Drie pistes voor nieuwe Waalse autofiscaliteit

Waals minister van Budget, Jean-Luc Crucke, heeft het Waalse parlement een lijvig rapport (van meer dan 360 pagina’s) voorgelegd over de hervorming van de Waalse autofiscaliteit. Zowel de Belasting op Inverkeerstelling (BIV) als de verkeersbelasting worden in vraag gesteld. 

Het rapport, gerealiseerd door de ULB en ULg, boort drie hervormingspistes aan, volgens onze collega’s bij L’Echo. Ze preciseren daarbij dat fiscaliteit niet het enige instrument is om een overgang naar alternatieve aandrijvingen in een stroomversnelling te brengen.

De universiteiten zeggen ook dat welk systeem ook gekozen wordt, er in geen geval sprake mag zijn van retroactieve maatregelen. De voertuigen die reeds ingeschreven zijn wanneer de nieuwe regelgeving in werking treedt (waarschijnlijk gebeurt dat niet voor het einde van de legislatuur) zullen dus nog altijd onder de huidige regeling vallen.

De belangrijkste parameters voor het nieuwe belastingssysteem moet volgens de universitairen deze drie zijn: de CO2-waarde van de voertuigen, het vermogen en de leeftijd.

1. Het “malus”-systeem

In dit eerste scenario mag het voertuig niet meer dan 125 g CO2/km uitstoten. Of de voertuigen nu krachtig zijn of niet, zowel de BIV als de verkeersbelasting zullen verhogen wanneer ze hoger zijn dan dit plafond van 125 gram.

Anderzijds, als de waarde onder 125 gram blijft, dan maakt het vermogen niets uit, de twee belastingen veranderen niet of kunnen zelfs dalen afhankelijk van het type voertuig.

In dit scenario zien eigenaars van benzine-hybride voertuigen hun BIV en verkeersbelasting dalen. Mensen die kiezen voor een diesel-hybride, LPG of CNG (jawel, u leest dat goed) zullen meer moeten betalen. Hetzelfde geldt voor de diesels.

Elektrische voertuigen zullen geen BIV betalen en de verkeersbelasting blijft bij een minimale 61,5 euro per jaar.

In dit scenario is er ook een sociale correctiefactor. Gezinnen met drie kinderen krijgen een korting op de BIV omdat zij nood hebben aan een groter voertuig (dat meer CO2-uitstoot). Het voertuig mag wel niet op een lijst met de meest vervuilende voertuigen staan.

Op basis van het automobielpark in 2015 (waarnaar het rapport verwijst) zou dit scenario 137 miljoen euro opleveren aan Wallonië, terwijl dat in 2015 maar 103 miljoen was.

2. Bonus-malus

Hetzelfde malus-systeem als hierboven maar er is ook een bonus-luik voor voertuigen die minder dan 95 g CO2/km uitstoten.

Op basis van dezelfde parameters als daarnet zou dit scenario 136 miljoen euro opleveren voor Wallonië.

3. Per gram CO2

In dit geval, wordt de 125 g CO2/km van daarnet genomen en doet men er vrolijk 10 euro per extra gram bij, met een plafond van 3.000 euro voor voertuigen die meer dan 195 g CO2 uitstoten.

Dit scenario zou de Waalse overheid evenveel geld opleveren als de bestaande regeling in 2015.

 

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Tags: Auto Fleet