknaden, decoratieve lijsten in Amerikanische Eiche en een gevold lederen oppervlak voor het dashboard en de deurpanelen in Atlasgrau met contrasterende stiknaden. Het onderste deel van het dashboard is uitgevoerd in bijpassend Elfenbeinweiß.

Moduleerbaar interieur, tot zeven zetels en nog meer veelzijdigheid

Met  zijn  luxueuze  sfeer,  zijn  verbeterd  rij-  en  zitcomfort  en  zijn  royale ruimteaanbod biedt de nieuwe BMW X5 aanzienlijke voordelen ten opzichte van zijn voorganger. Bovendien werden de gebruiksmogelijkheden van zijn ruim bemeten interieur opnieuw uitgebreid. De nieuw ontworpen voorzetels staan  borg  voor  voorbeeldig  comfort  tijdens  lange  reizen  en  bieden uitstekende zijdelingse steun in dynamisch genomen bochten. Comfortzetels en sportzetels (standaard in de BMW X5 M50d) zijn als optie verkrijgbaar.

Zetelverwarming en comfortzetels zijn nu ook achteraan verkrijgbaar. De comfortzetels hebben een specifieke bekleding en armsteunen met een regelbereik van 10 graden en van 80 millimeter in lengterichting. De comfortzetels achteraan zijn verkrijgbaar als afzonderlijke optie of in combinatie met de optionele derde rij zetels. De twee extra zetels zijn goed toegankelijk dankzij een Easy Entry-functie en een greep ter hoogte van de C- stijl. Ze kunnen elk afzonderlijk in de vloer van de laadruimte worden geschoven. Ze zijn hoofdzakelijk bestemd voor passagiers die niet langer dan 1,50 meter zijn en zijn voorzien van oprolgordels.

De rugleuning van de bank op de tweede rij kan voortaan in drie delen worden neergeklapt (40:20:40). Zo kan het bagagevolume in stappen worden vergroot van 650 tot maar liefst 1.870 liter – 30/120 liter meer dan in het vorige model. Aanvullende opbergvakken en tassen in de deuren die groot genoeg zijn voor 1,5-literflessen (vooraan) en literflessen (achteraan), dragen bij tot de indrukwekkende functionaliteit van de wagen, zowel in het dagelijks gebruik als op langere reizen.

De nieuwe BMW X5 heeft een tweedelige achterklep. Het onderste deel kan horizontaal worden neergeklapt en vormt dan één vlak met de laadvloer. Automatische bediening van het bovenste deel van de achterklep is standaard. Voor het eerst kan de achterklep nu ook met een knop op de afstandsbediening worden gesloten en geopend vanaf de bestuurderszetel. Een elektrisch kantelbare trekhaak is als optie verkrijgbaar, evenals dakrails in drie versies met verschillend design.

Motoren: meer rijplezier en lager verbruik met BMW TwinPower Turbo-technologie

Als eerste Sports Activity Vehicle ooit blijft de BMW X5 de bakens verzetten in zijn segment, met bijzondere  aandacht voor rijplezier en zuinigheid. De vernieuwende V8-motor van de BMW X5 xDrive50i bijvoorbeeld ontwikkelt 10 procent – of 30 kW/43 pk – meer vermogen (330 kW/450 pk) dan zijn voorganger en combineert dit met een 16 procent lager gemiddeld brandstofverbruik. De verbetering is de verdienste van de BMW TwinPower Turbo-technologie.

Naast twee turbo’s en High Precision Injection bestaat dit systeem voortaan ook uit VALVETRONIC variabele kleptiming die borg staat voor korte reactietijden en een verhoogd rendement. Deze 4,4-liter levert nu een maximumkoppel van 650 Newtonmeter (+ 50 Nm) tussen 2000 en 4500 t/min. De nieuwe BMW X5 xDrive50i sprint van 0-100 km/u in 5,0 seconden (– 0,5 seconden) en verbruikt gemiddeld 10,4 tot 10,5 liter/100 km – dat is een verbetering met 2,0 liter/100 km. De CO2-uitstoot is met 50 gram per kilometer gedaald en bedraagt nu 242/244 g/km (volgens de EU-testcyclus en afhankelijk van de bandenmaat).

Ook de nieuwe BMW X5 xDrive30d met zijn zescilinder-in-lijn dieselmotor onderging tal van kleine verbeteringen die hem een nog beter evenwicht tussen prestaties en zuinigheid bezorgen. De 3,0-liter-motor, voorzien van BMW TwinPower Turbo-technologie met VNT-turbodrukvulling en Common Rail directe injectie, ontwikkelt voortaan een  maximumvermogen  van 190 kW/258 pk  (+ 10 kW/13 pk)  en  levert  een  maximumkoppel   van 560 Newtonmeter    tussen    1500     en     3000 t/min.     De     nieuwe BMW X5 xDrive30d  accelereert  in  6,9  seconden   van   0-100 km/u   (- 0,7 seconden).

Het gemiddelde brandstofverbruik in de EU-testcyclus ligt 16 procent – of 1,2 liter per 100 kilometer – lager dan voorheen en bedraagt nu 6,2 l/100 km, met een CO2-uitstoot van 162 tot 164 g/km (- 31 g/km), afhankelijk van de bandenmaat.

Het sportieve temperament van de nieuwste dieselmotoren komt nog overtuigender tot uitdrukking in de BMW X5 M50d. Dit M Performance model heeft eveneens een 3,0-liter zescilinder-in-lijn motor onder de kap, in dit geval met M Performance TwinPower Turbo-technologie met drietraps turbocompressie. De drie turbo’s werken samen om het vermogen te maximaliseren. De brandstof wordt in de cilinders gebracht via een Common Rail-systeem met piëzoverstuivers dat een maximumdruk van 2200 bar ontwikkelt. Deze motor heeft een maximumvermogen van 280 kW/381 pk en levert zijn maximumkoppel van 740 Newtonmeter tussen 2000 en 3000 t/min. De BMW X5 M50d sprint in 5,3 seconden van 0-100 km/u (- 0,1 seconde) en verbruikt 6,7 liter/100 km in de EU-cyclus, dat is 11 procent (0,8 l/100 km) minder dan de voorganger. De CO2-uitstoot bedraagt 177 g/km (- 22 g/km).

Het BMW X5 gamma wordt in december 2013 verder uitgebreid. De BMW X5 xDrive35i (225 kW/306 pk) laat een gemiddeld brandstofverbruik van 8,5 liter per 100 kilometer en een CO2-uitstoot van 199 gram per kilometer optekenen. De BMW X5 xDrive40d (230 kW/313 pk)  verbruikt  gemiddeld 6,4 liter per 100 kilometer en stoot 169 gram CO2 per kilometer uit. Ze zullen het gezelschap krijgen van twee modellen met 160 kW/218 pk – de BMW X5 xDrive25d met een gemiddeld brandstofverbruik van 5,9 liter per 100 kilometer en een CO2-uitstoot van 155 g/km en de BMW X5 sDrive25d die gemiddeld 5,6 liter per 100 kilometer verbruikt en 149 gram CO2 per kilometer uitstoot (voorlopige cijfers, overeenkomstig de EU-testcyclus).

Alle versies van de nieuwe BMW X5 voldoen nu al aan de EU6-emissienorm die in september 2014 van kracht wordt. Op de dieselmodellen worden de lagere toegestane stikstofwaarden bereikt dankzij een dicht bij de motor geplaatste NOx-adsorptiekatalysator en een SCR-katalysator met ureuminjectie (AdBlue).

BMW EfficientDynamics standaard: automatische 8-versnellingsbak en ECO PRO-modus met nieuwe functies.

Alle motoren van de nieuwe BMW X5 worden standaard gekoppeld aan een automatische 8-versnellingsbak, waarvan de hoge interne efficiëntie, precisie en korte schakeltijden zowel het energierendement als het rijplezier verhogen. De bliksemsnel  schakelende sportuitvoering  van de automatische 8- versnellingsbak in de BMW X5 M50d wordt gecombineerd met schakelpaddles aan het stuur, die ook als optie beschikbaar zijn in de overige modellen van de nieuwe BMW X5. Voor wagens met de sportautomatische 8- versnellingsbak is er ook een nieuwe “launch control”, een uiterst precies tractiecontrolesysteem dat het motorvermogen zo efficiënt mogelijk vertaalt naar rijsnelheid bij het accelereren vanuit stilstand.

In de ECO PRO-modus worden de motorsturing, de gasrespons en de karakteristieken van  de transmissie systematisch afgestemd op een zeer brandstofefficiënte rijstijl met lage motortoerentallen. De ECO PRO-modus programmeert tegelijk ook de elektrische functies zoals de klimaatregeling, de zetelverwarming en verwarmde buitenspiegels in functie van een uiterst efficiënt energiebeheer. In de ECO PRO-modus koppelt een zeilfunctie de motor bij snelheden tussen 50 en 160 km/u los van de rest van de aandrijflijn als de bestuurder het gas lost en niet tegelijk remt. Op die manier rijdt de nieuwe BMW X5 in vrijloop zonder motorrem voor een maximaal brandstofrendement. In combinatie met het optionele navigatiesysteem Professional kunnen zeer brandstofefficiënte ECO PRO-navigatieroutes worden geselecteerd. Wanneer het navigatiesysteem is ingeschakeld, vertelt de Preview Assist de bestuurder ook exact wanneer hij of zij bij het naderen van een bocht of een zone met een snelheidsbeperking het best het gas lost om brandstof te besparen.

Behalve de extra  functies van de ECO PRO-modus beschikt de  nieuwe BMW X5 ook nog over vele andere BMW EfficientDynamics-systemen, zoals Brake Energy Regeneration, de Auto Start Stop functie, hulpaggregaten die enkel worden ingeschakeld wanneer ze nodig zijn, Electric Power Steering, banden met verminderde rolweerstand en tal van zaken die het gewicht en de luchtweerstand verminderen. Onder meer dankzij staalsoorten met ultrahoge treksterkte in de koetswerkstructuur, thermoplasten in de zijpanelen, een aluminium motorkap en magnesium voor de dashboardsteun is de nieuwe BMW X5 de lichtste wagen in zijn klasse. De intelligente lichtgewicht constructie zorgt er ook voor dat de t.o.v. het vorige model aanzienlijk uitgebreide standaarduitrusting zich niet vertaalt in een hoger gewicht. Afhankelijk van het model is de nieuwe BMW X5 zelfs niet minder dan 90 kg lichter dan een overeenkomstig model met vergelijkbare uitrusting van de vorige X5.

Ook wat aerodynamisch design betreft, staat de BMW X5 aan de top in zijn klasse. Air Vent Control boven- en onderaan in de voorschort, Air Curtains, het Air Breather-systeem, verticale aeroblades aan de achterruit, windafleiders op de wielkasten vooraan en nog tal van andere kleine verbeteringen verlagen, afhankelijk van het model, de luchtweerstandscoëfficiënt (Cx) tot maar liefst 0,31 (BMW X5 xDrive30d).

Chassis: instelbaar voor rijplezier op maat.

Het segment van de SAV’s (Sports Activity Vehicles) is een segment waarvan BMW zelf aan de oorsprong ligt. Door hun combinatie van vertrouwenwekkende, zelfverzekerde tractie op het terrein en een sportief maar comfortabel rijgedrag op de verharde weg zijn ze uitgegroeid tot een wereldwijd succes. De nieuwe BMW X5 laat door verfijningen aan de vierwielaandrijving en de chassistechnologie die kwaliteiten verder evolueren.

Met de standaard gemonteerde Driving Experience Control-schakelaar op de middenconsole kunnen de rij-instellingen worden afgestemd op de vereisten van het moment of op verschillende rijsituaties. Met een druk op een knop selecteert de bestuurder de modi COMFORT, SPORT, SPORT+  en ECO PRO, elk met een specifieke afstelling van de gasrespons, de stuurbekrachtiging, de automatische versnellingsbak en, op wagens met de als optie verkrijgbare adaptieve chassispakketten Comfort en Professional, ook Dynamic Damping Control. Op wagens met de optionele adaptieve chassispakketten Dynamic en Professional kunnen ook de eigenschappen van de actieve stabilisatoren en Dynamic Performance Control worden geregeld.

De chassispakketten waarmee de nieuwe BMW X5 beschikbaar is, spelen in op persoonlijke voorkeuren wat betreft comfort en sportief rijgedrag. Het adaptieve chassispakket Comfort  omvat Dynamic Damping Control en luchtvering met automatische niveauregeling op de achteras. De elektronische sturing stemt de dempingseigenschappen af op de wisselende wegomstandigheden en rijsituaties. Met de Driving Experience Control- schakelaar kunnen twee modi worden geselecteerd voor de demping. Dezelfde functionaliteit biedt de adaptieve M ophanging, die standaard is op de BMW X5 M50d en ook deel uitmaakt van het M sportpakket voor de andere modellen. In die versie is de ophanging en de demping in de SPORT- en SPORT+-modi extra stug.

De verschillende componenten van het adaptieve chassispakket Dynamic maken de dynamiek in bochten aanzienlijk sportiever. Dynamic Performance Control en de actieve stabilisatoren van Dynamic Drive optimaliseren de richtingsstabiliteit en verminderen de rolbewegingen van het koetswerk. Het adaptieve  chassispakket  Professional  maximaliseert  ten  slotte  zowel comfort als dynamiek. Deze optie combineert de componenten van de chassispakketten Comfort en Dynamic tot een geïntegreerd systeem dat in alle omstandigheden het hoogst mogelijke rijplezier biedt.

Alle uitvoeringen van de nieuwe BMW X5 zijn standaard uitgerust met Electric Power Steering. Voor de BMW X5 xDrive50i en de BMW X5 xDrive30d is als optie Active Steering beschikbaar, dat niet alleen de bekrachtiging aanpast, maar ook de stuuruitslag van de voorwielen kleiner of groter maakt afhankelijk van de rijsnelheid. Het systeem zorgt ervoor dat minder kracht nodig is om aan het stuur te draaien bij  het parkeren en biedt een precieze respons  en feedback bij hoge snelheden. De elektromechanische parkeerrem met Autohold-functie is standaard op de nieuwe BMW X5. De BMW X5 xDrive30d en BMW X5 xDrive50i worden respectievelijk geleverd met 18″ en 19″ lichtmetalen velgen. De  BMW X5 M50d  wordt  standaard  voorzien  van M lichtmetalen velgen van 19″ met combinatie van verschillende bandentypes voor- en achteraan. Als optie zijn nog andere 19″ en 20″ lichtmetalen velgen beschikbaar. Runflat banden zijn afhankelijk van het model standaard of als optie verkrijgbaar. De aanduiding lekke band is standaard op alle versies van de nieuwe BMW X5.

Het performante remsysteem kenmerkt zich door stabiliteit en uithoudingsvermogen, zelfs bij zeer krachtig remmen, en wordt bijgestaan door Dynamic Stability Control (DSC). Het DSC-systeem omvat onder meer ABS (Anti-lock Braking System), DTC (Dynamic Traction Control), CBC (Cornering Brake Control), DBC (Dynamic Brake Control) en ADB-X (Automatic Differential Brake). Andere functies zijn nog het remhulpsysteem, de rembereidheid, het wegrijhulpsysteem, de fading-compensatie, de droogremfunctie, Trailer Stability Control en Hill Descent Control (HDC).

BMW xDrive in de nieuwe BMW X5: intelligente vierwielaandrijving, als optie met Dynamic Performance Control.

P90123471-lowResDe nieuwe BMW X5 is ook uitgerust met de permanente, intelligente vierwielaandrijving xDrive, die actief en continu het vermogen over de voor- en achterwielen verdeelt. De nieuwste versie van xDrive pakt uit met een geoptimaliseerd rendement en is 1,4 kg lichter. De sturing van de xDrive bepaalt op basis van gegevens over de rijsnelheid, de snelheid van de wielen, de stuurhoek en de stand van het gaspedaal precies wat de bestuurder van plan is en wat de wagen aan het doen is, en verdeelt vervolgens de aandrijfkracht zo over de voor- en achterwielen dat zo veel mogelijk vermogen naar de weg kan worden overgebracht. xDrive zorgt op die manier voor een tractie en stabiliteit van topklasse op elke ondergrond en in alle weersomstandigheden. Het systeem verbetert ook de dynamiek in bochten door over- en onderstuur te onderdrukken voor de bestuurder nog maar merkt dat dat nodig is.

Als xDrive wordt gecombineerd met Dynamic Performance Control, kan de verdeling van het vermogen nog preciezer worden geregeld. DPC, dat ook elektronisch wordt aangestuurd, is geïntegreerd in het achterdifferentieel. Gecombineerd met xDrive tilt het systeem de rijdynamiek en richtingsstabiliteit op een nieuw niveau. Dynamic Performance Control is beschikbaar als onderdeel van de optionele adaptieve chassispakketten Dynamic en Professional. Het verdeelt het vermogen naadloos over beide achterwielen (torque vectoring), met grote voordelen op het vlak van stuurrespons en koersstabiliteit bij elke snelheid. De stabiliserende werking van Dynamic Performance Control blijft gevrijwaard als de bestuurder in een bocht het gas lost.

De modellen met vierwielaandrijving hebben in het Control Display een nieuw xDrive-statusscherm met een grafische vormgeving in 3D. Het behoort tot de standaarduitrusting en geeft in real time informatie over de rolbewegingen en de duik- en steigerbewegingen van het koetswerk. In wagens met het als optie verkrijgbare navigatiesysteem Professional wordt bovendien een kompas weergegeven op het instrumentenpaneel.

Meer innoverende systemen om de bestuurder bij te staan en diensten mogelijk te maken: het gamma BMW ConnectedDrive- systemen voor de nieuwe BMW X5.

Voor de nieuwe BMW X5 zijn tal van BMW ConnectedDrive-rijhulpsystemen en -mobiliteitsdiensten beschikbaar. Ze verhogen de actieve veiligheid, het gebruiksgemak en de infotainmentervaring en bieden het beste dat in deze klasse beschikbaar is op het vlak van intelligente interactie tussen de bestuurder, de wagen en de buitenwereld.

Veiligheid: Driving Assistant en Driving Assistant Plus.

Het nieuwe Driving Assistant-veiligheidspakket bestaat uit Lane Departure Warning, dat bestuurders waarschuwt als ze onbedoeld hun rijstrook dreigen te verlaten, en een botswaarschuwing met afremfunctie, die vooroprijdende voertuigen en, bij snelheden tot 60 km/u, ook voetgangers detecteert die de wagen potentieel zou kunnen aanrijden. Als er gevaar wordt vastgesteld, wordt de bestuurder visueel en met een geluidssignaal gewaarschuwd. Tegelijk wordt het remsysteem al in gereedheid gebracht om de remafstand te verkorten. Bij snelheden tot 60 km/u wordt een gematigde “gevaarremfunctie” geactiveerd om de rijsnelheid te verlagen en de bestuurder attent te maken op een kritieke situatie.

Het    Driving    Assistant    Plus-pakket   biedt    een    nog    uitgebreidere ondersteuning. De Driving Assistant-functies worden in dit geval gecombineerd met de Active Cruise Control met Stop&Go functie, die extra comfort en veiligheid biedt in langzaam en druk verkeer met vaak stoppen en weer vertrekken. Het systeem bewaart een veilige afstand tot voorliggers bij snelheden tot 210 km/u. Een camera en radarsensoren vooraan detecteren voorliggers en stilstaande voertuigen. Als de bestuurder niet reageert op een waarschuwing i.v.m. een dreigende frontale botsing, remt Driving Assistant Plus automatisch, indien nodig tot volledige stilstand. Vanaf december 2013 zal ook het filehulpsysteem aan het Driving Assistant Plus-pakket worden toegevoegd. De functie regelt bij snelheden tot 40 km/u niet alleen de afstand tot voorliggers, maar houdt de wagen ook op koers. De Traffic Jam Assistant houdt de wagen met behulp van actieve stuurcorrecties in het midden van de rijstrook.

De nieuwe BMW X5 zal nu worden aangeboden met het optionele Active Protection-systeem, met uitgebreide functionaliteit. Het veiligheidspakket doet in kritieke situaties verschillende dingen om de gevolgen van een mogelijk ongeval zo veel mogelijk te beperken. Het sluit de zijruiten en het schuifdak (als de wagen daarmee is uitgerust), trekt de veiligheidsgordels vooraan strak en zet de rugleuning van de passagierszetel vooraan recht. Het Active Protection-pakket omvat nu ook een Attention Assist-functie, die het rijgedrag analyseert en aangeeft wanneer het best een rustpauze wordt ingelast.

Voor snelle en gepaste hulp bij een ongeval, met automatische plaatsbepaling en vaststelling van de ernst van het ongeval, zorgt het Intelligent Emergency Call-systeem, dat standaard is op vele markten. De huidige generatie van het systeem stuurt bij een aanrijding belangrijke informatie naar het callcenter van BMW, zoals de positie van de wagen (tot op enkele meters nauwkeurig), het chassisnummer, het model, de kleur van de wagen en gegevens van de sensoren in de wagen. Het systeem detecteert ook hoeveel personen er in de wagen zitten, welke airbags werden ingeschakeld en hoe krachtig de aanrijding was.

De  BMW   ConnectedDrive-technologieën   verhogen   ook   de   veiligheid ’s nachts. Die wordt niet alleen bevorderd door Adaptive Headlights met meedraaiende lampen, Adaptive LED Headlights en High Beam Assist, een dynamisch gestuurde antiverblindingsfunctie die automatisch een deel van de lichtbundel van de koplampen afschermt, maar ook nog door BMW Night Vision. Dat laatste detecteert voortaan niet alleen voetgangers maar ook dieren, en is bovendien voorzien van de Dynamic Light Spot. Het systeem stuurt in real time videobeelden naar het Control Display en toont personen, grotere dieren en andere voorwerpen die warmte uitstralen, zelfs als ze zich buiten het bereik van de koplampen bevinden. Het waarschuwt de bestuurder als er een risico is op een aanrijding. De Dynamic Light Spot is een speciale lichtfunctie die de “spots” richt op personen of dieren die het systeem detecteert, en zo de aandacht van de bestuurder tijdig in de juiste richting leidt.

Comfort: innoverende rijhulpsystemen en unieke d iensten.

In de nieuwe BMW X5 toont het BMW Head-Up Display, dat belangrijke informatie met het volledige kleurenspectrum op de voorruit projecteert, nu extra gegevens. Wanneer nodig kunnen ook de lijsten met contactpersonen voor de telefoon en de entertainmentprogramma’s in het gezichtsveld van de bestuurder worden geprojecteerd.

Ook nieuw, en voor de BMW X5 gepland tegen december 2013, is de nieuwste generatie van BMW Park Assist. Die helpt de bestuurder bij het zoeken naar een geschikte parkeerplaats parallel met de weg en manoeuvreert de wagen nauwkeurig in een parkeerplaats, niet alleen door te sturen, maar ook door het gas- en rempedaal te bedienen en de geschikte versnelling te kiezen. Het systeem wordt met een druk op een knop ingeschakeld. De nieuwe BMW X5 parkeert zichzelf dan automatisch in een gekozen parkeerplaats. Manoeuvreren wordt nog verder vergemakkelijkt door de achteruitrijcamera en het Surround View-systeem, dat nu een 360°-beeld van de wagen en de omgeving toont op het Control Display. De Panorama View-functie voor- en achteraan biedt dan weer een beter zicht op dwarsend verkeer in situaties met slechte zichtbaarheid aan een uitrit.

Ook de nieuwe BMW X5 kan nu worden geleverd met het Speed Limit Info– systeem, dat snelheidsbeperkingen of inhaalverboden die gelden op een specifieke weg, toont op het instrumentenpaneel. Het eveneens als optie beschikbare Lane Change Warning-systeem bewaakt het verkeer op wegen met verschillende rijstroken om kritieke situaties te voorkomen wanneer men wil inhalen. Wanneer de bestuurder bij snelheden hoger dan 20 km/u van rijstrook wil veranderen, wordt hij of zij gewaarschuwd met een optisch signaal en trillingen in het stuur als een ander voertuig zich in de niet-zichtbare zone achter of naast de BMW X5 bevindt.

De toonaangevende Concierge Services zijn een dienst voor persoonlijke informatie, waarmee BMW ConnectedDrive-klanten, om maar een paar voorbeelden te noemen, een hotelkamer kunnen boeken, adressen en telefoonnummers kunnen opzoeken of openingsuren kunnen controleren. Voor wagens met het optionele navigatiesysteem Professional is ook als optie het Real Time Traffic Information-systeem beschikbaar, dat bestuurders in real time zeer nauwkeurige informatie geeft over het verkeer en files.

Infotainment: perfecte connectiviteit voor kantoor, entertainment en de sociale media.

Met een verregaand geïntegreerde smartphone of ingebouwde SIM-kaart als basis biedt BMW ConnectedDrive toegang tot een uitgebreid gamma mobiliteitsdiensten en online diensten voor kantoor-, reis- en infotainmenttoepassingen. Een handsfree-systeem met USB-aansluiting is standaard op de nieuwe BMW X5. Ook beschikbaar zijn de Remote Functions, internettoegang aan boord en de optie Online Entertainment, met ongeveer 12 miljoen beschikbare nummers. Met de BMW ConnectedDrive Office-functies kunnen e-mails, afspraken, adresboeken, agenda’s en notities op het Control Display worden weergegeven. Ook een dicteerfunctie is voorzien die gesproken aantekeningen omzet in tekst, die vervolgens verstuurd kan worden als SMS of e-mail.

De optie BMW Apps biedt onder meer internetradio en een gepersonaliseerd muziekprogramma samengesteld door Aupeo!, net als toegang vanuit de wagen tot Facebook en Twitter. Er worden voortdurend nieuwe apps aan de service toegevoegd.

Uitgebreide standaarduitrusting en hoogwaardige opties voor extra rijplezier.

Het exclusieve karakter van de rijervaring in de nieuwe BMW X5 komt niet alleen tot uiting in het luxueuze interieur, maar ook in de uitgebreide standaarduitrusting en het ruime assortiment hoogwaardige opties. Tot de standaarduitrusting behoort nu ook een automatische airconditioning met 2- zoneregeling, een handsfree Bluetooth-systeem, een automatisch dimmende binnenspiegel en de Cruise Control met remfunctie. Het standaard gemonteerde iDrive-bedieningssysteem kan worden besteld – in combinatie met het als optie beschikbare navigatiesysteem Professional – met een Touch Controller, waarmee via het aanraakgevoelige oppervlak met behulp van karakters bijvoorbeeld een bestemming kan worden ingevoerd in het navigatiesysteem.

Ook de radio Professional behoort tot de standaarduitrusting. In de plaats daarvan kan een luisterervaring op maat worden gecreëerd met het HiFi- luidsprekersysteem, het Harman Kardon Surround Sound System of het Bang & Olufsen High End Surround Sound System met een versterker van 1200 W en 16 luidsprekers. Digitale radio (DAB), een TV-module en een nieuw ontwikkeld entertainmentsysteem achteraan met DVD-lezer en twee tabletschermen zijn ook beschikbaar. Extra personaliseringsmogelijkheden

bieden het lederen sportstuur, stuurverwarming, de automatische airconditioning met 4-zoneregeling, automatisch dimmende buitenspiegels, Soft-Close-Automatic voor de deuren, Comforttoegang, het panoramische glazen schuifdak, aluminium lijsten op de deurdrempels, het opbergpakket en de zak voor ski’s en snowboards.

Productie en marketing

De nieuwe BMW X5 zal worden gebouwd in de fabriek van BMW in Spartanburg in de VS. De fabriek in South Carolina is het competence center voor de X-modellen van BMW en maakt ook de BMW X6 en BMW X3 (net als in de toekomst de BMW X4) die ze levert over de hele wereld. De lancering van de nieuwe BMW X5 in Duitsland is gepland voor november 2013.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Tags: Auto