Een duurder VAA voor benzines? Niet altijd!

Op het afgelopen autosalon werd het nog maar eens duidelijk: koning diesel verliest meer en meer van zijn pluimen. Ook in wagenparken verkiest men steeds vaker (plug-in)hybride, elektrisch of benzine boven de zelfontbrander.

Een van de redenen om nog voor diesel te kiezen, is het gunstigere VAA. Dat wordt immers berekend op basis van de catalogusprijs van de auto (inclusief opties en btw), zijn leeftijd en CO2-uitstoot. En dat laatste ligt vaak zodanig lager dan de benzine-equivalent van hetzelfde model, dat het VAA van dieselwagens meestal lager ligt.

Meestal, want hoewel een dieselwagen qua uitstoot doorgaans in het voordeel is, betekent dat niet dat het VAA altijd gunstiger is. Leasemaatschappij Alphabet analyseerde de wagenmarkt en merkte op dat het VAA* voor een aantal modellen voordeliger is in benzine- dan in dieselvariant. De vergelijking is gebaseerd is op 30.000 afgelegde kilometers per jaar en een contractduur van 4 jaar.

 

*De analyse gebeurde op basis van het VAA voor 2017, al kon u eerder bij ons lezen dat er weinig verschil is met 2018. Het minimumbedrag blijft op 1.280 euro, maar u zal dit jaar enkele euro’s per maand meer betalen voor een dieselvoertuig. Voor andere brandstofsoorten verandert er niets aan de berekeningsvoet.

Citroën C3 Aircross

Citroëns nieuwe compacte SUV kan rekenen op een zuinige benzinemotor. Voor een benzineversie rekent de fiscus een VAA van gemiddeld 108,50 euro per maand. De dieselvariant klokt af op 121 euro per maand.

Dacia Sandero

In het geval van de Dacia Sandero maakt de keuze voor benzine of diesel op vlak van VAA eigenlijk niet uit. Voor beide versies geldt het minimale VAA van 106,67 euro per maand.

Ford EcoSport

De EcoSport werd recent vernieuwd, met onder meer een nieuwe dieselversie. Voor een diesel bedraagt het VAA 153 euro, de benzinevariant houdt het op 122,83 euro.

Hyundai Tucson

De Tucson is een van de populairste SUV’s van ons land. Het benzinegamma van de Hyundai haalt gemiddeld een VAA van 228,25 euro, tegenover 313,08 euro voor de diesel. De iets hogere CO2-uitstoot van de sterkste diesels verhoogt het gemiddelde wel.

Mercedes CLA

Deze coupé van Mercedes is voordeliger in benzine in de vermogensschaal tussen 150 en 169 pk. Reken gemiddeld 192,33 euro voor een benzine en 235 euro voor het alternatief op diesel.

Renault Scénic

Ook bij de Renault Scénic maakt de keuze voor benzine of diesel een wezenlijk verschil. Gemiddeld bedraagt het Voordeel Alle Aard voor een benzine 143,92 euro, voor het alternatief op diesel diesel betaal je 184,17 euro per maand.

Volkswagen Golf

De populairste bedrijfswagen van 2017 is vooral geliefd met een TDI-blok onder de motorkap. Toch halen benzines binnen de vork van 110 tot 129 pk (121,24 tegenover 136,66 euro) en 150 tot 169 pk (125,84 tegenover 178,20 euro) een lager VAA. Enkel bij de krachtigere motorisaties (170-189 pk) blijkt een diesel goedkoper (249,43 tegenover 237,22 euro).

BMW 2-Reeks Active Tourer

In alle pk-regionen uit de analyse haalt de benzineversie van de BMW 2-Reeks een lager VAA dan de diesel. Bij de grotere Gran Tourer kunnen we trouwens net dezelfde conclusie trekken.

MINI Hatch driedeurs

In de laagste pk-regionen (90-109pk) maakt de brandstofkeuze van de MINI Hatch eigenlijk geen verschil, ze halen immers allebei het minimale VAA van 106,67 euro per maand. In de categorie 150 tot 169 pk is de benzine dan weer licht in het voordeel (164,80 tegenover 172,18 euro).

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!