2021 zit erop, waardoor we de definitieve balans mogen opmaken van dit vreemde jaar. Heel wat fenomenen hebben een invloed gehad op de autosector: de elektrificatiegolf draait op volle toeren, de constructeurs werden met problemen op de halfgeleidermarkt geconfronteerd en corona is natuurlijk nooit echt weg. Toch wisten een paar constructeurs ondanks die uitdagingen vorig jaar meer auto’s aan de man te brengen.
In België waren dat onder meer BMW (+7%), Mazda (+5%) en Kia (+4%). Dat merk haalt in Europa een recordmarktaandeel van 5,4% en levert in Nederland met de Niro de populairste wagen van het land. Jason Jeong, directeur van Kia Europe, reageert:
“2021 is voor alle sectoren een uitdagend jaar geweest, en de automobielsector heeft te maken gehad met diverse tegenslagen. Het is echter ook een jaar van bezinning en groei geweest, waarin Kia zichzelf heeft geherpositioneerd als een leverancier van duurzame mobiliteit die klaar is voor de toekomst, op basis van onze nieuwe geëlektrificeerde en emissiearme voertuigen, die oude en nieuwe Kia-klanten aanspreken en duurzame mobiliteit tot een realistische en toegankelijke keuze voor iedereen maken. Dit ongelooflijke marktaandeel van 5,4% weerspiegelt de kracht van ons merk en de waarde die onze producten op de Europese markt brengen.”
Vlaggenschip en veel chips
Wat is de reden tot dit succes? Productgewijs is er natuurlijk de Kia EV6, het nieuwe vlaggenschip van het merk. De elektrische crossover was één van de autosensaties van het najaar. Een vaak gelauwerde ook. De EV6 kroonde zich tot Duitse premiumwagen van het jaar, hij werd door Top Gear uitgeroepen tot crossover van het jaar en de auto staat ook op de shortlist voor de verkiezing van Europese Auto van het Jaar. Geen wonder dus dat de elektrische crossover (met tot 528 km autonomie) de verkoop bij Kia naar omhoog stuwt. Dit jaar moet de nieuwe Sportage (speciaal ontwikkeld voor Europa, beschikbaar als benzine, diesel, hybride en plug-in) voor extra momentum zorgen.
Een tweede verklaring is dat Kia beter het hoofd lijkt te kunnen bieden aan de halfgeleidercrisis dan sommige andere merken. Meer dan andere fabrikanten heeft Kia productie van een groot deel van hun componenten in eigen regie, waardoor ook het just-in-time bevoorradingssysteem deels op de schop ging. Daardoor bestelde het merk in de loop van 2020, tegen de trend in, extra chips, een zet die nu oplevert. Bovendien heeft het merk ook een fabriek op het Oude Continent.
Conclusie
Tot slot volgt Kia al enige tijd een strategie richting een volledig elektrisch aanbod, waardoor het Zuid-Koreaanse merk nu al heel 17 geëlektrificeerde modellen in het gamma, zowel EV’s, PHEV’s als zelfopladende hybrides. Dat ecologisch aanbod, gecombineerd met de korte leveringstermijnen zorgt ervoor dat Kia zich tot één van de winnaars van het autojaar 2021 mocht rekenen.
Dit artikel werd u aangeboden door Kia Belgium. Meer info over hun diensten, vindt u hier.
#Advertorial