De populairste occasies zijn …

De tweedehandsmarkt in België doet het nog steeds goed. Alleen verandert ons koopgedrag: kleinere budgetten … en dus ook kleinere modellen hebben nu de voorkeur. Zo blijkt uit recente data van Indicata, de business intelligence tool van remarketeer Autorola.

Volgens Indicata is tijdens de afgelopen vier maanden het aandeel verkochte kleine wagens gestegen van 21,2% naar 25,2%. Deze winst gaat voornamelijk ten koste van het aandeel midden- en topklassewagens en slechts nauwelijks bij het aandeel SUV’s dat stabiel blijft rond de 19%.

Dit sluit aan bij de geluiden die wij opvangen van handelaars. Er is een grote groep consumenten die  ten hoogste €30.000,- wil betalen voor een jonge occasie.  Het teruglopend aandeel midden- en topklassewagens is hier een bevestiging van“, zegt Justin van Os, Account Manager Indicata.

Juni blijft topmaand

In het algemeen blijft de Belgische tweedehandsmarkt stabiel presteren met een constante van boven de 30.000 verkopen per maand. Het voorlopige hoogtepunt lag in de maand juni toen er circa 38.000 verkopen werden genoteerd. Bij de merken blijft Mercedes-Benz de verkoopstabellen aanvoeren, gevolgd door VW en BMW.

Diesel nog steeds populairder dan benzine

Wat verder opvalt is dat bij tweedehandswagens de dieselvoertuigen nog steeds aanzienlijk populairder zijn dan benzine wagens. Een dieselvoertuig verkoopt zich in gemiddeld 58 dagen terwijl een benzinewagen daar 62 dagen over doet. Sinds februari dit jaar zijn dieselwagens constant populairder dan benzinewagens.

Conservatief tweedehandsbeleid

In vergelijking met de omringende landen wijzigt de Belgische handelaar zijn prijzen eens per 87 dagen. De Franse handelaren doen dit om de 63 dagen en de Duitse zelfs om de 53 dagen. Alleen de Nederlanders zijn nog inactiever met een prijswijzing eens per 92 dagen. Ook qua gemiddelde leeftijd van de stock scoren alleen de Nederlanders slechter met 7,8 jaar. De Belgische, Franse en Duitse stockwagens zijn respectievelijk 6,9 ; 4,4 en 5,5 jaar oud. Hoewel de gemiddelde leeftijd van de Belgische stockwagens daalt, kan het dus voor handelaren lonen om wagens in het buitenland aan te kopen.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Tags: Auto