Let’s Talk FLEET! | Elektrisch rijden: pro of contra?

Tijdens de derde Let’s Talk FLEET!, die Effective Media samen met partner LeasePlan organiseerde in Technopolis in Mechelen, stond alles in het teken van elektrische wagens. Zeven personen met kennis van zaken gingen in debat met Philip De Paepe, hoofdredacteur van het magazine FLEET, als moderator.

Elektrische wagens debat

Tussen de deelnemers van het debat zaten zowel voor- als tegenstanders van elektrische wagens: Bart Massin (Stroohm), Alain De Cat (Powerdale), Philippe Casse (autohistoricus), Mark Pecqueur (Thomas More Hogeschool), Louis Sileghem (Universiteit Gent), Adwin Martens (Waterstofnet) en Gert Verhoeven (autojournalist).

Aanbod

De basis van het debat vormde het economische draagvlak voor een volledig elektrisch wagenpark. De evolutie van het aanbod van het voorbije decennium werd onder de loep gelegd.

“Tien jaar geleden kwamen de eerste kleinere elektrische auto’s op de markt met kleine batterijen van pakweg 20 kwh. Het verschil met die eerste generatie is dat de elektrische auto’s die nu op de markt komen op vraag van de consument vooral grotere batterijen gekregen hebben waardoor de autonomie, maar ook het gewicht is gestegen.”

Gert Verhoeven

Een elektrisch debat zonder de term ‘autonomie’ is natuurlijk ondenkbaar. Het panel stelde zich vragen bij de nood aan een grotere autonomie.

“We komen nu in een race terecht waar we kijken naar de autonomie als hét belangrijkste. Mijn inziens is de laadinfrastructuur veel belangrijker. Als we morgen tot systemen komen waar we vrij snel kunnen laden op een gemakkelijke manier, hoeft die grote autonomie van die batterij niet.”

Mark Pecqueur

Laadinfrastructuur

De bedenking betreffende laadinfrastructuur bleek stof tot nadenken voor Alain De Cat en Bart Massin, gespecialiseerd in laadpalen.

“We zullen evolueren van één publieke laadpaal per parking naar charging plazas. Niet zozeer om de laadinfrastructuur goedkoper te maken, maar gemakkelijker groenere elektriciteit naar de auto’s te sturen. Als we grote hoeveelheden elektriciteit in veel auto’s kunnen pompen en zullen we de mogelijkheid hebben om aan energiemanagement te doen.”

Alain De Cat

“Bij elektrisch rijden wordt meer dan 90 procent thuis of op kantoor geladen. Eén op de twee van de huishoudens beschikt over een eigen parkeerplaats. Als je je vandaag een situatie inbeeldt waarin één op de twee elektrisch kan rijden door thuis te laden en dan kijkt naar de mogelijkheden op kantoor, denk ik dat we vlot naar 70 tot 80 procent elektrische wagens in het volledige Belgische wagenpark kunnen gaan.”

Bart Massin

Schaalbaarheid

De academici op het podium waren wat sceptisch over dit percentage en de schaalbaarheid ervan.

“Als iedereen als hij thuiskomt van zijn werk zijn wagen aan de laadpaal hangt, komt er een enorme piek in het energieverbruik. Zeker als we in de toekomst vooral zullen afhangen van hernieuwbare energie, denken we dat er naar schaalbaarheid toe zeer grote barrières zullen rijzen.”

Louis Sileghem

Over het percentage van elektrische wagens in het wagenpark van de toekomst, was niet iedereen het eens. Maar wél over het feit dat we er een mix van aandrijvingsvormen zullen terugvinden, afgestemd op de noden van de gebruikers.

Vandaag zijn er veertien motorisaties op de markt, die elk het beste of minst slechte antwoord op een bepaalde mobiliteitsvraag zijn. De elektrische auto is geen universeel antwoord, noch de diesel of hybride. Elk heeft zijn beperkingen, maar er zijn motorisaties die meer universeel zijn dan andere en die moeten de nodige aandacht krijgen.

Philippe Casse

Waterstof

Reden genoeg voor Adwin Martens om de voordelen van wagens aangedreven door waterstof in de verf te zetten.

“Waterstof is heel belangrijk op het vlak van flexibiliteit. Ik tank 5 kilo waterstof in 5 minuten en rij 500 kilometer elektrisch. De prijs van waterstof is in heel Europa dezelfde: 10 euro per kilo. Dat is duur, 10 euro per 100 kilometer, maar ik ben ervan overtuigd dat die prijs hard gaat zakken eens de vraag groter wordt.”

Adwin Martens

Toekomst

Het debat werd afgesloten met een blik op de toekomst waarin we te horen kregen dat die onder andere is weggelegd voor een synthetische brandstof die nog volop in ontwikkeling is en de zoektocht naar batterijen zonder zeldzame materialen …

Een meer uitgebreid verslag van dit debat over de pro’s en contra’s van elektrisch rijden, leest u in de novembereditie van ons magazine FLEET.

Schrijf u hier in en ontvang het FLEET magazine gratis!

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!