Deze merken halen het grootste aandeel van hun verkoop in de fleet

Als regelmatige bezoeker van onze website weet u ongetwijfeld dat wij geregeld statistieken publiceren over de fleetmarkt. Welke bedrijfswagen is het populairst? Welke merken doen het goed? En voor het eerst voegen we daaraan toe: welke merken halen het grootste aandeel van hun verkoop in de fleet?

Juli was alvast een heel goede maand voor de fleetsector. Afgelopen maand werden er maar liefst 25.674 bedrijfswagens ingeschreven (zelfstandigen niet meegeteld), oftewel 11,32% meer dan in dezelfde maand vorig jaar, becijferde Jato Dynamics. En ook over het hele jaar gezien kan de sector goede cijfers voorleggen. In de eerste zeven maanden van 2019 ging de fleetmarkt er met 3,34% op vooruit.

Naast die globale cijfers van de fleetmarkt, stuurt Jato ons ook steevast een overzicht van de 20 populairste fleetwagens en -merken. En als u dat laatste combineert met de inschrijvingscijfers van de globale Belgisch markt, die we eerder deze maand publiceerden, dan krijgt u een opmerkelijk overzicht. Er wordt immers meteen duidelijk welke merken het grootste aandeel van hun verkoop in de fleetsector halen.

Van 17 tot 81%

Bij de 20 grootste fleetmerken is Volvo duidelijk de koploper. De Zweedse constructeur haalde in de periode januari-juli maar liefst 81% van zijn verkoop in de fleetsector. Maar ook de Duitse Drie Mercedes (73%), BMW en Audi (allebei 72%) zagen het merendeel van hun wagens naar het fleetcliënteel gaan.

De rest van de top 20 van grootste fleetmerken in ons land heeft hoofdzakelijk een fleetaandeel dat schommelt tussen de 38% en de 55%. Enige uitzonderingen zijn Dacia (31%), Toyota (33%) en Kia (17%).

Hieronder kan u de 20 grootste fleetmerken van ons land bekijken, net als het verkoopsaandeel dat zij halen uit de fleetverkoop.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!