
Veel dingen krimpen wanneer het kouder wordt, ook het rijbereik van elektrische auto’s. Batterijen werken immers het best wanneer de temperatuur ergens tussen de 20 en de 25 graden ligt en die temperatuur komt bitterweinig voor in de winter. Toch bestaat er geen geijkte formule om erachter te komen hoeveel rijbereik je verliest wanneer het kouder wordt.
Hoe weet je dan welke actieradius je mag verwachten? Via een praktijktest! Om erachter te komen wie zijn lengte het minst/meest overschat, organiseert de Noorse Automobielfederatie (NAF) samen met Motor magazine twee keer per jaar een grote vergelijkende test. Eentje in de zomer en eentje in de winter. Die wintertest vond dit jaar plaats bij temperaturen tussen -3 en 7 graden op een route die getekend werd door natte, gladde omstandigheden en een te overwinnen hoogteverschil van 1.000 meter.
Niet minder dan 24 EV’s lijnden op aan de start en hoewel de temperaturen milder waren dan bij eerdere edities van deze test, waren de verschillen niet minder groot. Net als de verrassingen!
Tesla en Polestar
De Tesla Model 3 wordt bijvoorbeeld geprezen als een zeer efficiënte EV. Toch reed de Amerikaanse berline 166 km of 25% minder ver dan je zou verwachten, gebaseerd op zijn WLTP-rijbereik. Daarmee eindigt de Model 3… bijna helemaal onderaan het klassement. Enkel de Peugeots e-3008 en e-5008 en de Voyah Dream deden scoorden procentueel minder. Al meldde de NAF achteraf dat er problemen lijken te zijn geweest met de kilometerteller van de Tesla. Bij een check na 300 km had de Model 3 immers slechts… 286 km afgelegd.

Bovenaan zien we dan weer de Polestar 3 verschijnen. De grote SUV wist slechts 23 km of 5% minder af te leggen dan tijdens zijn WLTP-test, ondanks de uitdagende omstandigheden. Niet alleen genoeg voor de winst, maar ook de tweede beste prestatie in de zesjarige geschiedenis van deze test na de BMW iX3 in 2021. Michael Lohscheller, CEO van Polestar, was alvast trots na afloop van de test en gaf meteen ook het geheim voor de winst mee: “We zijn er trots op dat Polestar 3 weer een grote test wint! Bereik is een belangrijk criterium voor klanten – en dit resultaat onderstreept dat Polestar 3 een geweldige keuze is voor iedereen die op zoek is naar een luxe elektrische SUV. We ontwikkelen onze auto’s boven de poolcirkel in Zweden, dus het is geen verrassing voor ons dat Polestar 3 onder uitdagende omstandigheden beter presteert dan de concurrentie.”
Na de Polestar volgden de BYD Tang (10% minder) en de MINI Countryman, die tijdens de zomertest zelfs de enige wagen was die verder reed dan het WLTP-opgegeven rijbereik. De volledige resultaten zie je hieronder:
