Na een jaar afwezigheid keert het Autosalon van Brussel terug. Nu het aantal salons wereldwijd krimpt, groeit het prestige voor onze vaderlandse trots. Het bewijs: de Car of the Year Award wordt uitgereikt tijdens de Brussels Motor Show en de merken brengen maar liefst 5 wereldpremières en 12 Europese premières mee naar onze hoofdstad. Een overzicht:
Wereldpremières
Alfa Romeo Junior Q4
De Alfa Romeo Junior zagen we uiteraard al in volledig elektrische versie én als hybride, maar die laatste was voorheen enkel beschikbaar als voorwielaandrijver. Onder de lichten van de Heizelpaleizen wordt nu de vierwielaangedreven variant voor het eerst getoond. Deze versie is uitgerust met een 48-volt hybridesysteem dat een 1,2-liter turbobenzinemotor combineert met twee elektromotoren van 21 kW. Daarvan is een elektromotor geïntegreerd in de automatische transmissie. De tweede elektromotor zit op de achteras en drijft de achterwielen aan zonder fysieke verbinding tussen de assen. De innovatieve Q4-vierwielaandrijving met Power Looping Technology wordt automatisch geactiveerd, afhankelijk van de grip en de helling van de weg, en blijft ook bij een lage batterijlading operationeel.
Toyota Urban Cruiser
Toyota lanceert in Brussel zijn tweede EV: de Urban Cruiser, aangeboden met twee batterijpacks en keuze uit voor- of vierwielaandrijving. De 49 kWh-versie krijgt enkel een elektromotor op de vooras, goed voor 144 pk. De 61 kWh-versie doet het met 174 pk op de vooras of als vierwielaandrijver met 184 pk. De wagen ligt op een specifiek BEV-platform en beschikt over een ruim interieur (140 mm in vergelijking met zijn brandstofaangedreven tegenhanger Toyota Yaris Cross).
DS N°8
Nog een wereldpremière bij Stellantis is deze DSN°8, het nieuwe vlaggenschip van het Franse merk. Deze SUV Coupé, enkel in 100% elektrische vorm verkrijgbaar, heeft een gecombineerde actieradius van 750 km (WLTP-cyclus) en valt op door zijn aerodynamische lijnen en opvallende lichtsignatuur. Langs binnenzijde springt dan weer het X-vormige stuur in het oog.
Skoda Enyaq & Enyaq Coupé Facelift
De populaire Skoda Enyaq krijgt op het salon van Brussel een facelift. Dit geldt zowel voor de klassieke SUV als voor zijn SUV-broertje. Al op 8 januari worden ze digitaal onthuld, op de persdag in Brussel beleven ze dan weer hun fysieke première, waardoor ze bij Skoda eigenlijk van een “Europese première” spreken. Verwacht geen nieuwe batterijen of motoren, maar wel een betere stroomlijn waardoor zijn rijbereik wel de hoogte in gaat.
Microlino Spider
Micro presenteert op de Brussels Motor Show 2025 een wereldpremière: de Microlino Spider Concept. Als vierde variant van de iconische Zwitsers micro-auto – na de Microlino, de Microlino Lite en de Microlino Spiaggina – werd de Spider ontworpen voor onder meer hotels en golfclubs in Europa maar ook als elektrische vervoersoplossing voor bepaalde residentiële zones in de Verenigde Staten.
De Spider, die het opvallende design-DNA van Microlino verderzet, laat een aantal belangrijke verschillen optekenen met de gekende Microlino. Zo zijn de zijpanelen uitgesneden wat bestuurders en passagiers toelaat in geen tijd in en uit te stappen. Het ontbreken van deuren zorgt voor haast hetzelfde gebruiksgemak als bij heel wat golfkarren. Het dakloze ontwerp kan worden opgewaardeerd met een optioneel schaduwdoek en de stoelen zijn speciaal ontworpen voor het instappen via de zijkant in plaats van via de voor Microlino typische ‘voordeur’.
Europese premières
BAIC BJ60
BAIC is al enkele jaren actief op onze markt en toont in Europese première deze BJ60. Deze kloeke SUV met stoere offroadlooks krijgt bijhorende prestaties dankzij vergrendelbare differentiëlen (zowel voor-, midden- als achteraan) en aan- en afrijdhoeken van respectievelijk 30 en 24°. Onder de motorkap ligt een mildhybride krachtbron van 256 pk. Naast de benzineversie is er ook een LPG-variant beschikbaar.
BAIC BJ30E
Daar blijft het niet bij bij BAIC? Want ook de BJ30E is een Europese primeur. Net als zijn grote broer beschikt die over stoere offroadlooks, het E’tje in zijn naam wijst dan weer naar elektrificatie. Want de BJ30E, die komt er als hybride met 154 of 252 pk.
Chevrolet Corvette E-Ray
Wie dacht dat Amerikaanse musclecars het nog altijd enkel met V8-motoren doen, kan in Brussel het tegendeel bekijken. Want hoewel de Chevrolet Corvette het nog altijd met een achtcilinder doet, is deze voor het eerst geëlektrificeerd. De hybride ‘Vette heeft een elektromotor vooraan en een brandstofmotor die de achterwielen aandrijft, goed voor vierwielaandrijving en een 0-100 km/u van 2,5 seconden!
BYD Atto 2
Het gaat hard met BYD, dat model na model lanceert. Deze Atto 2 is uiteraard een kleiner broertje van de Atto3, met de gekende Blade Battery Technologie. De kleine SUV doet het met een elektromotor op de vooras van 85 of 176 pk en een accu van 32 kWh of 45 kWh.
DFSK E5
En daar stopt het niet qua Chinese primeurs voor ons continent: de DFSK E5 is een plug-in hybride met tot 87 km rijbereik en tot 7 zitplaatsen.
Ford Puma Gen E
Ford breidt in 2025 zijn elektrische aanbod uit met de Puma Gen-E, na eerdere lanceringen van de Explorer en Capri in 2024. Dit model biedt een maximale actieradius van 376 kilometer en kan worden opgeladen met een snellader tot 100 kW. De wagen onderscheidt zich vooral door zijn praktische indeling, met een bagageruimte van 574 liter in de achterbak via de zogenaamde Gigabox en een extra opbergvak van 43 liter onder de motorkap.
Suzuki e-Vitara
Suzuki betreedt de markt van elektrische voertuigen met de eVitara, een compacte cross-over die samen met Toyota werd ontwikkeld (waar hij als Urban Cruiser gelanceerd wordt). Klanten kunnen kiezen uit twee batterijopties (49 en 61 kWh) en tussen voor- of vierwielaandrijving.
KGM Actyon
Na de Torres wordt de Actyon het nieuwe model in het gamma van het nieuwe KGM, het vroegere SsangYong. Net als de Torres, op wiens fundamenten hij rust, komt de grotere SUV-coupévariant eerst als benzine (1.5 benzine, 163pk) en nadien als volledig elektrische variant.
Hyundai Ioniq 9
Een kloeke SUV met plaats voor 6 of 7 inzittenden, naar analogie met zijn broer Kia EV9, dat is de Hyundai Ioniq 9. Net als bij de andere Ioniq-modellen pakt hij uit met gepixelde lichten en een gestroomlijnde look. Zijn autonomie ligt dan weer op zo’n 620 km, snelladen gaat aan 350 kW dankzij het 800V-platform. Hyundai biedt zowel een versie met achterwielaandrijving als een vierwielaangedreven performancevariant aan.
Hyundai Inster Cross
Nog een Europese première bij Hyundai: de Inster Cross, een meer avontuurlijke versie van de ook al nieuwe Inster. De standaardversie heeft een motor van 97 pk en een actieradius van 300 kilometer dankzij een 42 kWh-batterij. De Long Range-optie biedt meer vermogen (115 pk), een grotere batterij (49 kWh) en een bereik van 355 kilometer. Opladen kan met 120 kW.
Mazda6 EV
De Mazda6 keert terug in volledig elektrische vorm. Onder het stijlvolle exterieur schuilt een elektrische aandrijflijn die een indrukwekkend rijbereik van ongeveer 600 kilometer biedt.
Leapmotor C10 REEV
Het tot nog toe volledig elektrische Leapmotor breidt het gamma uit met een voertuig met Range Extender. De Leapmotor C10 REEV is uitgerust met een 158 kW (215 PK) elektromotor en een 1,5-liter verbrandingsmotor (ICE). De 28,4 kWh batterij zorgt voor een elektrische actieradius van 145 km (WLTP), terwijl de totale gecombineerde actieradius meer dan 950 km bedraagt. De Range Extender werkt voornamelijk als een generator, waarbij de elektrische motor de wielen aandrijft. Wanneer de accu bijna leeg is, start de verbrandingsmotor (ICE) om elektriciteit op te wekken, waardoor de accu wordt opgeladen en het rijbereik wordt vergroot. Dankzij dit systeem kan de C10 REEV soepel, stil en snel rijden.
#Auto