Defensie zet een belangrijke stap in haar digitale transformatie door te kiezen voor MyMove, een carsharing-oplossing van de Belgische firma D’Ieteren. Met de implementatie van een op maat gemaakt platform, zal Defensie haar vloot van 1.000 voertuigen beheren, verspreid over 48 militaire kwartieren, voor meer dan 30.000 gebruikers. De nieuwe software-oplossing van MyMove biedt Defensie de mogelijkheid om haar mobiliteitsbeheer te moderniseren en te digitaliseren.
Defensie heeft gekozen voor een volledig door MyMove ontwikkelde software-oplossing voor het digitaliseren van haar deelvlootbeheer. Door te kiezen voor een Belgische leverancier, verzekert Defensie zich van een oplossing die volledig voldoet aan haar specifieke noden en eisen.
De MyMove-oplossing voor Defensie is gebaseerd op de bestaande software die reeds met succes wordt ingezet bij klanten zoals Stad Brussel, Fluvius, Elia en Infrabel. Voor Defensie werd de software aangepast om te voldoen aan de specifieke operationele vereisten van de militaire organisatie. Het platform omvat:
- Een gepersonaliseerde mobiele app waarmee voertuigen zonder fysieke sleutel kunnen worden gereserveerd en ontgrendeld. Deze app is toegankelijk voor alle militairen, ongeacht hun rang.
- Een beheer-dashboard voor het coördineren van reservaties, schadebeheer, rapportage en toegang tot telematicagegevens van elk voertuig.
“Op basis van de gedetailleerde openbare aanbesteding hebben we een carsharingplatform ontwikkeld dat perfect aansluit bij de unieke behoeften van Defensie,” aldus Natan Goffin, CEO van MyMove. “Het systeem is gebruiksvriendelijk voor alle gebruikers, maar ook geavanceerd genoeg om de complexe operationele eisen van Defensie te ondersteunen.”
Ook de verantwoordelijke projectofficier bij Defensie, bevestigt het belang van deze samenwerking: “De aanbesteding die we in augustus 2023 hebben uitgeschreven, was zeer uitgebreid. Onze vereisten gingen verder dan alleen het digitaliseren van voertuigen; we hadden ook behoefte aan een robuuste reportingtool en telematica-oplossing voor onder andere monitoring, onderhoud, en rijgedragsanalyse. Daarnaast moeten we voldoen aan strenge veiligheidseisen en de privacy van onze medewerkers waarborgen.”
Evenwicht tussen gebruiksgemak en veiligheid
De oplossing van MyMove biedt een optimale balans tussen gebruiksgemak voor alle 30.000 gebruikers en de hoge veiligheidsnormen die Defensie hanteert. Gebruikers kunnen eenvoudig inloggen via hun smartphone om een voertuig te reserveren, zowel voor lange termijn, zoals NAVO-oefeningen in het buitenland, als voor korte ad-hoc reservaties. Het systeem maakt het mogelijk om voertuigen zonder fysieke sleutels te ontgrendelen, na een verplichte schadecontrole.
“Met MyMove kiest Defensie voor een SaaS-oplossing (Software as a Service) die volledig in België wordt ontwikkeld en op maat is gemaakt voor het Belgische leger,” verklaart Maxime Walczynski, Customer Success Manager bij MyMove. “Ons Operations Team heeft maandenlang intensief gewerkt aan de installatie van IoT-hardware (Internet of Things) in voertuigen, verspreid over verschillende Belgische havens.”
Het project in cijfers:
- Tevredenheidsscore van 4,2 op 5.
- Meer dan 60 interventies in de havens van Zeebrugge en Antwerpen.
- Meer dan 2.000 actieve gebruikers per maand.
- Meer dan 4.000 reservaties per maand.
- Sinds de start van het project zijn er met de militaire deelwagens al meer dan 4.500.000 kilometers afgelegd in tientallen Europese landen.