Drie redenen waarom je nog een plug-in hybride bedrijfswagen kan overwegen

BMW 330e

Elektrisch, elektrisch, elektrisch… wie vandaag informatie over een nieuwe bedrijfswagen zoekt, lijkt haast enkel voor een EV te kunnen kiezen. Toch is die vorige favoriet van de fleet, de plug-in hybride, nog altijd interessant.

Maar dan moet je wel snel zijn. Vanaf 1 januari 2023 beginnen de fiscale veranderingen immers. Zo wordt de fiscale aftrekbaarheid van benzine- en dieselkosten begrensd op 50% voor wagens die vanaf dat moment besteld worden (inderdaad besteld, de levering maakt niet uit). De kosten voor elektriciteit en andere kosten vallen niet onder deze beperking. Een kleine correctie, maar de grote volgt vanaf 1 juli, want dan verandert de aftrekbaarheid van uw voertuig.  

Niet-emissievrije voertuigen die tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025 worden besteld, zijn qua fiscaliteit onderhevig aan een uitdoofregeling. De huidige aftrekformules blijven behouden, maar de maximale aftrekbaarheid wordt vanaf 2025 geleidelijk teruggeschroefd met 25%. Je kan in 2025 dus een wagen met uitstoot maximaal 75% aftrekken, 50% in 2026, 25% in 2027 en vanaf 2028 gewoon niet meer… snel bestellen is met andere woorden de boodschap, want om deze 3 redenen is een plug-in hybride bedrijfswagen nog altijd interessant:

Even lage kosten… bij correct gebruik

Plug-in hybride wagens blijven dus 100% aftrekbaar als je ze op het juiste moment bestelt. En ook hun gebruikskosten blijven laag. De nieuwste generatie plug-in hybrides, zoals de nieuwe Mercedes C-Klasse of de BMW X5, kan, als je er gepast mee rijdt, zo’n tachtig kilometer volledig elektrisch rijden.  Nulverbruik bij het woon-werkverkeer is met andere woorden zeker mogelijk. Interessant voor u als wagenparkbeheerder, want de prijs van de elektriciteit is vandaag een stukje lager dan die van benzine en diesel. De fiscale wijziging vanaf 1 januari betreffende de aftrekbaarheid van de brandstof zal met andere woorden weinig invloed hebben op uw TCO.

Kabelkennis

Er heerst er bij veel werknemers toch wel wat koudwatervrees wanneer er over elektrische wagens gesproken wordt. Range anxiety (angst om zonder elektriciteit te vallen) en schrik voor het hele oplaadproces worden daar vaak als oorzaken aangehaald. Een PHEV leert uw bestuurder alvast omgaan met laadkabels en -palen, zonder daar de gekende range anxiety aan toe te voegen. Het zal bij veel werknemers drempelverlagend werken wanneer ze in 2026 wel voor een elektrische wagen moeten kiezen.

… en niet afhankelijk van de laadpaal

Het laadpalennetwerk is in ons land in volle aanbouw, maar als we eerlijk zijn vertoont het nog enkele hiaten. Een plug-in hybride is ideaal voor wie al wil kennis maken met elektrisch rijden, maar nog niet in een regio woont waar je gemakkelijk elektrisch kan rijden. Ook in dit geval moet je als wagenparkbeheerder trouwens niet vrezen voor het kostenplaatje. Wie kan opladen op het werk, doet al veel elektrische kilometers en wanneer de batterij van een stekkerhybride leeg is, werkt hij als een conventionele, zelfopladende hybride. Ook in dit geval blijft het brandstofverbruik met andere woorden laag.

Bent u op zoek naar de meest gepaste wagen voor uw vloot, zowel fiscaal als qua gebruiksgemak voor uw bestuurders? Laat u dan zeker persoonlijk adviseren door Vancia Car Lease.

#Advertorial

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine