Dit is de (elektrische) toekomstvisie van Lancia

Het iconische merk uit de Stellantis-groep was de afgelopen jaren op sterven na dood en wordt momenteel alleen nog in het thuisland Italië verkocht. Maar het ziet er naar uit dat Lancia nu toch nieuw leven wordt ingeblazen. Maak kennis met de Lancia Pu+Ra HPE, de elektrische toekomstvisie van het merk …

De Lancia Pu+Ra HPE is de merkvisie voor de komende 10 jaar die het merk naar het tijdperk van de elektrische mobiliteit brengt en onze manier van denken en beleven van de auto samenvat. Vanaf de nieuwe Ypsilon zullen onze auto’s van de toekomst worden geïnspireerd door de Lancia Pu+Ra HPE,” aldus Luca Napolitano, CEO van het merk Lancia.

100% elektrisch en geïnspireerd op … meubilair

Een 100% elektrische auto met een autonomie van meer dan 700 km, weinig meer dan 10 minuten oplaadtijd en een energieverbruik van minder dan 10 kWh per 100 km. Dat zijn de ambitieuze targets die Lancia zichzelf stelt voor zijn nieuwe elektrische toekomst.

Lancia Pu+Ra HPE is de eerste auto die is geïnspireerd op de wereld van het meubilair, dankzij de samenwerking met Cassina, marktleider in de luxe meubelindustrie, voor een typisch Italiaanse “thuisgevoel”-ervaring.

S.A.L.A: intuïtieve technologie

De Lancia Pu+Ra HPE is tevens de eerste auto die is uitgerust met de virtuele interface van S.A.L.A. ((Sound Air Light Augmentation) die we ook op de nieuwe Ypsilon zullen aantreffen.

De toekomstvisie van Lancia Pu+Ra HPE biedt eenvoudige, moeiteloze en intuïtieve technologie die het leven aan boord gemakkelijker maakt voor zijn klanten, hen verwelkomt en hen “thuis laat voelen”.

S.A.L.A. is een minimale en slimme virtuele interface die de audio-, klimaatregelings- en verlichtingsfuncties samenbrengt. De bestuurder en passagiers kunnen zo de binnenomgeving van de auto aanpassen door simpelweg op een knop te tikken, of zelfs met het geluid van hun stem.

S.A.L.A. zal klanten laten kiezen uit drie boordmodi:

  • Immersief, om de rijervaring te versterken dankzij de Stellantis Chameleon technologie die voor het eerst op een auto zal debuteren en in staat is om de sfeer van het passagierscompartiment “aan te passen” aan de externe omgeving, door het geluid, de lucht en het licht dienovereenkomstig aan te passen.
  • Welzijn, dankzij de ondersteuning van Stellantis Artificial Intelligence, TAPE (Tailored Predictive Experience) anticipeert op de wisselende stemmingen van de bestuurder en de passagiers, verbetert hun welzijn dankzij een betere sfeer aan boord.              
  • Entertainment, om te profiteren van eventuele wachttijden, met de mogelijkheid om een film te streamen, een videospel te spelen of te surfen op sociale netwerken.

Om een steeds completere en immersieve ervaring te creëren, zal de vooruitgang van S.A.L.A. de evolutie van de Stellantis technologieplatforms stap voor stap volgen, zodat elk merk de kenmerken van zijn verschillende modellen kan aanpassen.

De Ypsilon neemt het voortouw

De Ypsilon zal het eerste model zijn dat deze toekomstvisie in realiteit omzet. In lijn met Stellantis elektrificatiestrategie zal Lancia in 2024 de nieuwe Ypsilon lanceren, in zowel hybride als elektrische versies, vanaf 2026 zullen alleen nog 100% elektrische auto’s worden gelanceerd en vanaf 2028, gelijktijdig met de komst van de nieuwe Delta, zal het merk uitsluitend elektrische modellen verkopen.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine