Dossier Diesel (3): technische uitleg nieuwe dieseltechnologie van Bosch

Twee invloeden waren tot nu toe van cruciaal belang voor de vermindering van NOx-emissie in dieselvoertuigen. De eerste is het rijgedrag van de bestuurder. Bosch heeft de technische oplossing gevonden in een uiterst responsief luchtsysteem van de motor. Hoe dynamischer de rijstijl, hoe dynamischer de recirculatie van de uitlaatgassen. Dit is onder meer mogelijk door turbo’s die sneller reageren dan vroeger. En met een combinatie van hoge en lagedruk-uitlaatgasrecirculatie wordt het luchtsysteem nog flexibeler. Zo kan de bestuurder sportief rijden, zonder dat de emissie sterk stijgt. Ook de temperatuur is van belang.

Voor een optimale NOx-conversie moeten de uitlaatgassen meer dan 200 graden bedragen – een temperatuur die in stadsverkeer niet vaak bereikt wordt. Hier vertrouwt Bosch op een geavanceerd thermisch beheer van de dieselmotor. Bosch controleert nu actief de temperatuur van de uitlaatgassen: het uitlaatsysteem blijft zo warm dat het binnen een stabiel temperatuurbereik werkt en de uitstoot op een laag niveau blijft.

De nieuwe dieselaandrijving van Bosch is gebaseerd op componenten die reeds op de markt verkrijgbaar zijn. De aandrijving is vanaf nu beschikbaar voor klanten en kan in serie geproduceerd worden.

De Heimat beschermt zijn industrie

Los van de technisch-ecologische evolutie spelen ook nog andere factoren een rol in het dieseldebat, die van de nationaal-economische belangen. De dieseltechnologie werd niet alleen in Duitsland uitgevonden maar blijft ook vandaag belangrijk voor de Duitse economie. De automobielindustrie vertegenwoordigt immers 13 procent van het bruto binnenlandse product en biedt rechtstreeks werk aan 800.000 mensen. Wanneer de autosector wordt geraakt, lijdt het hele land.  Door onderzoek en ontwikkeling is immers de totale Duitse nationale industrie aan de autobouw gelinkt. Volgens de vakbond IG Metall zou een verbod van dieselwagens in de stedelijke centra lokaal een verlies van 84.000 arbeidsplaatsen opleveren. Dat is een nachtmerrie voor regio’s die van de autosector afhankelijk zijn, zoals Nedersaksen, Beieren en Baden-Württemberg, waar de groepen Volkswagen, BMW en Mercedes zijn gevestigd.

Dit verklaart voor een deel de terughoudendheid van een aantal Duitse politieke actoren om drastische stappen te nemen tegen de diesel. In grote steden zijn er steeds meer Lage Emissie Zones maar recente euro 6 diesels mogen daar wel nog rijden. Een totale nationale dieselban staat dus niet op de politieke agenda.

Anderzijds investeren de Duitse constructeurs veel in elektrische aandrijvingen maar dat is vooral in functie van de buitenlandse afzetmarkten, waaronder de belangrijke Chinese markt. Vorig jaar daalde het aantal verkochte diesels in Duitsland met 3%, maar met een marktaandeel van iets meer dan 40% kan je moeilijk beweren dat de Duitsers de diesel volledig afzweren. Het dalende marktaandeel van diesels gaat trouwens voornamelijk naar benzinemotoren (+22%) en niet naar elektrische voertuigen. Het aantal nieuw toegelaten elektrische auto’s verdubbelde vorig jaar naar bijna 2.200, al blijft het met een marktaandeel van 0,6% een niche.

Tags: Auto