
Voor het algemeen nut (en waarschijnlijk omdat ze het wel leuk vinden) parkeren de onderzoekers van EuroNCAP jaarlijks heel wat wagens tegen de muur. Vijf daarvan kroonden zich afgelopen jaar tot Best in Class.
“De auto-industrie had een uitdagend jaar in 2024, gekenmerkt door een zwak consumentenvertrouwen en moeilijke economische omstandigheden. Gezien deze moeilijkheden vindt Euro NCAP het vooral bemoedigend dat autofabrikanten nog steeds veel nadruk leggen op veiligheidsinnovatie en het uitrusten van auto’s met de nieuwste veiligheidssystemen. Dit plaatst de veiligheid van de consument stevig op de voorgrond bij het ontwerpen van auto’s, zoals het hoort”, aldus Dr. Michiel van Ratingen, secretaris-generaal Euro NCAP.
Om de “Best in Class” te bepalen, wordt een berekening gemaakt van de gewogen som van de scores op de vier gebieden van actieve en passieve veiligheidsbeoordeling: Adult Occupant, Child Occupant, Pedestrian, and Safety Assist. Deze som wordt gebruikt als basis voor de vergelijking van de auto’s. Auto’s komen in aanmerking voor “Best in Class” op basis van hun score met standaard gemonteerde veiligheidsuitrusting.
In 2024 zetten vijf auto’s uit China, Duitsland en Japan de norm voor voertuigveiligheid. Winnaars van de Best in Class waren de Škoda Superb en Volkswagen Passat (die samen wonnen), de Mazda CX-80 en de ZEEKR X. De meest opmerkelijke prestatie werd neergezet door de Mercedes-Benz E-Klasse, die vorig jaar de algemene veiligheidsscore van geteste auto’s aanvoerde.
