De designers en ingenieurs van Peugeot hebben een gedurfde, intuïtieve en moderne berline ontworpen die zich kenmerkt door een loepzuiver en strak design. Dankzij het nieuwe, modulaire EMP2-platform kan de nieuwe Peugeot 308 uitpakken met compacte afmetingen en een lager gewicht (-140 kg).
Hij biedt ongeziene rijsensaties en haalt toonaangevende CO2-cijfers (met een versie die minder dan 85 g/km uitstoot). Zijn strakke interieur en innoverende cockpit stellen ongekende rijsensaties in het vooruitzicht.
Met zijn hoogstaande afwerkingskwaliteit – het gevolg van een erg ambitieus lastenboek – wil Peugeot deze auto tot op het niveau van de allerbesten tillen.
Alle troeven van een berline
De nieuwe Peugeot 308 voldoet perfect aan de eisen die binnen het C-segment worden gesteld. Zijn afmetingen zijn compact (4,25 m lang en 1,46 m hoog), met een ruim interieur en een bijzonder grote koffer (470 liter onder de hoedenplank).

Dankzij zijn compacte afmetingen, zijn uitgebalanceerde verhoudingen en zijn laag gewicht weet de nieuwe Peugeot 308 zich een heel eigen voorkomen aan te meten. Dit zet zich door in de kwaliteitszorg die aan ieder detail werd besteed. Aan de voorzijde verlenen zijn smalle, expressieve en gebogen led-lichten hem een katachtige en gesofisticeerde blik.
Deze full led-koplampen zijn standaard op de hoogste uitrustingsniveaus, goed voor een heuse wereldpremière in dit segment. Achteraan vallen de 3 Peugeot-leeuwenklauwen op die gevormd worden door de led-lichten en die het hoogtechnologische imago van de auto benadrukken.
Een elegant en geavanceerd interieur
De cockpit van de nieuwe Peugeot 308 werd ontworpen om een instinctieve rijervaring te bieden. Getuige daarvan zijn het compacte stuur dat garant staat voor intense sensaties, het hoog geplaatste dashboard waarvan de informatie afleesbaar is zonder de ogen van de weg te halen, een hoge centrale console en een aanraakscherm van 9,7 duim.
Via dit scherm kunnen een hele rist bedieningselementen met een voor de hand liggende ergonomie worden bediend. Dit display stelde de ontwerpers in staat om een erg strakke boordplank te tekenen waarop slechts een paar bedieningstoetsen staan.
Deze nieuwe manier van werken – waarbij een strakke lijn verzoend wordt met pure toptechnologie – wordt gesymboliseerd door de volumeknop die zó lijkt weggeplukt uit een modern vormgegeven HIFI-apparaat.
Rijplezier en lagere CO2-uitstoot
De rijervaring die de nieuwe Peugeot 308 biedt, put uit de know-how van Peugeot op het vlak van ophangingen en uit de kwaliteiten van het nieuwe EMP2-platform. Dit platform is erg geavanceerd en er werden maar liefst
116 octrooien voor ingediend. Het draagt in grote mate bij tot de veiligheid en het comfort, onder meer dankzij de talrijke rijhulpsystemen en de enorme gewichtsbesparing (140 kg ten opzichte van de vorige generatie). Dit lager gewicht staat borg voor een aanzienlijke winst inzake CO2-uitstoot. Zo zal de nieuwe Peugeot 308 met een CO2-uitstoot van minder dan 85 g/km zich als de nieuwe referentie opwerpen.
Indrukwekkende waargenomen kwaliteit
Topkwaliteit was het sleutelelement in het lastenboek van de nieuwe Peugeot 308. Deze doelstelling hielden de ontwerpers en ingenieurs dan ook van bij het begin van het project voor ogen. Ieder onderdeel aan zowel de binnen- als de buitenkant, werd daarom grondig en verregaand onder de loep genomen.
De wijzerplaten – om slechts een voorbeeld te noemen – verwijzen duidelijk naar horloges van de beste kwaliteit, met een design dat technologisch overkomt. Ook de keuze voor hoogstaande materialen en de afwerkingselementen in gesatineerd chroom of zwarte lak dragen bij tot de waargenomen kwaliteit.
In Frankrijk gebouwd
De nieuwe Peugeot 308 zal gebouwd worden door de fabriek in Sochaux. De Franse productiesites in Trémery en Douvrin zullen de aandrijfgehelen leveren.
De nieuwe Peugeot 308 gaat op 10 september 2013 tijdens het salon van Frankfurt in wereldpremière en wordt in de herfst van 2013 commercieel gelanceerd in Europa.
#AutoSchrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!