Dossier Diesel (1): het einde van een tijdperk?

De dieselmotor was – zeker in de vloten – jarenlang een onbetwiste waarde maar sinds dieselgate zit er zand in de machine en heeft de zelfontbrander de publieke opinie tegen. Die anti-dieseltrend wordt nog eens versterkt door politici die hun schouders zetten onder een volledig elektrische mobiliteit en daar dan maar ineens ook een dieselban aan koppelen. Maar tussen al de stemmingmakerij is het goed om de hedendaagse diesel eens objectief onder de loep te nemen. En als we de specialisten mogen geloven, moeten de beste diesels nog komen …

Bosch is zowat de grootste leverancier van motortechnologie aan de automobielindustrie. En de Duitse technologiegigant pakte onlangs uit met nieuws dat grotendeels onder de radar bleef van de mainstream media. Belangrijk nieuws nochtans: de moderne diesels zijn wél ecologisch en ze zullen alleen nog maar beter scoren in de toekomst.

“Diesel heeft een toekomst. Vandaag willen wij voorgoed een halt toeroepen aan de discussies over het einde van diesel.” Met die gewichtige woorden kondigde Dr. Volkmar Denner, CEO van Bosch, tijdens de jaarlijkse persconferentie over de financiële resultaten van Bosch een beslissende doorbraak in dieseltechnologie aan.

Dat kan tellen qua statement maar Bosch is als leverancier van technologie aan de automobielindustrie wel betrokken partij. Dus toch met een korreltje zout te nemen? Lees de technische uitleg en oordeel zelf.

De grote boosdoener het zwijgen opgelegd

Stikstofoxide (NOx) is – samen met fijnstof – de grote boosdoener als we naar de diesel refereren. Op het vlak van CO2-uitstoot doet de diesel het beter dan de benzinemotor. De twee eerste factoren hebben echter een direct impact op de lokale luchtkwaliteit en voor veel mensen ligt dat nog net iets gevoeliger dan de opwarming van de planeet. Het probleem van de roetpartikels is als sinds EURO 5 onder controle met roetfilters, dus heef Bosch zich geconcentreerd op een gevoelige reductie van NOx.

Sinds 2017 eist de Europese wetgever dat nieuwe automodellen bij een RDE-conforme mix van rijden in de stad, op regionale wegen en op snelwegen maximum 168 milligram stikstofoxide per kilometer uitstoten. Vanaf 2020 mag dat nog maximaal 120 milligram zijn. De nieuwe dieseltechnologie die Bosch nu voorstelt, haalt al de recordwaarde van 13 milligram per kilometer bij wettelijk genormeerde RDE-ritten. Dat is slechts een tiende van de geldige grenswaarden vanaf 2020. Zelfs tijdens bijzonder uitdagende stadsritten, waarbij de testparameters veel hoger liggen dan de wettelijke eisen, bedragen de waarden van de testauto’s van Bosch gemiddeld slechts 40 milligram per kilometer. De ontwikkelaars bij Bosch zijn er de voorbije maanden in geslaagd de beslissende technologische doorbraak te realiseren. Een combinatie van geavanceerde injectietechnologie, een nieuw ontwikkeld luchtsysteem en een intelligent warmtebeheer maakt deze waarden mogelijk. De uitstoot van stikstofoxiden kan volgens Bosch nu in alle rijsituaties onder de grenswaarde blijven – ongeacht of de chauffeur sterk versnelt of langzaam rijdt, of het buiten vriest dan wel zomers heet is en of de meting plaatsvindt op de snelweg dan wel in langzaam rijdend stadsverkeer. Een niet onbelangrijke vraag die moet gesteld worden: hoe zit het met CO2? Zal die verhogen door deze nieuwe technologie? Volgens Bosch is dat niet het geval en behoudt de diesel dus zijn voordeel op het gebied van klimaatbescherming.

Artificiële intelligentie: naar nuluitstoot?

Maar ook met deze technologiesprong stopt de verdere ontwikkeling van de dieselmotor niet. Bosch wil de geboekte vooruitgang met artificiële intelligentie uitbreiden. Hierbij komt Bosch een stap dichter bij een belangrijk doel: een verbrandingsmotor met nuluitstoot. “We geloven nog steeds dat diesel een belangrijke rol in de aandrijvingsmix van de mobiliteit van de toekomst zal spelen. Tot de massamarkt van elektromobiliteit zich ten volle ontwikkeld heeft, blijven uiterst efficiënte verbrandingsmotoren noodzakelijk,” zegt Denner. Zijn ambitieuze doelstelling voor de Bosch-ontwikkelaars luidt: nieuwe diesel- en benzinemotoren mogen niet langer fijnstof en stikstofoxiden uitstoten. Nu wordt die stelling nog niet gestaafd met concrete technologie, dus blijft het wat koffiedik kijken of men daar ook daadwerkelijk in zal slagen.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Tags: Auto