SD Worx: bedrijfswagen blijft noodzakelijk in war for talent

In 2018 had ongeveer één bediende op drie (33,4%) een bedrijfswagen. Dat is nauwelijks minder dan vijf jaar geleden (34,9%). De mediaan-cataloguswaarde van de bedrijfswagen was in 2018 € 31.959 (incl. opties en btw, excl. korting). Dit berekende hr-dienstverlener SD Worx op basis van de loongegevens van meer dan 100.000 Belgische bedienden bij meer dan 10.000 werkgevers in 2018.

Bij de startende bedienden (jonger zijn dan 25 jaar) ligt het cijfer wel flink lager. In deze groep krijgt minder dan één op vijf (17,7%) een bedrijfswagen. De mediaan van de cataloguswaarde ligt in deze groep ook lager: € 25.706. Toch blijft de bedrijfswagen in deze leeftijdscategorie (en alle andere) een uitstekende manier om talentrijke werknemers te verleiden.

Nodig in “war for talent”

“In de ‘war for talent’ willen bedrijven de bal niet misslaan. Ze werken aan een marktconform loonbeleid en vergelijken ook het toekennen van bedrijfswagens, zowel naar wie er recht op heeft als naar cataloguswaarde”, weten Brigitte Oversteyns en Wout Dejaeghere, Reward consultants bij SD Worx. Niet verwonderlijk hebben functies zoals vertegenwoordigers en consultants vaker een bedrijfswagen.

“Zij hebben die wagen doorgaans nodig voor werkgerelateerde verplaatsingen. Maar ook project managers, ICT consultants, ICT developers/ingenieurs en heel wat functies op kader- en managementniveau zijn goed vertegenwoordigd in de bedrijfswagenmarkt. Je kan stellen: hoe meer commercieel, gespecialiseerd of strategisch de rol, hoe meer kans dat een bedrijfswagen tot de mogelijkheden behoort. Heb je een zuiver uitvoerende taak (waarvoor je je niet moet verplaatsen), dan is de kans dat je met een bedrijfswagen rijdt minder dan 10%”, vervolledigt het duo.

Ook bij kmo’s

De meeste bedrijfswagens vinden we bij organisaties tot 50 medewerkers, met andere woorden de kmo’s: 43,4%.  Bij grote bedrijven van meer dan 500 medewerkers valt dit percentage terug: procentueel geven minder functies er recht op een wagen. De grootste verschillen qua cataloguswaarde binnen hetzelfde bedrijf zien we dan weer bij organisaties met 1000 werknemers en meer. De cataloguswaarde van de wagens schommelt er van €14.518 (PCT 10) tot €47.897 (PCT 90).

“Je kan de bedrijfswagen, meestal leasewagens die om de vier à vijf jaar vervangen worden, niet zomaar wegdenken. Door de ‘war for talent’ blijft de bedrijfswagen vaak een ‘vaste waarde’ in het salarispakket bij heel wat functies, enerzijds omdat verplaatsingen bij de job horen en anderzijds als een van de verschillende verloningselementen waarmee de werkgever de werknemer wil belonen en binden. Al krijgen steeds meer werknemers hierin ook inspraak via flexibele beloningsplannen. Lang niet iedereen houdt vast aan een grote en dure bedrijfswagen. Het kunnen inruilen van die wagen voor een kleiner model en dat aanvullen met andere extralegale voordelen, leidt ook tot grote tevredenheid”, besluit Dejaeghere.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!