Eddy Haesendonck, CEO BMW Group Belux: “Onze mentaliteit? Always on!”

We treffen de CEO van BMW Group Belux eind januari in de tijdelijke Dreamcar & Bike showroom in het hoofdkwartier in Bornem. Het speerpunt van de BMW goes Phygital-strategie, waarbij een digitaal initiatief wordt gecombineerd met een alternatief autosalon bij de dealers. Ondanks de pandemie konden de merken van de groep uitstekende resultaten voorleggen in 2020. Dat vraagt om een uitleg!

Hoe heeft de crisis jullie als bedrijf veranderd?

Eddy Haesendonck: “Dat de pandemie dergelijk impact ging hebben, kon niemand voorspellen. Gelukkig had de BMW Group Belux in 2018 al het project ‘Performing whilst transforming’ opgezet. Het opzet was om te kijken hoe wij in België het verschil kunnen maken met digitalisering, zowel bij de invoerder als bij de dealers.

Een voorbeeld bij after sales is de 24/7 app. Geen traditionele uren meer maar rond de klok beschikbaarheid. Klanten kunnen hun auto voor onderhoud of herstelling achterlaten en via een sleutelsafe met een code meteen ook de vervangwagen in ontvangst nemen. Hetzelfde met onze virtuele showroom, ook op dat vlak hebben we snel de switch gemaakt. In november 2019 was ons project klaar om live te gaan en enkele maanden later zaten we in volle pandemie en werd contactloze service plots heel belangrijk.”

Toen duidelijk werd dat het Autosalon dit jaar niet kon doorgaan, is BMW Group Belux met het concept van ‘phygital’ op de proppen gekomen. Wat moeten we daar juist onder verstaan?

EH: “Voor ons is dat de naadloze verbinding tussen het digitale en het fysieke. En dit laatste niet alleen bij de dealers, maar ook hier in Bornem, in ons eigen ‘alternatief salon’. Onze dealers zijn allemaal in salonmodus gegaan met de blauwe banner, de blauwe loper en natuurlijk saloncondities. Via digitale weg konden klanten kiezen om de nieuwigheden bij de dealers of bij ons in Bornem te ontdekken. Dit alles vanzelfsprekend altijd op afspraak en met respect voor de covid-maatregelen. Dat we dit over twee maanden hebben kunnen spreiden, in plaats van tien dagen salon, heeft er ook voor gezorgd dat we heel veel leads hebben kunnen genereren zonder een massa volk samen te brengen.”

Het volledige interview kan u lezen in het magazine FLEET van eind maart. Klik hier om u gratis te abonneren op het magazine.

Kan deze formule in de toekomst een volwaardig alternatief zijn voor het Autosalon?

EH: “Nee, daar kan ik formeel in zijn. De leads die we krijgen via het phygital offensief zijn klanten die sowieso al geïnteresseerd zijn in onze producten. Maar het is toch in de eerste plaats een remedie om de impact van het gecancelde salon te minimaliseren. De spontane leads krijg je vooral op een echt autosalon. Mensen die je producten ontdekken terwijl ze het salon bezoeken. Dus wat ons betreft, staat een deelname aan het salon volgend jaar niet ter discussie.”

BMW Group Belux toonde afgelopen jaar verrassende goede verkoopcijfers, slechts 1% minder dan het jaar voordien. Wat waren daarin de bepalende factoren, afgezien van wat we net besproken hebben?

EH: “In tijden van crisis kan je in het defensief gaan. Maar wij hebben ervoor gekozen om in het offensief te gaan. Behoud van mankracht, dus geen algemene technische werkloosheid. Iedereen op post om er in een compleet andere context tegenaan te gaan. We noemen dat onze always on-mentaliteit. We hebben een aantal functies ook anders ingevuld. Een deel van de medewerkers die werkzaam waren in het operationele luik, hebben we mee ingeschakeld voor de implementatie van het digitale project. Ook op dat vlak hebben we dus voor de flexibele aanpak gekozen. Maar vanzelfsprekend hangt succes in onze business ook vooral af van je gamma. Met nieuwe modellen en vooral een gevoelige uitbreiding van het stekkeraanbod hebben we het momentum gaande gehouden.”

U hebt enkele jaren terug tijdens een persconferentie gezegd dat elektrisch rijden niet per se goedkoper zal zijn. U hintte daarmee op een extra taksering van elektriciteit?

EH: “De auto is in ons land jaarlijks goed voor 20 miljard fiscale opbrengsten en de overheid rekent daar op. Dan zegt de logica toch dat de fiscale inkomsten op brandstoffen gecompenseerd zullen moeten worden naarmate het wagenpark steeds meer elektrisch wordt. Dus is het een zekerheid dat er accijnzen gaan komen op het laden. Dat is misschien iets wat politici niet graag luidop zeggen, maar wel iets waar we rekening moeten mee houden. Als constructeur is het niet aan ons om politieke uitspraken te doen, maar wel om onze klanten zoveel mogelijk vormen van aandrijving te bieden die passen bij hun behoeften. Vandaar ook mijn antwoord op uw vorige vraag.”

#Fleet Management

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

Deze lijst omvat uitsluitend de klanten van FLEET Dealers. Wenst u als dealer ook in deze lijst te staan contacteer Patrick Quatennens (patrick.quatennens@effectivemedia.be / 0478 22 23 33), of Chloé Vanden Wyngaerdt (chloe.vandenwyngaerdt@effectivemedia.be / 0472 80 26 25)

Gregoir Jette 1090 Jette
Louyet Brussels 1140 Evere
J -M Martin Woluwe 1150 Brussel
Louyet Sint-Pieters-Leeuw 1600 Sint-Pieters-Leeuw
J-M Martin Drogenbos 1620 Drogenbos
Van den Broeck Automotive Group 1700 Dilbeek
Tanghe 1820 Melsbroek
Centrauto Wijnegem 2110 Wijnegem
Jorssen Noord 2170 Merksem
Sneyers 2200 Herentals
G&A Motors 2300 Turnhout
Centrauto Malle 2390 Malle
Patrick Smets 2500 Lier
Jorssen Zuid 2630 Aartselaar
Juma Mechelen 2800 Mechelen
Gregoir Puurs 2870 Puurs
Meeusen Kalmthout 2920 Kalmthout
Juma Leuven 3020 Herent
Ottevaere 3191 Boortmeerbeek
van Osch Tienen 3300 Tienen
van Osch Hasselt 3500 Hasselt
van Osch Halen 3545 Halen
Beckers Genk 3600 Genk
Beckers Maasland 3650 Dilsen-Stokkem
Beliën Neerpelt 3910 Neerpelt
Beliën Lommel 3920 Lommel
Discar Liège 4020 Li
Delbecq 4100 Seraing
Discar Eupen 4700 Eupen
Discar Verviers 4800 Verviers
Discar Malmédy 4960 Malmedy
Quoilin Namur 5100 Namur
Louyet Charleroi 6000 Charleroi
Depotter 7822 Meslin-L
Cocquyt 8200 Brugge
Bilia Verstraeten 9080 Lochristi
De Schepper 9100 Sint-Niklaas
Gregoir Dendermonde 9200 Dendermonde
Meerschman Aalst 9300 Aalst
Meerschman Ninove 9400 Ninove
Meerschman Zottegem 9620 Zottegem
De Mey 9990 Maldegem
FLEET Dealers FLEET Sector FLEET.TV TCO
Trending