Eddy Haesendonck, CEO BMW Group Belux: “Onze mentaliteit? Always on!”

We treffen de CEO van BMW Group Belux eind januari in de tijdelijke Dreamcar & Bike showroom in het hoofdkwartier in Bornem. Het speerpunt van de BMW goes Phygital-strategie, waarbij een digitaal initiatief wordt gecombineerd met een alternatief autosalon bij de dealers. Ondanks de pandemie konden de merken van de groep uitstekende resultaten voorleggen in 2020. Dat vraagt om een uitleg!

Hoe heeft de crisis jullie als bedrijf veranderd?

Eddy Haesendonck: “Dat de pandemie dergelijk impact ging hebben, kon niemand voorspellen. Gelukkig had de BMW Group Belux in 2018 al het project ‘Performing whilst transforming’ opgezet. Het opzet was om te kijken hoe wij in België het verschil kunnen maken met digitalisering, zowel bij de invoerder als bij de dealers.

Een voorbeeld bij after sales is de 24/7 app. Geen traditionele uren meer maar rond de klok beschikbaarheid. Klanten kunnen hun auto voor onderhoud of herstelling achterlaten en via een sleutelsafe met een code meteen ook de vervangwagen in ontvangst nemen. Hetzelfde met onze virtuele showroom, ook op dat vlak hebben we snel de switch gemaakt. In november 2019 was ons project klaar om live te gaan en enkele maanden later zaten we in volle pandemie en werd contactloze service plots heel belangrijk.”

Toen duidelijk werd dat het Autosalon dit jaar niet kon doorgaan, is BMW Group Belux met het concept van ‘phygital’ op de proppen gekomen. Wat moeten we daar juist onder verstaan?

EH: “Voor ons is dat de naadloze verbinding tussen het digitale en het fysieke. En dit laatste niet alleen bij de dealers, maar ook hier in Bornem, in ons eigen ‘alternatief salon’. Onze dealers zijn allemaal in salonmodus gegaan met de blauwe banner, de blauwe loper en natuurlijk saloncondities. Via digitale weg konden klanten kiezen om de nieuwigheden bij de dealers of bij ons in Bornem te ontdekken. Dit alles vanzelfsprekend altijd op afspraak en met respect voor de covid-maatregelen. Dat we dit over twee maanden hebben kunnen spreiden, in plaats van tien dagen salon, heeft er ook voor gezorgd dat we heel veel leads hebben kunnen genereren zonder een massa volk samen te brengen.”

Het volledige interview kan u lezen in het magazine FLEET van eind maart. Klik hier om u gratis te abonneren op het magazine.

Kan deze formule in de toekomst een volwaardig alternatief zijn voor het Autosalon?

EH: “Nee, daar kan ik formeel in zijn. De leads die we krijgen via het phygital offensief zijn klanten die sowieso al geïnteresseerd zijn in onze producten. Maar het is toch in de eerste plaats een remedie om de impact van het gecancelde salon te minimaliseren. De spontane leads krijg je vooral op een echt autosalon. Mensen die je producten ontdekken terwijl ze het salon bezoeken. Dus wat ons betreft, staat een deelname aan het salon volgend jaar niet ter discussie.”

BMW Group Belux toonde afgelopen jaar verrassende goede verkoopcijfers, slechts 1% minder dan het jaar voordien. Wat waren daarin de bepalende factoren, afgezien van wat we net besproken hebben?

EH: “In tijden van crisis kan je in het defensief gaan. Maar wij hebben ervoor gekozen om in het offensief te gaan. Behoud van mankracht, dus geen algemene technische werkloosheid. Iedereen op post om er in een compleet andere context tegenaan te gaan. We noemen dat onze always on-mentaliteit. We hebben een aantal functies ook anders ingevuld. Een deel van de medewerkers die werkzaam waren in het operationele luik, hebben we mee ingeschakeld voor de implementatie van het digitale project. Ook op dat vlak hebben we dus voor de flexibele aanpak gekozen. Maar vanzelfsprekend hangt succes in onze business ook vooral af van je gamma. Met nieuwe modellen en vooral een gevoelige uitbreiding van het stekkeraanbod hebben we het momentum gaande gehouden.”

U hebt enkele jaren terug tijdens een persconferentie gezegd dat elektrisch rijden niet per se goedkoper zal zijn. U hintte daarmee op een extra taksering van elektriciteit?

EH: “De auto is in ons land jaarlijks goed voor 20 miljard fiscale opbrengsten en de overheid rekent daar op. Dan zegt de logica toch dat de fiscale inkomsten op brandstoffen gecompenseerd zullen moeten worden naarmate het wagenpark steeds meer elektrisch wordt. Dus is het een zekerheid dat er accijnzen gaan komen op het laden. Dat is misschien iets wat politici niet graag luidop zeggen, maar wel iets waar we rekening moeten mee houden. Als constructeur is het niet aan ons om politieke uitspraken te doen, maar wel om onze klanten zoveel mogelijk vormen van aandrijving te bieden die passen bij hun behoeften. Vandaar ook mijn antwoord op uw vorige vraag.”

#Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

BMW Louyet Brussels 1140 Evere
J-M Martin Woluwe 1150 Brussel
BMW Louyet Waver 1301 Wavre
BMW Louyet Waterloo 1410 Waterloo
BMW Louyet Sint-Pieters-Leeuw 1600 Sint-Pieters-Leeuw
J-M Martin Drogenbos 1620 Drogenbos
Van den Broeck Automotive Group 1700 Dilbeek
Tanghe 1820 Melsbroek
Jorssen Noord 2170 Merksem
Patrick Smets 2500 Lier
Jorssen Zuid 2630 Aartselaar
Juma Mechelen 2800 Mechelen
Juma Leuven 3020 Herent
BMW Louyet Overijse 3090 Overijse
BMW Louyet Sambreville 5060 Sambreville
BMW Louyet Namur 5100 Wierde
BMW Louyet Mariembourg 5660 Mariembourg
BMW Louyet Charleroi 6000 Charleroi
BMW Louyet Marche-en-Famenne 6900 Marche-en-Famenne
BMW Louyet Mons 7033 Mons-Cuesmes
BMW Louyet La Louvière 7100 La
Cocquyt 8200 Brugge
De Schepper 9100 Sint-Niklaas
De Mey 9990 Maldegem
/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine