De waarheid over de auto-inschrijvingen van 2019

Eind januari is niet alleen het moment om de (bruto) inschrijvingen voor de eerste maand van het jaar te noteren, maar ook het moment om de balans op te maken van de netto registraties voor heel 2019.

Met netto registraties bedoelen we de cijfers die overblijven na de aftrek van auto’s die binnen 30 dagen na hun eerste registratie in het wagenpark worden uitgeschreven.

De brutocijfers voor 2019 wijzen op een markt van 550.003 inschrijvingen en dus op een stagnatie (+0,07%) ten opzichte van de brutoresultaten voor 2018 (549.632 eenheden).

De nettoresultaten laten echter een daling zien van 2,45% tussen 2018 en 2019, waarbij de netto registraties in 2018 527.991 eenheden bedroegen en die in 2019 515.051.

Waarom is er een verschil?

De belangrijkste reden voor importeurs om voertuigen binnen 30 dagen uit te schrijven is om de volumedoelstellingen van de fabrieken te halen. Deze doelstellingen (vaak te hoog voor een markt als België) zijn gekoppeld aan financiële bonussen.

Deze voertuigen worden verkocht met nul kilometer op de teller in de Cardoens van deze wereld. Deze praktijk bestaat in alle landen. Zo vinden we in België bijvoorbeeld ook voertuigen die in eerste instantie in een ander land zijn geregistreerd, meteen worden uitgeschreven en dan hier verkocht worden. Deze verkoopcijfers zijn niet opgenomen in de statistieken van de DIV en Febiac.

In 2020 zal naast de door de fabrieken beloofde financiële stimulansen nog een andere factor een belangrijke rol spelen: CO2, met mogelijke boetes voor fabrikanten die in 2021 om de hoek loeren. Het is daarom zeer waarschijnlijk dat veel elektrische en geëlektrificeerde voertuigen zullen worden onderworpen aan de strenge wet van de registratie en uitschrijving …

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Tags: Auto