Volgens Belga legt de speciale commissie die binnen de Kamer werd opgericht rond Dieselgate de laatste hand aan zijn aanbevelingen. Over een tiental punten van de 55 voorstellen van voorzitter Kattrin Jadin (MR) zou er nog gediscussieerd worden. Die laatste knopen zouden in principe deze maandagnamiddag doorgehakt worden tijdens een vergadering “tot de finish”.
Mobiliteitsbudget, fiets …
De tekst vraag o.a. aan de regering om de effecten van diesel- en benzinevoertuigen op het milieu te evalueren en op Europees niveau te pleiten voor de snelle introductie van een test die fijnstof kan detecteren. Voorts nog enkele opvallende voorstellen die op het eerste zicht niets te maken hebben met Dieselgate: zoveel mogelijk het gebruik van de fiets aanmoedigen en een wettelijke basis leggen voor een mobiliteitsbudget, dat als alternatief moet dienen voor de bedrijfswagen. Hoe men de gedachtensprong maakt van Dieselgate naar de bedrijfswagens, is op zijn minst “controversieel” te noemen. De bedrijfswagens zijn – zoals ondertussen genoegzaam bekend – de meest recente en dus minst vervuilende voertuigen in het Belgische wagenpark.
Phasing out
Maar eens aanbeland bij het onderwerp bedrijfswagen, zouden sommige partijen nog verder willen gaan. Zo is er sprake van een “phasing out” van de bedrijfswagen. Als het echt over Dieselgate gaat, stelt de commissie ook voor om ingenieurs die verplicht worden om illegale software te ontwikkelen, een statuut van klokkenluider te geven. Voorts is de commissie van mening dat de Belgische staat zich burgerlijke partij moet stellen tegenover VW en het waardeverlies van tweedehandswagens monitoren van Dieselgate-tweedehandswagens.
#Auto #Fleet Management