De Zero Emission Lease Car of the Year 2019 is …

Gezien de verrassende score van de Nissan Leaf, die de Volvo XC40 ei zo na de titel van Lease Car of the Year 2018 afhandig maakte, pakte Alphabet dit jaar uit met een aparte Zero Emission-categorie om de elektrificatie van de fleetmarkt nog een extra duwtje in de rug te geven.

In de Zero Emission-categorie kregen we een bijzonder interessante confrontatie voorgeschoteld tussen drie auto’s van totaal verschillende pluimage: de ‘Belgische’ Audi e-tron, de betaalbare Hyundai Kona Electric en de meest gehypete auto van de 21e eeuw: de Tesla Model 3.

Om indruk te maken op de aanwezige fleet managers vaardigde Tesla meteen de strafste Performance-versie af, met maar liefst 462 pk en 639 Nm aan elektropower… en een prijskaartje dat (inclusief opties) vér boven de 70.000 euro uittorende.

De Audi e-tron deed op dat vlak zelfs nog een stuk ‘beter’, met een eindfactuur van meer dan 100.000 euro. Gelukkig was er nog de Hyundai Kona Electric om ons eraan te herinneren dat elektrisch rijden ook betaalbaar kan, zelfs met de krachtige 64 kWh-batterij bleef de Koreaan netjes onder de lat van 45.000 euro.

Onderweg etaleerde het elektrische trio dezelfde charmes waarmee de Nissan Leaf de juryleden vorig jaar op zijn hand kreeg, zoals een ongeëvenaarde werkingsstilte en instant acceleratievermogen.

Dat laatste aspect bleek – hoe kan het ook anders – een kolfje naar de hand van de vierwielaangedreven Tesla, die veel lichtvoetiger voor de dag kwam dan de ruim 2,5 ton (!) zware Audi.

Wie de Hyundai Kona Electric vooraf tot een eervolle derde had gedegradeerd, kwam echter bedrogen uit: de Zuid-Koreaan kampte duidelijk ver boven zijn gewicht, maar vocht dankzij zijn volwassen aandrijflijn en dito rijgedrag wel dapper mee in de frontlinie.

Hoewel de aanwezige fleet managers van hun sokken geblazen werden door de futuristische Model 3, bleken ze na afloop vooral een boon te hebben voor de betaalbare Kona Electric… waarop de Audi e-tron als een derde hond met de eerste Zero Emission Lease Car of the Year-award ging lopen.

Het podium

  1. Audi e-tron : 62,04
  2. Hyundai Kona Electric : 56,92
  3. Tesla Model 3 : 56,43

Juryvoorzitter Marc Van den Bergh, Director Sales & Marketing bij Alphabet, verklaarde die overwinning door een veel betere score in de klantenenquête, terwijl de juryleden de minder verfijnde afwerking van de Tesla Model 3 duidelijk hadden afgestraft in hun quoteringen.

Gilberte Vereecken, die het Fleet-departement van Engie leidt, zag nog een andere verklaring: “De Tesla is tof speelgoed, maar blijft te duur voor zijn segment, terwijl de e-tron wél een (even-)waardig alternatief vormt voor managers die vandaag met een Audi Q7 rijden”.

Enige kanttekening is dat de juryleden zich geen zorgen hoefden te maken over de resterende actieradius, een elektrische achillespees die de Audi tijdens onze (weliswaar korte) testsessie beduidend meer parten speelde dan zijn Amerikaanse en Zuid-Koreaanse tegenstanders.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!