Dossier halfgeleiders – Automerken: “Zes maanden tot een jaar wachttijd”

We waren ambitieus toen we al de merken op de Belgische markt vroegen om de vertraging van autoleveringen in kaart te brengen. Veelal waren de antwoorden: “we weten het zelf niet”, “dat hangt af van veel factoren”, “het evolueert van dag tot dag”. Enkelen slaagden er toch in om een antwoord te formuleren dat  een beetje licht in de duisternis brengt. Het derde deel van ons dossier halfgeleiders.

In de vorige artikels brachten we u al de context en de visie van de leasemaatschappijen rond het probleem van de latere leveringen. Nu is het de beurt aan de autoconstructeurs en invoerders.

Andreas Cremer, CEO van Febiac: geen exacte data per merk en model

 “In een hedendaagse auto zitten tussen de 250 en 300 halfgeleiders. Sommige zijn nodig voor de aandrijflijn en andere voor sturing van bijvoorbeeld elektronica, zoals achteruitrijcamera’s, connectiviteit, etc. Het aantal hangt ook af van het model en de opties. Het gaat dus om een zeer complexe materie met gevolgen voor productie en levering die eigenlijk onmogelijk kunnen voorspeld worden. Het eerlijke antwoord is dat we het niet weten, zeker geen exacte data per merk en model. Voor de crisis was de leveringstermijn rond de 4 maanden, nu zit je – afhankelijk van het model – tussen de 6 maanden en een jaar. Dat heeft ook als consequentie dat bedrijven met vloten het zich niet kunnen veroorloven om bij de vernieuwing van voertuigen pas in actie te schieten als de wagens op een paar maanden van hun einde contract zijn. Die extra wachttijd moet ingecalculeerd worden door veel vroeger te bestellen dan men vroeger gewoon was. Anticiperen is de boodschap!

Andreas Cremer – Febiac; “In sommige gevallen kan het zijn dat klanten in het premiumsegment iets sneller bediend worden.” (foto: Steven Richardson).

Volgens Andreas Cremer doen de merken wel hun best om oplossingen te vinden voor hun klanten: “Ze gaan daar – in de mate van het mogelijke – creatief mee om. Als klanten bijvoorbeeld bereid zijn om opties te laten vallen of een analoog in plaats van een digitaal dashboard te nemen, kan die termijn inderdaad korter worden. Bepaalde automobielgroepen krijgen ook een contingent aan halfgeleiders toegewezen, die ze dan kunnen verdelen over de merken van hun groep. En daarbij worden meestal economische keuzes gemaakt. En de grootste marges worden niet gerealiseerd op de modellen in de lagere segmenten. In sommige gevallen kan het dus zijn dat klanten in het premiumsegment iets sneller bediend worden.

Ook verschillen tussen de landen

Het Duitse blad Auto, Motor & Sport deed navraag bij verschillende constructeurs en merkte op dat de leveringstermijnen gigantisch durven verschillen. Zo moet je in Duitsland 14 maanden wachten op een Audi e-tron GT en een jaar op de Audi Q4 e-tron. De Belgische Audi-invoerder liet echter weten dat de termijnen in ons land verschillen, met slechts 3 maanden voor de GT en 7 maanden voor de Q4. Ook per land zijn er dus verschillen.

Andere wagens waar je volgens onze bron lang op moet wachten, zijn de Dacia Spring (een jaar), de BMW i4 en iX (beide 9 maanden) en de Mercedes A-Klasse 250e (de plug-in hybride versie, red.) die ook een jaar op zich laat wachten. Ook op de Peugeot 3008 en de Citroën C4 is het lang wachten. Beide modellen staan pas na 8 maanden op je oprit. Voor die twee laatste modellen wist een concessiehouder ons wel te melden dat de termijnen voor België beduidend korter zijn: 11 tot 15 weken voor beide modellen.

Toch zijn er – nog steeds volgens onze bron – een aantal wagens die geen invloed lijken te ondervinden van het chiptekort. Zo kan je al na vier maanden de weg op met een Tesla Model 3 , een Nissan LEAF of een Renault ZOE en Twingo. Ook andere populaire wagens, zoal de Volkswagen Golf, de Ford Kuga, de Mercedes GLC of de Hyundai i30 staan binnen een kwartaal op je oprit.

Wat zeggen de Belgische invoerders?

Zoals reeds vermeld: we kregen weinig concrete informatie bij de Belgische invoerders. Toch waren er enkele bij die wat concreter waren. Dat was meestal omdat ze beter nieuws konden melden.

Niet alle merken hebben leveringsproblemen. Zo heeft Polestar bijvoorbeeld voldoende stockwagens die binnen de maand kunnen geleverd worden.

Zo horen we bijvoorbeeld bij Polestar dat er geen leveringsproblemen zijn. Ze hebben voldoende stockwagens die binnen de maand kunnen geleverd worden. Bestel je een nieuwe, dan moet je ongeveer 5 maanden geduld oefenen.

Ook Subaru heeft in de Benelux nog een ruime stock beschikbaar. Indien de klant voor een van deze wagens kiest, heeft hij/zij  de wagen binnen 10 werkdagen na het ondertekenen van de bestelbon. Indien de wagen toch nog besteld moet worden in een van de Japanse fabrieken, is de levertijd verschillend van model tot model. Maar er kan wel een vertraging oplopen van twee maanden.

Jean-Marc Ponteville (D’Ieteren Volkswagen): “De levering vaan één bepaald model wordt soms door het gebrek aan halfgeleiders voor één specifieke optie verlaat. De achteruitkijkcamera in de kofferklep bijvoorbeeld. We hebben weinig zicht op de productiekalender omdat het probleem vaak ook bij leveranciers ligt die zelf ook met langere wachttijden bij hun toeleveranciers moeten kampen. De volledige logistieke ketting is dus verstoord. En de situatie evolueert wekelijks. De meeste klanten blijven wel bestellen en ze zijn bereid om langer te wachten. Het aantal lopende bestellingen is als gevolg heel hoog. Door een specifieke optie te laten vallen kan het soms de levering versneld worden. Als de klant niet kan wachten, dan stellen de concessiehouders een stockmodel voor of een gelijkaardig model dat sneller kan geleverd worden. Klanten kiezen soms ook voor een recent tweedehandsmodel.

Roeland Vriens – Volvo: “Wij hebben ons aanbod aangepast met configuraties die wel normale leveringstermijnen hebben.”

Het enige merk dat ons concrete data gaf, was Volvo. New Car Sales Performance Manager Roeland Vriens legt de strategie van het Zweedse merk uit: “Je kan de situatie op twee manieren aanpakken. Of je behoudt de bestaande prijslijst met vermelding van opties die niet kunnen geleverd worden of die een latere leveringstermijn hebben. Of je past je aanbod aan met configuraties die wel normale leveringstermijnen hebben. Wij hebben gekozen voor de tweede aanpak. Concreet zal daardoor de inhoud van bepaalde packs wijzigen. Maar wij geven de voorkeur aan deze werkwijze omdat ze voor de klanten duidelijker is. Het laat ons ook toe om voor de meest courante modellen een levertijd tussen de vier en zes maanden aan te houden.

We konden op 26 oktober een lijst met leveringsdata van Volvo inkijken. De data waren geldig op het moment dat we dit nummer afsloten. Zo zien we dat een model zoals de XC40 die op die datum besteld werd in verschillende configuraties leverbaar is tussen 21 en 31 maart 2022. De splinternieuwe C40 Recharge Twin kan zelfs al tussen 15 en 29 januari geleverd worden. De populaire XC60 heeft dan weer leveringsdata tussen 31 januari en 25 februari. Ook de breaks van het merk lopen mooi in de pas: V60 (19 februari – 31 maart), V90 (7 februari – 4 maart). Vanzelfsprekend zijn de leveringsdata alweer opgeschoven op het moment dat u dit artikel leest, de termijnen blijven echter grosso modo hetzelfde.

Contacteer uw dealer of leasingmaatschappij

De teneur bij de meeste invoerders was dezelfde: teveel variabelen om data te kleven op levertijden. Ze geven dan ook bijna allemaal de raad om uw dealer of leasingmaatschappij te contacteren. Eén of meerdere opties laten vallen, kan de levertijd inkorten. In geval van vloten blijft (veel) vroeger bestellen de belangrijkste remedie.

#Auto

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

FLEET Dealers FLEET Sector FLEET.TV TCO
Trending