Diesel blijft de favoriet van de bedrijven, ondanks duidelijke achteruitgang

De markt voor nieuwe wagens kende in België een stijging van bijna 3% in het eerste semester van dit jaar op het vlak van inschrijvingen in vergelijking met het al goede jaar 2017. Tijdens de eerste zes maanden van dit boekjaar
werden 331.369 nieuwe auto’s ingeschreven. Tegelijk tekenen er zich enkele trends af in de
voorkeuren van de Belgische consument.

De daling van het aantal inschrijvingen van wagens met een dieselmotor werd al ingezet in 2012. En in de eerste maanden van dit jaar krijgt ze zelfs nog een versnelling. Eind 2011 representeerde diesel niet minder dan 75,3% van de markt van nieuwe wagens, eind 2017 is dat nog maar een schamele 46,3%.

Tussen 1 januari en 30 juni 2018 boerden de dieselmotoren nog achteruit in de verkoopcijfers, vandaag halen ze nog 36,1% van de globale markt. Dat verloren marktaandeel gaat bijna volledig naar de benzinemotoren, die hun marktaandeel zien stijgen van 48,2% eind december naar 58%  in de eerste helft van dit jaar.

In de vloten

Op het niveau van nieuw ingeschreven wagens op naam van bedrijven blijft de dieselmotor wel nog bovenaan staan. Dat is logisch, omdat die auto’s voor professioneel gebruik bestemd zijn
en veel meer kilometers rijden.

Toch kent ook daar het marktaandeel van de dieselbrandstof een duidelijke achteruitgang: tijdens het eerste semester waren diesels nog maar goed voor 56% van de inschrijvingen. Bovendien vertegenwoordigen de hybride, elektrische en aardgasmotoren 7,6% van de inschrijvingen van nieuwe auto’s op naam van bedrijven, terwijl die alternatieve motoren bij ‘particuliere’ klanten nog maar een marktaandeel van 4,1% hebben. Bedrijven vervullen dus meer dan ooit hun rol als ‘drijvende kracht’ in de vergroening van het Belgische voertuigpark.