De nieuwe Peugeot 308: loepzuiver design, innoverende cockpit

308_1305STY011-w800-h600De  designers en  ingenieurs van  Peugeot hebben een  gedurfde, intuïtieve en  moderne berline ontworpen die  zich  kenmerkt door een  loepzuiver en  strak design. Dankzij het nieuwe,  modulaire  EMP2-platform   kan    de   nieuwe  Peugeot 308  uitpakken  met compacte afmetingen en een  lager gewicht (-140  kg).

Hij biedt ongeziene rijsensaties en haalt toonaangevende CO2-cijfers (met een  versie die  minder dan  85  g/km uitstoot). Zijn strakke interieur en  innoverende cockpit stellen ongekende rijsensaties in  het vooruitzicht.

Met  zijn    hoogstaande afwerkingskwaliteit –  het    gevolg  van    een    erg    ambitieus lastenboek – wil Peugeot deze  auto tot op het  niveau van  de allerbesten tillen.

Alle troeven van een berline

De nieuwe Peugeot 308 voldoet perfect aan de eisen die binnen het C-segment worden gesteld. Zijn afmetingen zijn compact (4,25 m lang en 1,46 m hoog), met een ruim interieur en een bijzonder grote koffer (470 liter onder de hoedenplank).

308_1305STY013-w800-h600Een loepzuiver en strak design

Dankzij zijn compacte afmetingen, zijn uitgebalanceerde verhoudingen en zijn laag gewicht weet de nieuwe Peugeot 308 zich een heel eigen voorkomen aan te meten. Dit zet zich door in de kwaliteitszorg  die aan ieder detail  werd  besteed. Aan  de  voorzijde  verlenen  zijn  smalle,  expressieve en  gebogen  led-lichten   hem  een katachtige en gesofisticeerde blik.

Deze full led-koplampen zijn standaard op de hoogste uitrustingsniveaus, goed voor een heuse wereldpremière in dit segment. Achteraan vallen de 3 Peugeot-leeuwenklauwen  op die gevormd worden door de led-lichten en die het hoogtechnologische imago van de auto benadrukken.

 

Een elegant en geavanceerd interieur

308_1305STY008a-w800-h600De cockpit  van de nieuwe Peugeot 308  werd ontworpen  om een instinctieve  rijervaring  te bieden. Getuige daarvan zijn het compacte stuur dat garant staat voor intense sensaties, het hoog geplaatste dashboard waarvan de  informatie   afleesbaar  is  zonder  de  ogen  van  de  weg  te  halen,  een  hoge  centrale  console  en  een aanraakscherm van 9,7 duim.

Via dit scherm kunnen een hele rist bedieningselementen met een voor de hand liggende ergonomie worden bediend. Dit display stelde de ontwerpers in staat om een erg strakke boordplank te tekenen waarop slechts een paar bedieningstoetsen staan.

Deze nieuwe manier van werken – waarbij een strakke lijn verzoend wordt met pure toptechnologie  – wordt gesymboliseerd door de volumeknop die zó lijkt weggeplukt uit een modern vormgegeven HIFI-apparaat.

Rijplezier en lagere CO2-uitstoot

De rijervaring die de nieuwe Peugeot 308 biedt, put uit de know-how  van Peugeot op het vlak van ophangingen en uit de kwaliteiten  van het nieuwe EMP2-platform.  Dit platform  is erg geavanceerd en er werden maar liefst

116 octrooien voor ingediend. Het draagt in grote mate bij tot de veiligheid en het comfort, onder meer dankzij de talrijke  rijhulpsystemen  en de enorme gewichtsbesparing  (140 kg ten opzichte  van de vorige generatie). Dit lager gewicht staat borg voor een aanzienlijke winst inzake CO2-uitstoot. Zo zal de nieuwe Peugeot 308 met een CO2-uitstoot van minder dan 85 g/km zich als de nieuwe referentie opwerpen.

Indrukwekkende waargenomen kwaliteit

Topkwaliteit  was het sleutelelement in het lastenboek van de nieuwe Peugeot 308. Deze doelstelling hielden de ontwerpers en ingenieurs dan ook van bij het begin van het project voor ogen. Ieder onderdeel aan zowel de binnen- als de buitenkant, werd daarom grondig en verregaand onder de loep genomen.

De wijzerplaten  – om slechts een voorbeeld te noemen – verwijzen duidelijk naar horloges van de beste kwaliteit,  met een design dat technologisch overkomt. Ook de keuze voor hoogstaande materialen en de afwerkingselementen  in gesatineerd chroom of zwarte lak dragen bij tot de waargenomen kwaliteit.

In Frankrijk gebouwd

De nieuwe Peugeot 308 zal gebouwd worden door de fabriek in Sochaux. De Franse productiesites in Trémery en Douvrin zullen de aandrijfgehelen leveren.

De nieuwe Peugeot 308 gaat op 10 september 2013 tijdens het salon van Frankfurt in wereldpremière en wordt in de herfst van 2013 commercieel gelanceerd in Europa.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Tags: Auto