Dit is waarom de winsten van leasingmaatschappijen een duik nemen

De belangrijkste Belgische leasingmaatschappijen zagen in 2018 hun nettowinst dalen met 40%. Opmerkelijk, want tegelijkertijd steeg de omzet met 6%. De verklaring is nochtans logisch: restwaarde. Of is er nog meer aan de hand?

De leasemarkt in België liet vorig jaar nog een behoorlijke omzetgroei van 6% optekenen. En tijdens de eerste zes maanden van dit jaar noteerden de leden van Renta zelfs een toename van de bestellingen met 13% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar …

Niet slecht voor een mature markt. Maar die groei gaat niet gepaard met hogere winsten. Integendeel: die namen een flinke duik in 2018: 26% minder bedrijfswinst (112 miljoen euro) en 40% minder nettowinst (67 miljoen euro).

Achilleshiel

De reden daarvoor hoeft men niet ver te zoeken. De achilleshiel van de sector: restwaarde. Dieselgate barstte los in 2015 en veel van die leasingauto’s zijn nu einde contract. En aangezien in de periode voor het schandaal diesel nog de evidente keuze was, zitten de leasingmaatschappijen nu opgescheept met grote volumes einde contract wagens. Die geraken ze niet meer kwijt op de tweedehandsmarkt aan de vooropgestelde restwaardes.

Erwin Ollivier, Algemeen Directeur van Athlon, zegt daarover tegen onze collega’s van De Tijd: “Een deel van onze export gaat naar Nederland en Duitsland, waar de CO2-uitstoot gevoelig ligt en steden de dieselauto willen verbieden. Daardoor dalen de prijzen. Dat voelen wij.”

De verliescijfers per auto geven aan dat het niet om een geleidelijk daling van de restwaardes gaat. Bij ALD incasseerde men in 2017 gemiddeld nog een klein verlies van 37 euro per voertuig, in 2018 was dat opgelopen tot 342 euro.

Moeten leasingmaatschappijen zich zorgen maken over hun toekomst? Er zijn immers niet alleen de dalende restwaardes van diesel. Elektrificatie is de toekomst, maar die voertuigen zijn niet alleen duur in aankoop. De restwaarde is vandaag een berekende gok. Want wat als er de komende jaren modellen met nieuwe batterijtechnologie op de markt komen, die de waarde van de vorige generatie decimeren?

Is er meer aan de hand?

En dan is er nog het businessmodel zelf. Toenemende verkeerscongestie en steeds meer bedrijven waarbij duurzame mobiliteit hoog in het vaandel staat, kunnen op termijn de core business van de leasingmaatschappijen aanvreten.

Erik Swerts – CEO Alphabet Belgium

Erik Swerts, CEO van Alphabet Belgium, in een interview met de redactie van FLEET.be: “We leven voor het eerst in een tijd waarbij de auto niet meer de eerste keuze is voor iedere verplaatsing. Vroeger was dat een no-brainer. De auto was altijd een goed idee, door de congestie is die shift naar andere oplossingen nu een realiteit geworden. Vandaag worden we voor het eerst geconfronteerd met mensen die zeggen: een bedrijfswagen, nee dank u. Is dat verstorend voor ons traditioneel businessmodel? Uiteraard! Veel bedrijven binnen onze sector zijn zich dus aan het heroriënteren. Wij ook. Die mono-mobiliteit met de auto, dat is voorbij.”

Erik Swerts laat zich echter niet verleiden tot doemdenken: “Alle leasingmaatschappijen maken die conversie naar mobility provider. Anderhalf jaar geleden hadden we 50 fietsen in leasing en nu 2500. Ik denk dat Alphabet alle ingrediënten heeft om morgen succesvol te zijn op die mobiliteitsmarkt. De ingrediënten zijn er, maar je moet het recept aanpassen. We zijn perfect geplaatst met die kennis rond dienstverlening naar bedrijven en hun medewerkers om aan te bieden waar de markt om vraagt. Het wordt een verhaal van vallen en opstaan, al zullen we zeker tot een succesvol format rond multimobiliteit komen, daar twijfel ik niet aan.”

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!