e-Call vanaf 2015: het standpunt van FEDERAUTO

Binnen enkele dagen zou de Europese Commissie de verplichting van het eCall-systeem voor nieuwe voertuigen moeten voorstellen vanaf 2015. Naast het veiligheidsaspect is FEDERAUTO van mening dat de voertuigverbinding en de verwerking van de verstuurde gegevens onder bepaalde voorwaarden moeten gebeuren. Het standpunt van FEDERAUTO omvat drie aanbevelingen en is gemeenschappelijk met dat van alle Europese autodistributiefederaties.

Op 13 juni zal de Europese Commissie een nieuw homologatiecriterium op Europese schaal voorzien vanaf 2015 voor nieuwe personenauto’s en lichte bedrijfsvoertuigen: het eCall-systeem (emergency call). Het systeem stelt de inzittenden van een wagen automatisch in verbinding met de hulpdiensten na een zwaar ongeval en zou toelaten de komst van de hulpdiensten te versnellen.

Het eCall-systeem kent ook afgeleide vormen zoals “bCall” (breakdown, Engels voor panne) of “sCall” (service, Engels voor onderhoud) die niet de veiligheid beogen, maar de connectiviteit van de voertuigen om verschillende soorten handelingen uit te voeren. Een panne of reparatieactie zouden zo vanop afstand uitgevoerd kunnen worden door de constructeur, zonder dat men via het aftersales-netwerk moet gaan. Naast het onweerlegbare criterium van de veiligheid op Europese schaal haalt FEDERAUTO dus dit dossier aan dat belangrijk blijkt voor de sector.

In deze fase van het dossier deelt FEDERAUTO haar standpunt mee, dat ook gedeeld wordt door de Europese autodistributiesector:

1. De overdracht van gegevens moet duidelijk gepreciseerd worden. Een verwijzing naar de bescherming van de gegevens moet bijvoorbeeld misbruiken vermijden.

2. De gegevens die het voertuig uitzendt moeten geharmoniseerd zijn. Er moet nauwkeurig bepaald worden welke gegevens het voertuig automatisch zal uitzenden en in welk geharmoniseerd formaat. (bv.: constructeurs – Audi, model – A3, bouwjaar).

3. De gegevens die het voertuig automatisch uitzendt zullen enkel de informatie bevatten die strikt noodzakelijk is om ervoor te zorgen dat de hulpdiensten snel en veilig tussenbeide kunnen komen. Gegevens zoals het voertuigidentificatienummer, de kilometerstand en gegevens betreffende de diagnose en herstelling zullen niet doorgestuurd worden.

Tags: Mobiliteit